کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

ترس از مرگ یکی از سالم ترین احساسات آدمی را تشکیل می دهد .

ترس از مرگ یکی از سالم ترین احساسات آدمی را تشکیل می دهد . این ترس باعث می شود تا افراد از خود و اطرافیان بیشتر مراقبت کرده و از خطرات پرهیز کنند . ترس از مرگ به افراد کمک می کند تا امید را در خود زنده نگه داشته و به آرزو ها و رویا های خود بها دهند . اما این احساس سالم همچون باقی احساسات ، چنانچه بیش از حد شود  افراد را دچار آسیب های جدی می نماید . در مرکز مشاوره نام دیگر فوبیا ترس از مرگ تاناتو فوبیا می باشد . در این فوبیا فرد هر زمانی که به فکر مردن و اتفاقاقات آن می افتد دچار ترس و اضطراب شدید و بیش از اندازه ای می باشد این فوبیا با فوبیایی که فرد از مرده ها و محل دفن می ترسند تفاوت دارد و فردی که دچار فوبیا تاناتو می باشد از مرگ هراس دارد . علل بروز ترس از مرگ در افراد مختلف متفاوت می باشد . گاهی این فوبیا تحت تاثیر اختلالات روانی که فرد دچار آن است بروز پیدا می کند و گاهی دلیل بروز این فوبیا همیشه مبهم باقی می ماند .

یکی از اصلی ترین دلایلی که می تواند باعث شود فردی دچار ترس از مرگ باشد ، خوب نبودن و خوب زندگی نکردن است . برخی افراد احساس می کنند بد بوده اند و نتوانسته اند در زندگی خوبی کنند ، از همین جهت احساس ترس شدیدی از مرگ می نمایند و در مواردی دیده شده فرد احساس می کند نتوانسته از منابع و خوشی های دنیا به اندازه کافی بهره مند شود از همین جهت دچار نوعی حرص برای لذت بردن از زندگی شده و از مرگ وحشت دارند . در هر دو موردی که عنوان شد ریشه اصلی ترس از مرگ به باور یا عدم باور دنیای پس از مرگ باز می گردد . افرادی که از خوب نبودن می ترسند معمولا از اتفاقاتی که برای آنها پس از مرگ می افتد ، دچار وحشت هستند و افرادی که نسبت به زندگی کردن دچار حرص و ولع هستند دچار عدم باور به زندگی پس از مرگ می باشند . این افراد معمولا دنیا را فانی و اتمام پذیر می دانند و می خواهند در فرصتی که دارند از تمامی لذت های بهره مند شوند . هر دو گروه نام برده جزء افرادی می باشند که دچار فوبیا ترس از مرگ می باشند و نیاز به درمان در کلینیک روانکاوی دارند .

معمولا افراد در بین سنین 20 تا 30 سالگی بیش از مواقع دیگر دچار ترس از مرگ می شوند . هر چه سن افراد بالا تر می رود وحشت وی نسبت به مرگ نیز کمتر می شود . ترس از مرگ در جوانانی که والدین میانسال دارند بیش از جوانانی که والدینی جوان دارند ، دیده می شود زیرا این افراد بیش تر با فکر مرگ رو به رو هستند و با این که بیان می کنند که از مرگ والدین خود وحشت دارند این ترس را به خود نیز تعمیم داده و از مرگ خود نیز وحشت دارند . البته در مواردی نیز ترس از مرگ در افراد مسن نیز دیده می شود . این افراد معمولا دچار احساس حسرت از کارهایی که انجام نداده اند و یا فرصت هایی که از دست داده اند ، شده و احساس ترس شدیدی نسبت به مرگ می کنند . استفاده از مشاوره روانشناسی تلفنی 24 ساعته برای افرادی که احساس می کنند زیاد دچار حالت های این فوبیا می شوند می تواند تاثیر گذار باشد .

4 روش غلبه بر ترس از مرگ

  1. آن را بیان کنید : در بسیاری از مواقع اطرافیان از ترس شما آگاهی ندارند اما متوجه غیر عادی بودن حال و هوای شما می شوند و آن را غیر طبیعی می دانند . صحبت کردن درباره ترس ها و نگرانی ها هم باعث می شود تا فرد احساس آرامش بیشتری نماید و هم باعث می شود تا فرد بتواند از موقعیت های زندگی استفاده بهتری ببرد و بیشتر به کارهایی بپردازد که دوست دارد .
  2. استفاده از تکنیک های روانشناسی : معمولا در کنار ترس از مرگ افراد دچار اضطراب و وسواس نیز می شوند . درمان اضطراب و وسواس با تکنیک های تخصصی روانشناسی می تواند شرایط روحی و روانی فرد را بهتر کرده و آرامش را به آنها باز گرداند . معمولا متخصصین به افرادی که دچار ترس از مرگ هستند پیشنهاد می کنند این تکنیک ها را همراه با مشاور روانشناس انجام دهند تا هم نسبت به درست بودن و کارآمد بودن آن اطمینان داشته باشند و هم از همراهی فردی آگاه بهره مند شوند .
  3. قرار گرفتن در طبیعت : طبیعت همواره باعث آرامش روح و روان انسان می شود . بسیاری از متخصصین روانشناسی برای درمان بسیاری که اختلالات ، حضور در طبیعت را به افراد پیشنهاد می کنند . افرادی که دچار ترس از مرگ هستند نیز با قرار گرفتن در طبیعت و توجه به جزئیاتی که در اطراف آنها جریان دارد هم می توانند از میزان استرس خود بکاهند و هم با نگاه کردن به اجزاء آن نسبت به زندگی خود احساس ارزشمند تری را تجربه کنند .
  4. در لحظه زندگی کنید : این مسئله درست می باشد که ترس از مرگ برای همه افراد باعث می شود تا از خود بیشتر محافظت نمایند ، اما اگر این ترس زندگی را از فرد بگیرند دیگر بی معنا خواهد بود . زندگی کردن در لحظه و از لذت ها و رنج های آن بهره مند شدن می تواند باعث شود تا فرد از فکر کردن به آینده و ترس از مرگ دست بکشد . باید توجه داشت این مسئله به معنای در نظر نگرفتن آینده به صورت کلی نمی باشد ، بلکه به آن معنا است که فرد لحظه را بیش از آینده ارج نهد .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

شماره تلفن :

22593216

22795735

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی