کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

در زمینه ارتباط تحقیق های گسترده ای انجام شده است و به این نتیجه رسیده اند که نخستین خاطره های افراد درباره روابطشان با مادر از اهمیت زیادی برخوردار است

در زمینه ارتباط تحقیق های گسترده ای انجام شده است و به این نتیجه رسیده اند که نخستین خاطره های افراد درباره روابطشان با مادر از اهمیت زیادی برخوردار است حتی اگر چنین خاطره هایی دقیق نباشند ، ارزشمندند زیرا نشانگر الگوهای فعال درونی از ماهیت دلبستگی هستند . مشخص شده است که هرگونه گسیختگی و آسیب که بر پیوند مادر و کودک تاثیر گذاشته باشد مانند مرگ ، بیماری ، بستری طولانی مدت در بیمارستان ، بیماری های روانی ، جدایی در دوره های حساس و بحرانی ، محرومیت و بد رفتاری جسمی و جنسی یا غفلت بر نوع ارتباط فرد در آینده تاثیر می گذارد . زمانی که افراد به خاطر اختلافات خانواده به مرکز مشاوره خانواده رجوع می کنند ماهیت و کیفیت ارتباط همسران با اعضای خانواده ، دوستان و مراقبان باید در گام های بعدی بررسی شود . روابط پدر و مادر ، همسران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است زیرا چگونگی یادگیری روابط صمیمی همسران ، تحت تاثیر مشاهدات ، ادراک و تفسیر های آنان از روابط پدر و مادرشان است . علاوه بر این ، هرگونه رابطه مهم زن و مرد که شاید به عنوان الگویی برای صمیمیت عمل می کند ، مورد توجه قرار می گیرد .

ایجاد رابطه صمیمی :

زوجینی که به خاطر اختلاف های خانوادگی به مراکز مشاوره قبل از طلاق مراجعه می کنند بعد از مصاحبه به این نتیجه رسیده می شود که آن ها از درماندگی ارتباطی و درماندگی عاطفی برخوردارند از این رو در این قسمت به توصیف صمیمیت می پردازیم . بر این اساس برای اکثر انسان ها ، ظرفیت ایجاد رابطه صمیمی در سن شش یا هفت سالگی آغاز می شود زیرا که قبل از آن کودکان در حوزه های شناختی و شخصیتی رشد نکرده اند و رشد لازم در این حوزه ها ، پیش نیاز آغاز فرایند های همیشگی صمیمیت به شمار می آیند . بر اساس مطالعات دیگر اواسط و اواخر کودکی یعنی سن شش تا دوازده سالگی دوران حساس شکل گیری صمیمیت واقعی برای زندگی در مراحل بعدی به شمار می رود .

برای این که کودکان بتوانند در بزرگسالی یک شخصیت سالم و روابط صمیمی در بزرگسالی داشته باشند باید چند تحول مهم را داشته باشند که عبارت اند از ، توانایی انجام فعالیت های رقابتی با همسالان ، توانایی سازش و مشارکت و همکاری با همسالان . بر قراری ارتباط های مهم با همسالان هم جنس در طی این دوره از تحول درون فردی و بین فردی از اهمیت زیادی برخوردار است و بررسی آن ها توسط دکتر روانشناس در مرکز روانشناسی انتخاب نو از اهمیت ویژه ای در حل اختلاف های خانوادگی خواهد داشت . بر قراری ارتباط در این سنین با همسالان در نوع ارتباط فرد در آینده نقش مهمی دارد . صمیمیت واقعی بدون وجود همدلی که به معنی آگاهی و درک عمیق حالت های هیجانی طرف مقابل و نقش گزینی یعنی دیدن جهان از چشم انداز منحصر به فرد طرف مقابل ، صمیمیت واقعی به دست نمی آید .

از موارد ایجاد اختلاف های خانوادگی می توان به اعتماد ، تعهد ، صداقت ، وفاداری ، حسادت ، احترام ، خشونت بین فردی ، سوءمصرف مواد ، مسایل مالی ، باور های مذهبی ، فرزند پروری اشاره کرد . چگونگی کنار آمدن خانواده ها با این مشکلات و اختلاف ها و چگونگی حل کردن تعارض های به وجود آمده در خانواده نقش مهمی در استحکام و ادامه زندگی مشترک ایفا می کند .

درماندگی ارتباطی چه زمانی پیش می آید ؟

همانطور که گفته شد از همان دوران کودکی  شیوه ارتباط افراد تشکیل می شود و انواع فاکتور های مهم آن مطرح شد که همه آن ها در شیوه های ارتباطی تاثیر دارند . زمانی که افراد نسبت به برخی از الگوهای رفتاری و ارتباطی آگاهی نداشته باشند و با آن ها نا آشنا باشند نمی توانند در خانواده روابط موثر را با همسر ، فرزند ، همکاران و دوستان داشته باشند و این نا آگاهی بر روی فرزندان نیز تاثیر گذار خواهد بود . برای ایجاد یک الگوی سالم ارتباطی باید نسبت به برخی مسائل دانش و آگاهی به دست آورد برای مثال می توان به مهارت های گوش دادن اشاره کرد . گوش دادن صحیح در ایجاد صمیمت در رابطه نقش بسیار مهمی را دارد و به عنوان مهم ترین مهارت ارتباطی محسوب می شود . گوش دادن به حرف های همسر کار دشواری به نظر می آید و افراد ممکن است به راحتی حواسشان پرت شود و یا به جای گوش دادن به مسائل دیگیری در فکر خود مرور کنند و این خود باعث به وجود آمدن اختلافی در خانواده خواهد شد . خوب گوش دادن موجب درک بهتر همسر خواهد شد و از این راه می توانید لحن مناسب و هماهنگ با همسر را داشته و از رابطه خود لذت بیشتری ببرید . گوش دادن نوعی ارزش دادن و احترام گذاشتن به همسر تلقی می شود و برای ایجاد همدلی الزامی می باشد . تعریفی از همدلی را در قسمت بالا بیان کردیم و اما اگر بخواهیم به زبان واضح تری بیان کنیم همدلی یعنی کنار گذاشتن قضاوت ها ، علایق و نیاز ها . زمانی که این مهارت گوش دادن و همدلی در زندگی مشترک به خوبی اجرا نشود ، پس از مدت زمانی مشکلاتی را در خانواده ایجاد خواهد کرد .

پریا موسوی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

شماره تلفن :

22795735

22593216

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی