کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

بر اساس مطالعات در خصوص روابط زناشویی زمانیکه نیازهای هیجانی اساسی افراد در خانواده اصلی به اندازه کافی برآورده نشود، باعث ایجاد شکل گیری تله هایی در ذهن افراد می شود.

 این تله های زندگی گفته شده تعیین کننده ی رفتارها، واکنش ها، ظاهر و همچنین شیوه ی برخورد فرد با همسر می باشد. طبق نظر دکتر روانشناس خوب این تله های زندگی عامل مهمی در شیوه برخورد با مشکلات ارتباطی محسوب می شوند.

به وجود آمدن مشکلات زناشویی در روابط زناشویی بین زوج ها در هر خانواده ای طبیعی می باشد و برای کنار آمدن با این مشکلات ارتباطی از شیوه های نا کارآمد استفاده می کنند؛ که این شیوه ها موقتا باعث کاهش مشکلات می شوند. اما در دراز مدت باعث تقویت مشکلات می شوند. همچنین این شیوه های ناکارآمد باعث تقویت تله های زندگی می شوند و این مشکلات ارتباطی بین زوجین باعث یادآوری مشکلات ارتباطی با والدین خودشان می شود. اگرچه در دوران کودکی نیازهای هیجانی افراد برآورده نشده در حال حاضر و در رابطه با همسر خود نیز مشابه همان دوران برخورد می کند. به عبارتی نوع رابطه عاطفی فرد با والدینش به رابطه فعلی با همسرش منتقل میشود. داشتن معیارهایی برای انتخاب همسر و همچنین داشتن معیارهایی برای رفتارهای همسر، تعیین کردن مرزهایی بین خود و همسر و همچنین تعیین کردن مرز بین خود و خانواده خود و خانواده همسر خود و استفاده از شیوه های مقابله با مشکلات زندگی مشترک می تواند بسیار در روابط زناشویی زوج های جوان تاثیر گذار باشد. رعایت نکردن موارد گفته شده می تواند با گذشت زمان مشکلاتی را ایجاد کند. به همین دلیل به دست آوردن آگاهی و دانش کافی در مورد روابط سالم و کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس خوب می تواند پیش آگهی خوب در روابط زوجین باشد.

ارتباط سالم با دیگران به چه شکلی است؟

طبق نظر دکتر روانشناس خانواده ی کلینیک روانشناسی انتخاب نو، برای این که بتوانیم رابطه سالمی با اطرافیان داشته باشیم نیاز به عشق، توجه، هم دلی، احترام، محبت، درک و راهنمایی داریم. این نیازها بایستی در خانواده و هم سالان برآورده شود.

ارتباط با اطرافیان را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛

  1. رابطه صمیمی:

رابطه ای که با اعضای خانواده، همسر، نامزد یا دوستان خیلی نزدیک داریم از جزء روابط صمیمی می باشد. وجود دل بستگی هیجانی شدید بین افراد از نشانه های آن می باشد.

  1. رابطه اجتماعی:

 ما از طریق روابط اجتماعی در بطن گروه اجتماعی بزرگتری قرار می گیریم و نسبت به آن احساس تعلق خاطر داریم.

مشکلات ارتباطی می توانند ظریف و نا آشکار باشند و در نگاه اول نتوان علت اصلی را شناخت. برخی از مواردی که به روابط زوجین تاثیر می گذارد و ممکن است که عامل تهدید کننده ای در زندگی مشترک آن ها باشد و نیازمند بررسی و اجرای روش های درمانی موثر و همچنین آموزش دادن مهارت ها باشد. در ادامه ی مطلب به چند مورد از موارد تاثیر گذار در روابط زناشویی اشاره می کنیم که عبارتند از:

  1. مشکلات جنسی:

       طبق نظر سکس تراپیست ، وجود هرگونه مشکلات جنسی بین زوجین به میزان زیادی رابطه آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. وجود اختلالات جنسی نظیر اختلال ارگاسم ، بی علاقگی جنسی، سرد مزاجی، تجربه های ناخوشایند گذشته مانند: تجاوز و ... که به صورت حل نشده باقی مانده اند باعث به وجود آمدن مشکلات در روابط زناشویی آن ها می شود. زیرا که این اختلالات عوامل روحی و روانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از روش های روان درمانی موثر در درمان اختلالات جنسی می توان به زوج درمانی و رفتار درمانی اشاره کرد. دیدگاه زوج درمانی بر این اساس است که  هرگونه اختلال در رابطه جنسی تحت تاثیر هر دو زوج می باشد و باید به عنوان یک واحد درمان تلقی شود. به همین دلیل شرکت کردن هر دو نفر در جلسات درمان الزامی می باشد. از آنجایی که مشکلات گفته شده ممکن است باعث بروز نا هماهنگی و سوء تفاهم بین زوجین شود از این رو بهبود ارتباط کلامی و عملی و به عبارتی روابط عاطفی بسیار موثر خواهد بود. رویکرد رفتار درمانی برای درمان کسانی که در بروز هیجانات جنسی دچار احساس خشم، ترس و یا تنفر می شوند بسیار موثر می باشد.

  1. آسیب های کودکی:

برای اینکه در دوران بزرگسالی فرد سازگاری باشیم و همچنین برای داشتن تعادل و بهداشت روانی باید نیازهای بنیادین و اساسی در دوران کودکی به درستی برآورده شود. نیازهایی از قبیل: امنیت که سنگ بنای احساسات دیگر است و ناامنی مانع انجام درست تکالیف می شود. به عبارتی کودک به محیط خانوادگی امن و سالم نیاز دارد که در آن از لحاظ عاطفی نیز پاسخگوی نیاز هایش هستند. ارتباط سالم با دیگران از موارد دیگری است که در اوایل مطلب به آن اشاره شده و همچنین خود مختاری و عملکرد مستقلانه برای تشکیل زندگی مستقل و دست یابی به هویت مهم می باشد و از وابستگی و آسیب پذیری در دوران بزرگ سالی جلو گیری می کند. از موارد مهم دیگر می توان به عزت نفس و احساس ارزشمندی در زندگی شخصی اشاره کرد که در دوران کودکی از سوی خانواده ، دوستان ، محیط مدرسه اگر مورد عشق و محبت قرار بگیریم عزت نفس سالم ایجاد خواهد شد در غیر این صورت نقص و شرم در بزرگسالی به وجود خواهد آمد که به رابطه افراد تاثیر می گذارد . مواردی از قبیل خود ابراز نگری ، پذیرفتن و قبول کردن محدودیت های واقع بینانه همگی از مواردی هستند که ایجاد آن ها به دوران کودکی و ارتباط با والدین باز می گردد و هرگونه کم و کاستی در آن ها مشکلاتی را در رابطه با همسر ایجاد می کند که با استفاده از زوج درمانی می توان بسیاری از این مشکلات را با راهکار های صحیح بر طرف کرد .

نویسنده : پریا موسوی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

شماره تلفن :

22593216

22795735

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی