کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

عمل تغییر جنسیت در کشور اما امروزه بسیار زیاد انجام می گیرد در حالی که بسیاری از افراد از مشکلات و مصائب آن آگاه نیستند .

عمل تغییر جنسیت در کشور اما امروزه بسیار زیاد انجام می گیرد در حالی که بسیاری از افراد از مشکلات و مصائب آن آگاه نیستند . تغییر جنسیت یعنی عملی که در آن زن به مرد و مرد به زن تبدیل می شود . در کشور های اروپایی این عمل با دقت و تحت نظارت شدیدی انجام می گیرد اما در کشور ما با مجوز های ساده ای اقدام به این عمل انجام می شود و به همین دلیل آمار نشان می دهد که میزان تغییر جنسیت در ایران بیش از کشور های دیگر است . تغییر جنسیت یا به دلایل زیستی انجام می گیرد یا به دلایل روانی ، برخی افراد در زمان ازدواج خود با مراجعه به مرکز مشاوره ازدواج تازه پرده از حقیقت برداشته و از تمایلات جنسی نامتعارف خود صحبت می کنند زیرا پنهان کردن این مسائل از همسر کاری بسیار مشکل است که زندگی زناشویی را دچار مشکلات جدی می نماید .

در ایران برای اولین بار در سال 1930 میلادی عمل تغییر جنسیت بر روی یک مرد اتفاق افتاد که ترانس سکشوال بود . در واقع دکتر سکس تراپیست افرادی که تمایل به تغییر جنسیت دارد در دو گروه : دو جنسی ها و ترانس سکشوال ها قرار می دهند . افراد دو جنسی ، افرادی هستند که دچار اختلال هویت جنسی یا ابهام جنسی هستند . این افراد دارای هر دو آلت جنسی می باشند که یکی از آنها ضعیف تر بوده که با حذف آن فرد به زن یا مرد تبدیل می شود . افرادی که در این حالت دچار نوعی اختلال هستند که عمل جنسی برای زندگی آنها ضروری است . افراد ترانس سکشوال افرادی هستند که از نظر فیزیکی دچار هیچ گونه اختلال جنسیتی نیستند . این افراد بیشتر دچار اختلالات روانی می باشند که با وجود داشتن ظاهری مثلا مردانه خود را زن می پندارند یا بر عکس . این افراد برای تغییر جنسیت باید در جلسات روان درمانی شرکت کرده و اختلال آنها مورد بررسی دقیق قرار گیرد و چنانچه آن را غیر قابل درمان تشخیص دهند ، این افراد می توانند تغییر جنسیت دهند .

مشکلات شایع افرادی که تغییر جنسیت می دهند چیست ؟

  1. تغییر جایگاه در خانواده و جامعه : وقتی زنی تصمیم می گیرد تبدیل به زن شود و یا مردی تصمیم می گیرد تبدیل به زن شود در جایگاه خود به عنوان فردی که قبلا بوده مشکلات بسیاری دارد . مثلا مرد از برادر تبدیل به خواهر و یا از عمو تبدیل به عمه می شود . پذیرش روانی این مسئله برای افراد ساده نیست که این تغییر جایگاه را به تنهایی انجام دهند .
  2. عدم پذیرش جامعه : در جوامع سنتی افرادی که دچار اختلال جنسیتی هستند معمولا شرایط مطلوبی ندارند زیرا جامعه و خانواده حاضر به پذیرش این افراد به عنوان یک بیمار نبوده و آنها معمولا پس از تغییر جنسیت تحت فشار های روانی قرار می گیرند . در بسیاری از کشور های پیشرفته قبل از عمل تغییر جنسیت در کنار شرکت در جلسات کلینیک مشاوره روانشناسی به افراد دارو های هورمونی داده می شود که ظاهر آنها را تغییر داده و فرصتی در اختیار آنها قرار می دهند تا ببینند می توانند با شرایط جدید خود هماهنگ شوند یا خیر ، اما در ایران متاسفانه این شرایط وجود نداشته و برخی از افراد پس از عمل تغییر جنسیت خود از آن پشیمان شده که قابل جبران نیست .    
  3. اشتغال افراد اختلال جنسی : متاسفانه افرادی که دست به تغییر جنسیت می زنند از طرف عرف در بسیاری از زمینه ها قابل پذیرش نیستند و برخی از افراد آنها را با افراد همجنسگرا یکسان می دانند در حالی که این افراد با توجه و درک شدن از سوی جامعه می تواند در شغل های خود باقی مانده و به شرایط کاری مطلوبی برسند .

نقش فرآیند یادگیری نقش جنسی در بروز ناهنجاری های جنسیتی چیست ؟

متخصص روانشناس و روانپزشکان بر این عقیده هستند که بسیاری از افرادی که دچار اختلال جنسیتی بوده اند در یادگیری نقش جنسیتی دچار مشکلات زیادی بوده اند . در واقع اغلب آنها از نبود الگوی نقش مردانه در زندگی خود رنج برده و این جایگاه برای آنها خالی بوده است . بسیاری از پسران به دلایلی همچون فوت پدر ، طلاق والدین و یا دوری از پدر این جایگاه را لمس نکرده و نسبت به آن در عدم آگاهی کامل به سر می برند و نسبت به انجام اعمال مادرانه کشش و تمایل پیدا می کنند .

برای عمل تغییر جنسیت چه کارهایی باید انجام گیرد ؟

تشخیص و تائید اختلال جنسی توسط روانپزشک انجام می گیرد و در طی تشخیصی دو مقوله باید بررسی گردد:

  •  تشخیص صحت شدت بیماری نارضایتی جنسیتی .
  • دادن اطلاعات در باره شرایط درمان که شامل امکان و محدودیت های درمان هورمونی و جراحی است.

حتی با وجود نشانه های قطعی و مشخص برای تشخیص این اختلال  ، ولی باز اعمال تشخیص قطعی این بیماری برای روانشناس و روانپزشک مشکل می باشد و لازم است این تشخیص توسط دو متخصص ارشد و با سابقه تائید شود . خانواده فردی که دچار اختلال جنسی می باشد نیز اغلب احتیاج به مشاوره و کمک روانشناسی دارند. آزمایش زندگی واقعی بسیار ضروری می باشد . زمانی که درمان هورمونی آغاز می شود و حتی قبل از شروع آن ، لازم است فرد زندگی با مشخصات جنس مخالف را بطور واقعی و عملی در خانواده و جامعه  تست کند. به این شکل که برای زمان طولانی ، باید مطابق میل جنسی و جنسیت جدید خود لباس بپوشد و نام جدید خود را انتخاب کند  و در کنار افراد خانواده و جامعه حضور پیدا کند . چون این عمل غیر قابل بازگشت است . قبل از انجام عمل جراحی غیرقابل برگشت لازم است این شکل زندگی جدید برای حداقل یک سال ادامه یافته و سپس تصمیم قطعی برای انجام یا عدم انجام آن اخذ شود .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

شماره تلفن :

22593216

22795735

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی