کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

بارداری نا خواسته یکی از مسائلی می باشد که در زندگی زوجین احتمال بروز دارد .

بارداری نا خواسته یکی از مسائلی می باشد که در زندگی زوجین احتمال بروز دارد . در برخی موارد دیده می شود برخی از دختران نیز در زمان نامناسب مثل دوره نامزدی دچار بارداری می گردند یا گاهی زوجین تعداد فرزندان را کافی می دانند اما به شکل نا خواسته زنان دچار بارداری می گردند . این مسئله زوجین را دچار تنش و فشاری نا خواسته می کند که مجبور به اخذ تصمیم می شوند . تصمیم گیری عجولانه می تواند باعث ایجاد پشیمانی در زوجین گردد و چه بسا برای زوجی که هنوز آمادگی پذیرش مسئولیت فرزند دار شدن را ندارند و تصمیم به سقط جنین می گیرند در آینده از داشتن فرزند برای همیشه محروم شوند . برخی موارد کسانی که به مرکز مشاوره ازدواج مراجعه می کنند زنان و دخترانی هستند که به دلیل بارداری نا خواسته تصمیم به ازدواج سریع می گیرند و تلاش می کنند این مسئله ار ازد دیگران مخفی کنند اما به دلیل تصمیم عجولانه خود ، خود و فرزندان خود را در آینده دچار مشکلات فراونی می کنند که جبران نا پذیر است .

4 دلیل بروز بارداری نا خواسته ؟

  1. عدم استفاده از روش های پیش گیری : در مواردی دیده شده زنان به دلیل عوارضی که دارو های ضد بارداری بر آنها دارد از مصرف دارو های ضد بارداری خود داری می کنند و ترجیح می دهند تا از روش های طبیعی برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند که در مواردی توانایی آن را نداشته و باعث بارداری می گردد .
  2. بی اثر بودن روش های پیش گیری : در مواردی دیده می شود که زوجین از روش های پیش گیری استفاده می کنند و چون از انجام صحیح آن اطمینان داشته اند از روش های اورژانسی استفاده نمی کنند در این موارد استقاده از مشاور سکس تراپی برای درمان سکس می تواند انتخاب آگاهانه ای باشد .
  3. بی اثر شدن دارو های ضد بارداری در اثر دارو های دیگر : برخی از دارو ها مانند ویتامین D باعث بی اثر شدن قرص های ضد بارداری می شود و زن بدون آگاهی از این مسئله به مصرف هر دو پرداخته و باعث بارداری نا خواسته می گردد .
  4. استفاده نادرست : در بیشتر موارد دیده می شود بارداری نا خواسته در اثر عدم آگاهی خانم ها از روش استفاده از دارو های ضد بارداری و وسایل آن ایجاد می شود . از این جهت به زوجین پیشنهاد می شود تا قبل از ازدواج به کلاس هایی که در این زمینه برگزار می شود یا به متخصص زنان مراجعه کرده و از روش صحیح استفاده از دارو های ضد بارداری اطمینان حاصل کنند .

بارداری ناخواسته باعث بروز ناراحتی های بسیار مخصوصا برای زنان می گردد از این رو زمانی که آنها متوجه بارداری نا خواسته می گردند بر سر انتخاب آن که جنین را نگه دارند و مسئولیت آن را بپذیرند یا سقط جنین کنند ، فشار زیادی را متحمل می شوند . در این موارد مراجعه به کلینیک روانشناسی می تواند کار آمد باشد . مشاور می تواند درباره عوارض سقط جنین و یا مسئولیت های کودکی که برای داشتن آن آمادگی ندارید به شما اطلاعات کاملی ارائه دهد . تا به راه حل مناسبی که کمترین آسیب را در بر دارد ، برسید .

عوارض بارداری نا خواسته چیست ؟

  • اثرات جسمی : متخصصین به زنانی که تصمیم به بارداری می گیرند پیشنهاد می کنند تا آزمایشی تهیه کرده و از سلامت جسمانی خود مطمئن شوند و سپس اقدام به بارداری نماید ، ضمن آن که مصرف دارو های تقویتی و مراقبت های ویژه در روز های اول بارداری می تواند باعث شود تا مادر و کودک در سلامت جسمی قرار گیرند . زنانی که به شکل نا خواسته باردار می گردند احتمال دارد دچار مشکلات جسمی به دلیل عدم وجود این رسیدگی ها گردند و سلامت خود و نوزاد را به خطر اندازند .
  • اثرات روانی : بارداری ناخواسته علاوه بر احساس شرم برای مادرانی که فرزند بزرگ دارند و یا دخترانی که در دوره عقد هستند باعث بروز افسردگی نیز می گردند . این مادران در دوران بارداری با فشار روحی زیادی دست و پنجه نرم می کنند که می تواند باعث شود نوزاد آنها در زمان تواد و ماه های اول بسیار نا آرام باشد . معمولا این مادران در ماه های اول سعی می کنند این مسئله را از دیگران مخفی کرده و نسبت به فرزندی که در بطن آنها در حال رشد است احساس خوشایندی نداشته باشند .

متخصص روانشناس در این موارد سعی می کند تا مادر را با وضعیت موجود تطبیق دهد و فشاری که بر آنها می باشد را کاهش دهد . استفاده از مشاور بارداری در زمان پیش از زایمان بهتر است زیرا برخی از این زنان نه تنها در دوره بارداری دچار افسردگی هستند بلکه پس از زایمان نیز دچار افسردگی بعد از زایمان شده و توان نگه داری از فرند خود را نخواهند داشت . از نشانه های افسردگی بعد از زایمان می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • گریه کردن افراطی که به شکل نا خود آگاه ایجاد می شود و دلیل خاصی ندارد .
  • عدم تمایل به بر قراری ارتباط با کودک و شیر دادن و یا در آغوش گرفتن او .
  • عدم تمایل به معاشرت با نزدیکان و تمایل به گوشه گیری و تنهایی .
  • از دست دادن اشتها به شکل شدید یا پر خوری شدید .
  • احساس خشم ، بی کفایتی ، بی ارزشی و گناه .
  • افکار شدید در رابطه با صدمه زندن به خود یا کودک .
  • اضطراب شدید همراه با حمله های اضطرابی .
  • در مواردی نیز دیده می شود زنانی که دچار بارداری نا خواسته شده اند از بر قراری رابطه جنسی مجدد با همسر خود به دلیل ترس از بارداری مجدد برای مدت طولانی اجتناب می کنند .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

شماره تلفن :

22795735

22593216

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی