کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

برای تشکیل زندگی مشترک توجه به فاکتور های مختلفی ضروری می باشد که یکی از آنها تفاوت سن میان زوجین است .

برای تشکیل زندگی مشترک توجه به فاکتور های مختلفی ضروری می باشد که یکی از آنها تفاوت سن میان زوجین است . در فرهنگ سنتی ایران معمولا بزرگ تر بودن مرد از زن بسیاری ضروری می باشد زیرا زنان زودتر به بلوغ جسمی و ذهنی می رسند و از سویی بارداری و زایمان باعث افتادگی جسمی زن می شود . اما در بسیاری از موارد می توان مشاهده کرد که برخی از زوجینی که زن بزرگ تر از مرد می باشد نیز زندگی بهتر از زوجی می باشد که مرد بزرگ تر از زن است . توجه به موارد مختلف روحی و جسمی برای ازدواج جزء ضروریات می باشد که در زمان استفاده زوجین از مشاوره ازدواج به آن توجه می شود . در ازدواج موفق درصورت فراهم بودن نیازهای اساسی و اصولی و شناخت متقابل نمی توان فاصله سنی را از عوامل و عناصر مهم و تاثیر گذار دوام زندگی دانست ، اما در زمان ازدواج توجه به آن ضروری می باشد . بلوغ جسمی ، بلوغ فکری ، بلوغ اقتصادی و بلوغ عاطفی از مسائلی می باشد که سن در آن اثر گذار است اما در هر فرد متفاوت می باشد و در سن خاصی فرد به آن می رسد . برای عنوان بهتر و مفهوم تر ابتدا درباره هر یک از بلوغ هایی که ضروری برای ازدواج می باشد توضیحاتی ارائه می دهیم .

بلوغ فکری : زمانی می توان گفت فرد به بلوغ فکری رسیده است که توانایی کنترل حالت های روحی و روانی خود را به دست آورده باشد . کنترل خشم ، ترس ، عشق ، و حسادت در رسیدن به بلوغ فکری بسیار با اهمیت می باشد . افرادی که به بلوغ فکری رسیده اند توانایی مدیریت بحران و حل مسئله را به شکل مناسب دارند . این افراد توانایی های بالایی برای استقامت در شرایط دشوار دارند .

بلوغ جسمی : بلوغ جسمی در دختران به صورت میانگین بین 9 تا 11 سال و در پسران بین 13 تا 16 سال می باشد . در بلوغ جنسی شخصی باید توانایی حفظ شریک زندگی خود در مسائل جنسی ، توانایی کنترل شهوت و مدیریت میل جنسی را در خود یافته باشد .

بلوغ اقتصادی : یکی از موضوعاتی که برای موفقیت در زندگی زناشویی از نظر بهترین مشاور خانواده بسیار ضروری است رسیدن به بلوغ اقتصادی می باشد . در بلوغ اقتصادی فرد باید تمایل به کار و فعالیت را داشته باشد و توانایی رفع نیاز اقتصادی را یافته باشد . مشکلات اقتصادی امروزه یکی از بزرگ ترین دلایل شکست در زندگی زناشویی می باشد . برخی از افراد بر اساس توانایی مالی خانواده خود تصمیم به ازدواج گرفته و پس از مدتی به دلیل عدم توانایی در رفع نیاز های مالی خانواده و انگیزه مناسب برای فعالیت کاری با همسر خود دچار اختلافات فراوانی می شوند .

بلوغ عاطفی : گرفتن تصمیمات عاقلانه و کنترل هیجانات یکی از نشانه های بلوغ عاطفی می باشد . داشتن بلوغ عاطفی در زندگی زناشویی و زندگی اجتماعی فرد بسیار ضروری می باشد .

مناسب ترین فاصله سنی ازدواج چقدر است؟

هر چند با توجه به موارد گفته شده ، به شکل دقیق نمی توان گفت چه تفاوت سنی برای ازدواج دختر و پسر مناسب است اما در مرکز روانشناسی خوب به افراد پیشنهاد می شود هر چه سن مرد کمتر است با فاصله سنی کمتری همسر انتخاب کند و هر چه سن وی بیشتر باشد ، فاصله سنی نیز باید بیشتر باشد . قبل از 30 سالگی ، تا 8 سال فاصله سنیاز نظر متخصصین مناسب است و بعد از 30 سالگی از تقریبا هم سن تا 11 سال بزرگ ‌تر بودن پسر توسط متخصصین توصیه می‌شود . این سوال بسیاری از افراد می باشد که اگر زن از مرد بزرگ تر باشد تا چقدر می تواند زندگی موفقیت آمیز باشد ؟ متخصصین بیشتر از دو سال بزرگ تر بودن زن را بر اساس وجود بلوغ های گفته شده بی ایراد می دانند اما مثلا پنج سال بزرگ تر بودن زن از مرد احتمال بروز اختلافات زناشویی و شکست زتدگی مشترک را بسیار افزایش می دهد . زنانی که از همسر خود خیلی بزرگ تر هستند معمولا به جای نقش همسری ، نقش مادری به خود می گیرند و شروع به نصیحت، اندرز، سرزنش و آموزش شوهر خود می‌کند . در این شرایط مرد شرع به مقاومت و ایستادگی برای حفظ قدرت خود کرده و همین مسئله باعث می شود تا تنش در خانواده افزایش یابد .

تاثیرات تفاوت سن در بین زوجین نقش بسیار زیادی در تربیت فرزندان نیز دارد . در مشاوره کودک یکی از مسائلی که شرایط روحی کودک را مشخص می کند رابطه بین والدین است . زنانی که نقش مادری در زندگی خود با همسرشان ایفا می کنند ، دخترانی مادر پرورش می دهند و باعث می شوند تا آنها نیز در زندگی زناشویی خود راه اشتباه را انتخاب کنند .

از سوی دیگر اگر مرد بیش از 10 سال از همسر خود بزرگ تر باشد این الگو به شکل بر عکس ایجاد می شود و مرد احساس می کند برای تصمیمات و انتخاب هایی که باید در زندگی مشترک انجام گیرد ، همسرش قابلیت کافی ندارد . این مسئله باعث بروز مرد سالاری در زندگی مشترک شده و آسیب های فراوانی به دنبال خواهد داشت . در این شرایط زن احساس بی ارزشی و حقارت فراروانی می کند که تاثیر آن بر پرورش فرزندان را نیز نمی توان نادیده گرفت .

در کلینیک های روانشناسی به افراد پیشنهاد می شود تا تمام فاکتور های لازم برای ازدواج را مد نظر قرار دهند و تنها با توجه به سن یا یک فاکتور خاص تصمیم به ازدواج گیرند . مشاوره پیش از ازدواج در این زمینه می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد زیرا در آن تمام ضروریات برای تشکیل یک زندگی مشترک موفق مورد توجه قرار می گیرد .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم .

شماره تلفن :

22593216     

22795735

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی