ارتباط موثر چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است. ارتباط موثر در مورد درک احساسات و اهداف پشت اطلاعات است.
ارتباط موثر چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است. ارتباط موثر در مورد درک احساسات و اهداف پشت اطلاعات است. علاوه بر اینکه بتوانید پیامی را به وضوح منتقل کنید، باید به روشی گوش دهید که معنای کامل آنچه گفته می شود را به دست آورده و براساس اطلاعات بدست آمده از مراکز روانشناسی خانواده و تحقیقات، باعث شود طرف مقابل احساس کند شنیده شده و درک می شود. ارتباط موثر به نظر می رسد که باید غریزی باشد. اما اغلب اوقات، وقتی سعی می کنیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، چیزی به اشتباه می افتد. ما یک چیزی می گوییم، دیگری چیز دیگری می شنود و سوء تفاهم، ناامیدی و درگیری به وجود می آید. این می تواند مشکلاتی را در خانه، مدرسه و روابط کاری شما ایجاد کند. برای بسیاری از ما، برقراری ارتباط واضح تر و موثرتر، مستلزم یادگیری برخی مهارت های مهم است. چه بخواهید ارتباط خود را با همسر، فرزندان، رئیس یا همکاران خود بهبود بخشید، یادگیری این مهارت ها می تواند ارتباط شما با دیگران را عمیق تر کند، اعتماد و احترام بیشتری ایجاد کند و کار گروهی، حل مسئله و سلامت کلی اجتماعی و عاطفی شما را بهبود بخشد.
چه چیزی شما را از برقراری ارتباط موثر باز می دارد؟
موانع رایج ارتباط موثر عبارتند از:
زمانی که استرس و احساسات خارج از کنترل دارید یا از نظر عاطفی تحت فشار هستید، به احتمال زیاد دیگران را نادرست میخوانید، سیگنالهای غیرکلامی گیجکننده ارسال میکنید و در الگوهای رفتاری ناسالم قرار میگیرید. برای جلوگیری از درگیری و سوء تفاهم، می توانید یاد بگیرید که چگونه به سرعت قبل از ادامه مکالمه آرام شوید.
عدم تمرکز: براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور طلاق وقتی چندین وظیفه را با هم انجام می دهید، نمی توانید به طور موثر ارتباط برقرار کنید. اگر تلفن خود را چک میکنید، برنامهریزی میکنید که در آینده چه میگویید، یا خیالپردازی میکنید، مطمئناً نشانههای غیرکلامی را در مکالمه از دست خواهید داد. برای برقراری ارتباط موثر، باید از حواس پرتی اجتناب کنید و تمرکز خود را حفظ کنید.
زبان بدن متناقض: ارتباط غیرکلامی باید آنچه را که گفته می شود تقویت کند، نه با آن در تضاد باشد. اگر شما یک چیزی بگویید، اما زبان بدن شما چیز دیگری می گوید، شنونده شما احتمالا احساس می کند که شما ناصادق رفتار می کنید. به عنوان مثال، شما نمی توانید در حالی که سر خود را نه تکان می دهید، "بله" بگویید.
زبان بدن منفی: اگر با آنچه گفته میشود مخالف هستید یا از آن خوشتان نمیآید، ممکن است از زبان بدن منفی برای رد پیام طرف مقابل استفاده کنید، مانند روی هم زدن دستها، اجتناب از تماس چشمی یا ضربه زدن به پاهایتان. لازم نیست با آنچه گفته می شود موافق باشید یا حتی آن را دوست داشته باشید، اما برای برقراری ارتباط موثر و قرار ندادن طرف مقابل در حالت دفاعی، مهم است که از ارسال سیگنال های منفی خودداری کنید.
مهارت ارتباط موثر
* شنونده ای درگیر شوید
هنگام برقراری ارتباط با دیگران، اغلب بر آنچه باید بگوییم تمرکز می کنیم. با این حال، ارتباط موثر کمتر در مورد صحبت کردن و بیشتر در مورد گوش دادن است. خوب گوش دادن نه تنها به معنای درک کلمات یا اطلاعاتی است که منتقل می شود، بلکه به معنای درک احساساتی است که گوینده سعی در انتقال آن دارد.
*تفاوت زیادی بین گوش دادن متعهد و شنیدن ساده وجود دارد. وقتی واقعاً گوش میدهید - وقتی با آنچه گفته میشود درگیر میشوید - لحنهای ظریفی را در صدای کسی میشنوید که به شما میگوید آن شخص چه احساسی دارد. وقتی شنونده ای متعهد باشید، نه تنها طرف مقابل را بهتر درک می کنید، بلکه باعث می شوید که او احساس کند شنیده و درک می شود، که می تواند به ایجاد ارتباط قوی تر و عمیق تر بین شما کمک کند.
*احساسات پشت کلمات را بشنوید
این فرکانس های بالاتر گفتار انسان است که احساسات را منتقل می کند. شما میتوانید با این فرکانسها هماهنگتر شوید – و در نتیجه بهتر میتوانید بفهمید که دیگران واقعاً چه میگویند.
* به سیگنال های غیرکلامی توجه کنید
براساس اطلاعات بدست آمده از مرکز مشاوره ازدواج و تحقیقات، نحوه نگاه کردن، گوش دادن، حرکت و عکس العمل شما نسبت به دیگران بیشتر از آنچه که تنها کلمات می توانند به آن ها بپردازند، درباره احساس شما می گوید. ارتباطات غیرکلامی یا زبان بدن شامل حالات چهره، حرکات و ژست های بدن، تماس چشمی، وضعیت بدن، لحن صدای شما و حتی تنش ماهیچه ای و تنفس شما می شود. توسعه توانایی درک و استفاده از ارتباطات غیرکلامی می تواند به شما کمک کند با دیگران ارتباط برقرار کنید، منظور واقعی خود را بیان کنید، موقعیت های چالش برانگیز را هدایت کنید و روابط بهتری در خانه و محل کار ایجاد کنید.
*از تفاوت های فردی آگاه باشید
مردم از کشورها و فرهنگهای مختلف تمایل دارند از حرکات ارتباط غیرکلامی متفاوتی استفاده کنند، بنابراین مهم است که سن، فرهنگ، مذهب، جنسیت و وضعیت احساسی را هنگام خواندن سیگنالهای زبان بدن در نظر بگیرید. به سیگنال های ارتباطی غیرکلامی به صورت گروهی نگاه کنید. بیش از حد در یک حرکت یا نشانه غیرکلامی تمرکز نکنید. همه سیگنالهای غیرکلامی را که دریافت میکنید، از تماس چشمی گرفته تا لحن صدا گرفته تا زبان بدن در نظر بگیرید. برای مثال، هر کسی میتواند گهگاهی سر بخورد و تماس چشمی را از بین ببرد، یا برای مدت کوتاهی دستهایش را بدون هیچ معنایی روی هم بگذارد.
سخن پایانی
امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مطب روانشناس است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. شما برای درمان می توانید از خدمات حضوری و غیر حضوری این مجموعه کمک بگیرید. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید.
نویسنده : محدثه بیاتی
تلفن : 22593216 – 22795735
آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3