کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

روانشناس کودک خوب دروغگویی در کودکان تا حدود سنی 4 سالگی را طبیعی تر می دانند . بسیاری از والدین در زمان مراجعه به مرکز مشاوره از دروغگویی فرزندشان دچار نگرانی و یا خشم می شوند که چرا فرزندشان دروغگو است .

روانشناس کودک خوب دروغگویی در کودکان تا حدود سنی 4 سالگی را طبیعی تر می دانند . بسیاری از والدین در زمان مراجعه به مرکز مشاوره از دروغگویی فرزندشان دچار نگرانی و یا خشم می شوند که چرا فرزندشان دروغگو است . بیشتر والدین در این زمان نگران آن هستند که فرزندشان دچار اختلال شخصیت باشد و این دروغگویی به شکل عادت در کودک به بزرگسالی نیز انتقال یابد.

دلایل دروغگویی در کودکان از نظر روانشناس کودک در کلینیک مشاوره

 

 

-         بسیاری از کودکان رفتارشان را در این سن با واکنشی که والدین نشان می دهند تنظیم می کنند. چنانچه چیزی باعث ناراحتی والدین شود مفهوم بد و چیزی که باعث خوشنودی والدین گردد معنای خوب خواهد داشت به همین دلیل کودک برای فاصله گرفتن ناراحت کردن والدین دست به دروغ گویی زده در حالی که شاید دروغی که آنها عنوان می کنند خیلی هم ارزشمند نباشد. و این نوع دروغ گویی جزء دروغگویی طبیعی محسوب می شود.

 

 

-         یکی دیگر از دلایل دروغگویی در کودکان خیال پردازی و قوه تخیل آنها می باشد. بسیاری از کودکانی که به دلیل دروغگویی همراه والدین شان به کلینیک مشاوره روانشناسی مراجعه می کنند داستانهایی که در برنامه های تلویزیونی می بینند را به جای کارهایی که خود کرده اند بیان می کنند. مثلا عنوان می کنند که پرواز کرده اند و یا در کنار ماهی ها شنا نموده اند . این مجموعه دروغ ها به دلیل روبا پردازی کودک می باشد و طبیعی است.

 

 

-         متخصص روانشناس کودک در مرکز روانشناسی در مواردی دروغ گویی را به علت عدم سلامت روان کودک می داند . زمانی که کودک دچار ضعف شخصیت و مورد تحقیر شدن از سمت والدین قرار می گیرد معمولا دست به دروغگویی می زند. این کودکان به دلیل فشار نا مناسبی که والدین به آنها وارد می آورد دروغ می گویند و تمایل آنها برای حفظ استقلال شخصی می باشد . برای درمان این مسئله مشاوره کودک می تواند بسیار موثر عمل کند و راهکار های مناسبی برای والدین در بهترین مرکز روانشناسی ارائه نماید.

 

 

-         والدینی که دروغگو هستند کودکان دروغگو خواهند داشت . این یکی از شایع ترین دلایل دروغگویی در کودکان است . والدینی که خود دچار عادت بد دروغگویی هستند به عنوان الگو برای کودکان این عمل را بی اهمیت و خالی از اشکال نشان می دهند . مشاور کودک انتخاب نو مشاوره خانواده را در اصلاح این مسئله بسیار موثر می داند .

 

 

-         گاهی والدین در مقابل کودک واکنش تهاجمی از خود نشان می دهند و درباره موضوعی که می خواهند از کودک درباره آن سوال کنند با برخورد تند و تهاجمی باعث وحشت کودک می گردند . در این حالت بسیاری از کودکان با وجود اشکال نداشتن حقیقت دست به دروغگویی می زنند و این کار به عنوان شکلی از فرار از فشار به عنوان عادت برای آنها در می آید .

 

 

برای درمان دروغگویی در کودکان همراهی والدین و معلمان مدرسه بسیار ضروری می باشد . رفتار مناسب والدین و دبیران از نظر مشاور کودکان خوب تاثیر مستقیمی بر کودک خواهد داشت و نیار است آنها آرامش خود را در هر شرایطی حفظ نموده و با همراهی کودک در برنامه های مختلف او را تشویق به برقراری ارتباط موثر و عنوان حقیقت کنند .

 

راه های درمان دروغگویی در کلینیک روانشناسی

 

1-    الگو سازی مناسب

روانشناس کودکان خوب از والدین می خواهد تا تحت هیچ شرایطی به کودک دروغ نگویند . با توجه به آن که کودک توان درک همه مسائل را ندارد و بسیاری از مسائل فشار شدیدی بر روان کودک و مشکلات روحی برای آنها می آورد کافیست والدین تنها کودک را در جریان همه حقیقت قرار ندهند و دروغ نگویند.

 

2-    نشان دادن ارزش حقیقت

گذاشتن وقت برای کودک و بیان ارزش حقیقت برای کودک از نظر متخصص مشاور کودک در رفتار کودک بسیار موثر است . وقتی حقیقت به عنوان یک ارزش برای کودک در آید می توان اطمینان داشت که در آینده نیز آن را رعایت کند .

 

3-    اجازه بیان احساسات

مشاور کودکان و نوجوانان انتخاب نو به والدین پیشنهاد می کند تا حتی در زمانی که کودک خطایی بزرگ کرده خود را کنترل نموده و با استفاده از واکنش مناسب اجازه دهند تا کودک احساسات خود را بیان نمایند . با وجود آن که این کار برای اکثر والدین سخت است که با دیوار نقاشی شده توسط کودک خود رو به رو شوند اما خشم نیز نمی تواند در کنترل این شرایط تاثیر گذار باشد.

 

4-    مجازات مناسب

در مراکز مشاوره خوب تهران به والدین پیشنهاد می شود تا برای مجازات کودک از برنامه هایی با محدوده زمانی مشخص استفاده شود . کودکان توان مجازات برنامه های زیاد را ندارند و چنانچه والدین در مجازات کودک زیاده روی کنند کودک تمایل بیشتری برای درغگویی برای فرار از مجازات پیدا می کند .

 

5-    توقعات مناسب

ایجاد مسئولیت در اندازه کودک می تواند در جلوگیری از دروغگویی کودک موثر باشد . در بسیاری از موارد مشاور روانشناس کودک مسئولیت های بیش از توان کودک و تنبلی والدین و توقع از انجام کارهایی که خود حال آن را ندارند از کودک را عامل دروغگویی در کودک می دانند.

نویسنده : غزاله البهشتی     

تلفن تماس پذیرش کلینیک مشاوره روانشناسی انتخاب نو: 22593216

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی