کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

پرخاشگری به عملی گفته می شود که باعث آسیب به افراد مختلف در سطوح مختلف می شود .

پرخاشگری به عملی گفته می شود که باعث آسیب به افراد مختلف در سطوح مختلف می شود . این پرخاشگری می تواند به صورت وسیع تر به شکل جنگ در بین کشور ها اتفاق افتد و یا در سطح خصوصی تر به شکل خشونت های خانگی در بین افراد . بروز خشونت و جنگ از نظر مشاور روانشناس باعث بروز آسیب های جسمی و روانی زیادی در افراد می گردد . برای جلوگیری از خشونت باید به امنیت دست یافت . امنیت در گویش ، تفکر ، تحصیل ، احساس ، شغل ، ازدواج ، شهر و کشور . افرادی که در برابر نا عدالتی و اختلافات شدید در برابر افراد دیگر و یا جوامع دیگر قرار می گیرند و در خود توانایی رسیدن به سطوح بالا را نمی یابند با احساس ناکامی و ناراحتی رو به رو می گردند که آنها را دچار احساس خشم و بروز رفتار خشونت آمیز می کند . پرخاشگری از کلام آغاز می شود . ریشه پرخاشگری در بسیاری از جوامع به پرخاشگری کلامی باز می گردد چه این پرخاشگری به شکل مشکلات خانوادگی ایجاد گردد و چه به شکل پرخاشگری در بین ملت ها و جوامع بشری . متاسفانه یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که افراد دارند در رابطه با کلام آنها می باشد .

علل پرخاشگری از نظر بنیادی

  • عوامل اجتماعی : ناکامی ، تحریک مستقیم و یادگیری مشاهده ای از عوامل اجتماعی هستند که باعث می شود تا افراد به پرخاشگری روی آورند . بسیاری از پرخاشگری ها در اثر ناکامی هایی که افراد در دوره کودکی با آن مواجه بوده اند ، ایجاد می گردد . در مرکز مشاوره خانواده بسیاری از والدین به دلیل مشکلاتی که در کودکی خود با آن مواجه بوده اند نسبت به فرزندان خود و یکدیگر با خشونت زیادی برخورد می کنند که نیاز به بررسی و تحلیل مشاور خانواده و رفع آنها از طریق جلسات روانکاوی می باشد . این افراد معمولا با رفتار و نحوه کلام خود باعث بروز خشونت در اطرافیان خود نیز می شوند که به آن تحریک مستقیم گفته می شود . یعنی لزوما فرد خود دچار خشونت ذاتی نیست و به دلیل معاشرت و رفتاری که طرف مقابل خود برای تحریک حس خشم وی می کند باعث می شود تا او هم دست به خشونت زند . تلوزیون ، برنامه های ماهواره ای و بازی ها برای رواج خشونت از روش یادگیری مشاهده ای استفاده می کنند . این برنامه ها در بسیاری از کشور ها با اهداف خاص برای جنگ پرور بودن افراد به نمایش در می آیند .
  • عوامل زیستی : همانگونه که از اسم آن پیدا می باشد ، عوامل زیستی به مسائل زیستی افراد توجه دارد . عوامل وراثتی ، مصرف الکل و مواد مخدر حتی دارو های تحریک کننده اعصاب همگی عواملی هستند که بدون وجود دلایل بیرونی باعث بروز خشونت می گردند . مراکز روانشناسی بالینی برای بررسی علت خشونت فرد ابتدا از وی درخواست می کنند تا تست های روانشناسی و آزمایشات هورمونی را انجام دهند تا علت بروز این مسئله در آنها یافت گردد .
  • عوامل موقعیتی : ایجاد بر انگیختگی در بسیاری از جوامع باعث بروز جنگ بین ملت ها می شود . بسیاری از کشور ها برای ایجاد جنگ و دست یابی به اهداف خود از برانگیختن کشور مقابل خود با روش تحریک آنها دست می زند . عوامل موقعیتی در خشونت معمولا با برانگیختگی فیزیولوژیکی و درد همراه می باشد و افراد برای رهایی از آن معمولا دست به خشونت می زنند .

روانشناسی جنگ

اولین تصویری که از جنگ در ذهن همه افراد وجود دارد ، ویرانی ، زخم ، مرگ و آسیب های جدی روانی می باشد . این آثار چه جسمی و چه روانی گاهی زندگی افراد را سالهای سال درگیر خود کرده و باعث بروز مشکلات فراوانی در زندگی آنها می شود . افراد جنگ زده دچار سختی های زیادی می شوند و وقتی جنگ به پایان می رسد تازه آثار روانی آن شروع می شود که به دو صورت عمده می باشد .

  1. دسته اول شامل سربازان و افرادی می شود که خود در جنگ حضور داشته اند . این افراد مشخصا دچار مشکلات جدی تر و اختلالات روانی حاد تری می باشند . این فراد به صورت مستقیم در جنگ حضور داشته اند و صحنه های ناگوار زیادی را دیده اند ، دیدن صحنه‌های دلخراش میتواند در آینده باعث شود تا این افراد مبتلا به آسیب‌های پس از سانحه و آسیب حاد شوند که در صورت عدم رسیدگی در زمان مناسب به آن امکان دارد موجب شود تا دچار تیک‌های عصبی و کوچک شدن مغز شود مانند حالتی که انسان در آلزایمر به آن دچار می‌شود . 
  2. دسته دوم به شکل مستقیم در جنگ حضور نداشته اند اما در جریان اخبار جنگی و استرس و نگرانی های ناشی از آن و حتی گاهی صدای انفجار قرار گرفته اند . شرایط روحی این افراد به حادی گروه اول نیست اما باعث می شود تا آنها در طی سالها دچار مشکلات زیادی از جمله توهم باشند که نیاز به درمان دارویی زیر نظر روانپزشک را برای آنها ایجاد کند .

متخصصین روانشناس معتقد هستند بلافاصله پس از جنگ و حتی پیش از آرامش وضعیت اجتماعی باید به وضعیت روانی افراد جامعه رسیدگی شود . این آسیب ها در افرادی که قشر پایین جامعه از نظر فرهنگی و اجتماعی قرار دارند ماندگار تر می باشد به همین علت نیاز است تا این افراد تحت درمان های رایگان و به صورت جمعی قرار گیرند . درمان افسردگی پس از سانحه در افرادی که با جنگ مواجه بوده اند استفاده از گروه درمانی بسیار موثر بوده و باعث می شود تا افراد خود را در شرایط روحی و نگرانی هایی که دارند تنها احساس نکنند . احساس گناه،خشم، شرم و افسردگی که به مرور زمان کم می شود که در هنگام حادثه 30درصد بوده و دو ماه بعد به کمتر از 5درصد میرسد .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

شماره تلفن :

22593216

22795735

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی