کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

طلاق عاطفی وقتی در بین زوجین اتفاق می افتد که دیگر نسبت به هم محبتی نداشته و رابطه ای سرد و بدون احساس مسئولیت دارند .

طلاق عاطفی وقتی در بین زوجین اتفاق می افتد که دیگر نسبت به هم محبتی نداشته و رابطه ای سرد و بدون احساس مسئولیت دارند . بروز طلاق عاطفی به دلایل مختلفی در بین زوجین ایجاد می شود ، وقتی زوجی توانایی حل مشکلات بین خود را نداشته باشند و به جای مراجعه به مطب روانشناسی برای حل مشکلات خود از مشکلات عبور کنند ، به مرور زمان این مشکلات افزایش یافته و باعث می شود زوجین دیگر احساس اولیه را به هم نداشته باشند . عدم توجه زوجین نسبت به یکدیگر و خیانت از دیگر دلایل بروز طلاق عاطفی در بین زوجین می باشد و آسیبی که کودکان خانواده در این بین می بینند بسیار مورد توجه می باشد و چنانچه به آن توجه نگردد می تواند آینده فرزندان خانواده و سلامت روان آنها را تحت تاثیر بسیار زیادی قرار دهد . خانم دکتر باقری روانشناس و مشاور خانواده در زمینه تاثیرات طلاق عاطفی بر فرزندان عنوان می کنند : بسیاری از اختلالات روانی به دلیل وجود اضطراب و استرس می باشد که این استرس ها از بطن خانواده به افراد وارد می گردد که منشاء آن دوره کودکی می باشد .  

واکنش فرزندان نسبت به سن و جنسیت آنها در مواجهه با طلاق والدین متفاوت می باشد . پسران معمولا واکنش های بیرونی تری از خود نشان می دهند و دست به رفتار خشونت آمیز می زنند ، اما دختران معمولا فشار ناشی از سردی بین والدین را به شکل استرس درونی بروز می دهند ، این دختران معمولا نمی توانند رابطه ای محبت آمیز با همسر خود داشته باشند . فرزندان این جدایی خاموش به جای حل مسئله و یا استفاده از تلفن مشاوره حل اختلاف خانواده یاد می گیرند تا مشکلات را به جای حل کردن ، پاک کنند و این موضوع باعث می شود تا آنها نیز مشکلات زیادی را در زندگی زناشویی خود تجربه نمایند . طلاق عاطفی در والدین گاهی باعث می شود تا کودکان احساس گناه را نیز تجربه کنند و خود را مقصر ارتباط بد بین والدین بدانند و جملاتی مانند : اگر من دختر بهتری بودم یا اگر من به حرف بابا گوش می دادم ، را دائما با خود تکرار کنند . این کودکان معمولا تنهایی و ارتباط با دوستان را جایگزین روابط خانوادگی خود کنند .

شایع ترین واکنش های فرزندان در زمان طلاق عاطفی والدین :

  • افت تحصیلی : بچه هایی که والدین آنها دچار طلاق عاطفی هستند دچار مشکلات روحی و عدم آرامش در منزل می باشند که باعث عدم تمرکز آنها می شود ، این عدم تمرکز یکی از اصلی ترین عوامل افت تحصیلی می باشد . برخی از والدینی که به مشاوره روانشناسی مجازی برای رفع مشکلات کودکان خود مراجعه می کنند تصور می کنند کودک آنها با درس نخواندن مشغول لجبازی با آنها می باشد که این مسئله نیز غیر متحمل نیست . گاهی وقتی فرزندان نسبت به چیزی احساس نارضایتی می کنند و یا مورد توجه والدین نیستند از رفتار های منفی مثل درس نخواندن برای جلب عشق و محبت والدین استفاده می کنند .
  • پرخاشگری : از شایع ترین واکنش های فرزندانی که والدین آنها از نظر عاطفی از یکدیگر جدا هستند پرخاشگری می باشد . فرزندان مخصوصا در سنین پایین از رفتار والدین خود الگو برداری می کنند و چنانچه والدین رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان دهند آن را آموزش دیده و در زمانی که مورد بی توجهی والدین قرار گیرند آن را از خود بروز می دهند . البته این آموزش تنها به دوره کودکی محدود نمی گردد . برخی از افرادی که از تلفن مشاوره قبل از ازدواج برای تشخیص تناسب خود با زوج مورد نظر استفاده می کنند درباره این خشونت ها در زمانی که مورد بی مهری قرار می گیرند صحبت می کنند که بر اساس تحقیقات انجام شده ، این پرخاشگری در اثر آموزه های منفی کودکی می باشد .
  • اضطراب : وجود اضطراب و استرس در فرزندان ارتباط مستقیم با فضای خانوادگی دارد که در آن رشد می کند . همراهی و حمایت اعضاء خانواده نسبت به یکدیگر احساس امنیت را در فرزندان تقویت می کند و کسانی که خانواده آنها دچار این طلاق خاموش هستند معمولا احساس مسئولیت خود را نسبت به یکدیگر ندیده می گیرند . در برخی موارد والدین شرایط را برای کودکان سخت تر هم می کنند ، این والدین با درد و دل کردن با کودک به جای آن که با یک مشاور خانواده صحبت کنند ، باعث افزایش احساس فشار و اضطراب در آنها می گردند . کودکان معمولا والدین خود را به یک اندازه دوست دارند و همراهی یکی از والدین در بدگویی از دیگری آنها را دچار اضطرابی شدید می گرداند که گاهی منجر به بروز وسواس در آنها نیز می گردد .
  • تعارض تربیتی : والدینی که فضای روانی خود را از یکدیگر جدا کرده اند در تربیت فرزندان نیز از یک مسیر پیروی نمی کنند و هر کدام از شیوه مخصوص به خود برای تربیت فرزندان استفاده می کنند که باعث تعارض رفتاری کودک می شود . در این شرایط کودک نمی داند چه رفتاری دقیقا مناسب می باشد و در این شرایط مجبور می شود تا خود برای نجوه برخورد خود با شرایط مختلف انتخاب کند زیرا رفتار او بر اساس الگو های تربیتی که داشته به دو شیوه مختلف یادگرفته شده است که با مادر به یک شکل و با پدر به شکل دیگر می باشد .

با وجود آن که جدا کردن فرزندان از مشکلاتی که در خانه و در بین زوجین وجود دارد امری بسیار غیر ممکن است اما متخصصین همواره به والدین توصیه می کنند تا با کمک گرفتن از مشاوره به رفع مشکلات خود و کاهش تنش در خانواده بپردازند .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

آدرس : دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه ی اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه ی سوم .

شماره تلفن :

22593216

22795735

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی