کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

یکی از موضوعاتی که امروزه جامعه را دچار چالش های بسیار زیادی کرده دوستی های قبل از ازدواج ، تاثیرات و نتایج آن می باشد .

 

یکی از موضوعاتی که امروزه جامعه را دچار چالش های بسیار زیادی کرده دوستی های قبل از ازدواج ، تاثیرات و نتایج آن می باشد . با توجه به فرهنگ سنتی ایران هنوز بسیاری از دختران تنها با هدف ازدواج وارد یک  رابطه دوستی می شوند در حالی که معمولا پسران برای رفع نیاز های روحی و جسمی خود تمایل دارند تا دختری در کنار آنها حضور داشته باشد . بر اساس تحقیقاتی که در مرکز مشاوره خیانت زناشویی انجام شده مردان حتی پس از ازدواج نیز تمایل زیادی برای برقراری ارتباط دوستانه برای حس رقابت جویی ، فخر فروشی و رفع حس کنجکاوی دارند . روانشناسان بر این باور هستند که بیشترین آسیب در روابط دوستانه پیش از ازدواج متوجه دختران است زیرا آنها نه تنها در روابط دچار آسیب احساسی می شوند بلکه گاهی با برقراری روابط جنسی خود را دچار مشکلات جدی می نمایند .

بهترین دکتر روانشناس تهران روابط پیش از ازدواج را دارای مزایایی در کنار معایب آن می داند . در بسیاری از خانواده ها روابط پیش از ازدواج بسیار مورد نکوهش می باشد و معمولا خانواده های مذهبی ، فرزندان خود را به شدت در رابطه با جنس مخالف نهی کرده و از آن جلوگیری می کنند . این امر باعث عدم آگاهی و ایجاد سوالات بسیار زیادی درباره جنس مخالف شده و به شکل ناخود آگاه آنها را به سمت فکر کردن و کسب اطلاعات درباره جنس مخالف تشویق می کند . این کودکان در دوره نوجوانی و جوانی تمایل بیشتری به برقراری ارتباط با جنس مخالف داشته و چه بسا آسیب های جدی تری هم نسبت به بقیه هم سالانشان می بینند .

فواید دوستی های قبل از ازدواج

شناخت خود و یافتن ملاک های ازدواج : افراد در روابط قبل از ازدواج با سلیقه و خواسته های خود در کنار شناخت طرف مقابل آشنا می شوند . بسیاری از افراد نسبت به خواسته هایی که خود از طرف مقابل در یک رابطه می خواهند آگاه نیستند . زیرا بسیاری از فیلم ها و برنامه های ماهواره ای نوعی از روابط را نشان می دهند که معمولا به حقیقت زیاد نزدیک نیست و جوانان در خانواده نیز با رفتار سالها زندگی والدین خود رو به رو هستند نه رابطه ای که تازه در مرحله آغاز است . از این جهت روابط دوستی پیش از ازدواج به این افراد کمک می کند تا جهان بینی خاص خود را نسبت به طرف مقابل درک کنند .

بالا رفتن سطح روابط اجتماعی : معاشرت های دوستی و رو به رو شدن با موضوعات مختلفی که در این روابط وجود دارد باعث می شود تا افراد مجبور باشند تا تصمیمات مهمی اخذ نمایند و با پیامد های تصمیماتی که می گیرند نیز رو به رو شوند . این مسئله در بالا رفتن سطح روابط اجتماعی افراد بسیار موثر است . افرادی که اصلا وارد این روابط نشده اند در زمان مجردی معمولا در مشاوره زوج درمانی حاضر به پذیرش مسئولیت تصمیماتی که در زندگی مشترک می گیرند را نیز بر عهده نمی گیرند .

شناخت بهتر : افراد در دوستی های پیش از ازدواج به دلیل آن که هنوز وارد تعهدی نگشته اند بیشتر رفتار واقعی خود را بروز می دهند . این مسئله در شناخت دختر و پسر نسبت به یکدیگر بسیار موثر است . دختر و پسری که پیش از ازدواج با یکدیگر روابط دوستانه دارند فرصت می کنند تا با علایق و خواسته های هم آشنا شده و برنامه های مشترک خود را بیابند .

آسیب های دوستی های قبل از ازدواج

ایجاد وابستگی : بر اساس نظر مشاور روانشناس افرادی که پیش از ازدواج با یکدیگر ارتباط دارند و سپس تصمیم به ازدواج می گیرند گاهی به دلیل وابستگی و علاقه ای که در دوره دوستی بین آنها ایجاد شده از مشکلات جدی که در طرف مقابل وجود دارد و یا تفاوت هایی که بین آنها است ، چشم پوشی می کنند . این افراد پس از شروع زندگی مشترک و کاهش هیجانات کم کم به به اصلیت خود باز گشته و دچار مشکلات جدی در زندگی زناشویی می گردند .

آسیب های روحی : در بسیاری از موارد دوستی های پیش از ازدواج با پایان تلخ و نافرجام به جدایی ختم می شود . روانشناس مشاوره آسیبی که افراد در قطع روابط دوستانه خود تجربه می کنند را با تجربه مرگ یکی از نزدیکان و طلاق برابر می دانند . افراد در این روابط معمولا سعی می کنند تمام تمرکز خود را بر روابط شان بگذارند و پس از جدایی دچار نوعی خلاء روحی شده که آنها را به سمت ورود به رابطه ای دیگر سوق می دهد و این سر آغازی برای روابط متعدد و ایجاد تنوع طلبی در افراد می باشد .

4 مورد از انگیزه های دوستی با جنس مخالف

  1. ازدواج : همانگونه که گفتیم معمولا دختران برای تمایل به ازدواج وارد یک روابط دوستانه می شوند در حالی که برخی از پسران از این تمایل دختران برای رفع نیاز ها و خواسته های خود سود می جویند .
  2. روابط جنسی : یکی از مهمترین انگیزه های ایجاد پیوند دوستی در میان دختران و پسران رفع نیاز جنسی بدون تعهد می باشد . متاسفانه قربانیان اصلی ایم ماجرا دختران هستند که پس از رابطه جنسی همواره در نگرانی و استرس افشا شدن این رابطه در اجتماع و خانواده به سر می برند و چنانچه رابطه دوستی آنها به ازدواج ختم نگردد زندگی و آینده آنها مورد آسیب های زیادی قرار می گیرد .
  3. نیاز به تکیه گاه : در بسیاری از روابط بین دختر و پسر میل به داشتن یک تکیه گاه نقش بسیار زیادی در انتخاب ورود به این روابط را ایفا می کند . این افراد که معمولا از بین افرادی هستند که در خانواده نقش تکیه گاه را کم داشته اند . این افراد معمولا جذب افرادی می شوند که قدرتمند بوده و توانایی اداره آنها را دارد .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

شماره تلفن :

22593216

22795735

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی