کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

 

یکی از مشکلاتی که والدین با آن مواجه می شوند و هر پدر و مادری با آن می تواند رو به رو شود ، عصبانیت بچه ها می باشد و این نگرانی زمانی افزایش پیدا می کند که والدین در روزنامه ها و مجلات در مورد پرخاشگری و رفتار های خشن کودکان مطالب متفاوتی را می خوانند .

 

یکی از مشکلاتی که والدین با آن مواجه می شوند و هر پدر و مادری با آن می تواند رو به رو شود ، عصبانیت بچه ها می باشد و این نگرانی زمانی افزایش پیدا می کند که والدین در روزنامه ها و مجلات در مورد پرخاشگری و رفتار های خشن کودکان مطالب متفاوتی را می خوانند . در اکثر نقاط می توان دید که خشونت کودکان را به خاطر بازی های کامپیوتری خشونت بار و یا تماشای فیلم ها و کارتون های خشونت بار معرفی می کنند و این پرخاشگری در هر کودکی میتواند بروز کند اما نقش اساسی در هدایت و آشنا کردن کودک با عصبانیت والدین هستند که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد .

 

آشنا کردن بچه ها با عصبانیت و مدیریت آن :

پدر و مادر نقش اساسی و بزرگی در زندگی بچه ها دارند و خواسته یا ناخواسته در هر لحظه در تعلیم و تربیت فرزندان خود نقش دارند . بچه ها با یادگیری مشاهده ای و یا به عبارتی زیر نظر گرفتن مادر و پدر خود به صورت پیوسته از آن ها الگو برداری می کنند و به عبارتی با شیوه های ارتباطی و تعامل و همچنین حل مسائل را از آن ها یاد می گیرند . طبق نظر روانشناس خوب ، از ان جایی که والدین نقش اساسی را در تعلیم و تربیت دارند و همچنین وجود عصبانیت در هر خانواده ای ممکن است باشد و از مسائل مهم در زندگی افراد می باشد و به همین دلیل آشنا کردن کودکان با عصبانیت و مدیریت آن امری ضروری و مهم می باشد زیرا که هر موضوعی که کودک آن را یاد بگیرد به طرز رفتار و مدیریت او و همچنین روابط بین فردی او تاثیر خواهد گذاشت . بهترین روانشناس کودک در مرکز روانشناسی و مشاوره به والدین آموزش می دهند که چگونه به کودکان خود یاد دهند تا عصبانیت خود را بشناسند و آن را بفهمند و از همه مهم تر آن را کنترل و اداره کنند .  

 

الگو برداری از مدیریت عصبانیت :

همان طور که اشاره شد و طبق نظر روانشناس کودک ، کودکان رفتار مادر و پدر خود را یاد می گیرند و از آن ها الگو برداری می کنند و از حرف ها و یا ممنوعیت تعیین کردن های والدین خود چیزی یاد نخواهند گرفت و در خانواده هر رفتاری که پدر و مادر با یکدیگر دارند و همچنین طرز برخورد آن ها با دوستان و آشنایان و دیگر اعضای خانواده ، کودکان به آن ها عادت کرده و خود نیز آن ها را اجرا می کنند و اگر در خانواده ای افراد نسبت به مدیریت عصبانیت آگاهی نداشته باشند و در روابط خود پیوسته از عصبانیت و پرخاشگری استفاده کنند ، کودکان آن ها نیز این رفتار ها را از خود نشان خواهند داد و آن را طبیعی خواهند دانست و این کودکان در مقابل فشار ها ی روانی ، مشکلات و اختلاف های خود با عصبانیت برخورد خواهند کرد . پس به عبارتی هر گونه رفتار عصبانیت در والدین ، عصبانیت کودکان را به دنبال خواهد داشت . این موضوع فقط در خصوص عصبانیت صدق نمی کند بلکه کودکان هر گونه رفتار مثبت و منفی را از والدین خود یاد می گیرند از آن ها پیروی می کنند . برای این که والدین بتوانند تربیت اثر بخش و مثبتی داشته باشند باید ابتدا نسبت به رفتار های خود کنترل و آگاهی داشته باشند . در مورد عصبانیت اگر که والدین می خواهند راه و رسم کنار آمدن با عصبانیت و کنترل آن را به فرزندان خود آموزش دهند قبل از هر چیزی باید متوجه عصبانیت خود باشند .

راهبرد های ایجاد روابط اثر بخش خانوادگی و حل مشکلات :

برای حل کردن صحیح مشکلات در خانواده استفاده از راهبرد هایی نظیر مهارت های دلگرمی دادن ، مهارت های ارتباطی از قبیل گوش دادن و ... ، حل صحیح مشکلات ، شناخت اهداف رفتار نادرست و پاسخ دهی اثر بخش به رفتار نادرست و همچنین انتخاب ها و از همه مهم تر رسیدگی به عصبانیت بچه ها می باشد .

 

راه حل های مناسب برای کاهش عصبانیت کودکان چیست ؟

گوش دادن :

کودکان زمانی که عصبانی هستند ، نیاز دارند که کسی به حرف آن ها گوش دهد و زمانی که با بی اهمیتی والدین خود و عدم گوش دادن آن ها مواجه شوند ، عصبانیت آن ها شدید تر خواهد شد . پس زمانی که والدین با عصبانیت کودکان خود مواجه می شوند باید آن ها را بشنوند و درک کنند و از هرگونه سرزنش و قضاوت جلوگیری کنند و آنچه کودکان در عصبانیت نیاز دارند تایید و درک بزرگسالان می باشد .

آشنا کردن کودکان با عصبانیت :

عصبانی شدن یک امر طبیعی بین همه ی انسان ها می باشد و آشنا کردن کودکان با آن بسیار مفید خواهد بود مطرح کردن و آشنا کردن کودکان با عصبانیت زمانی که هم والدین و هم کودکان در آرامش هستند کار بسیار مفیدی است. اگر عصبانیت درست نشان داده نشود ، روابط بین افراد خراب می شود و هر کسی با تمرین کردن می تواند نحوه ی بروز دادن عصبانیت خود را مثل هر چیز دیگری بهبود ببخشد . بروز عصبانیت باید به نحوی باشد که به کسی صدمه نزند و این که عصبانیت با چیز های زیادی از جمله اهداف ، احساس هایی از قبیل خستگی ، فشار روانی ، ترس ، ازردگی و ضعف می شود و با شناسایی کردن هر یک از موارد می توان به میزان قابل مشاهده ای راه های ابراز مناسب عصبانیت را پیدا کنیم .

 

نویسنده : پریا موسوی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

شماره تلفن :

22593216

22795735

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی