کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

هر پدر و مادری بر اساس الگو های رفتاری که خود آن را درست می پندارد فرزند خود را تربیت می کند .

هر پدر و مادری بر اساس الگو های رفتاری که خود آن را درست می پندارد فرزند خود را تربیت می کند . برخی از والدین بدون آن که بدانند از الگو های رفتاری نا مناسب برای فرزندان خود استفاده می کنند . یکی از این الگو های رفتاری نا مناسب پرخاشگری با کودک می باشد که والدین بدون آن که آگاه باشند آن را از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهند و باعث آسیب های روانی در افراد می شوند . کودکی که با رفتار های پرخاشگرانه والدین رشد می کند ، می آموزد تا در مقابل کودک خود نیز به همین شکل رفتار کند و پرخاشگری تا نسل های آینده آنها ادامه پیدا می کند . والدینی که از الگو های رفتاری پرخاشگرانه در مقابل کودکان خود استفاده می کنند معمولا ز مهارت های فرزند پروری آگاهی ندارند و نیاز به روانشناس خصوصی برای آموزش مناسب در این خانواده ها به شکل مشخص دیده می شود .

پرخاشگری الگویی نا مناسب می باشد که به روابط کودک و والدین آسیب می زند . برخی از والدین تصور می کنند با اعمال رفتار مستبدانه و پرخاشگری می توانند کنترل امور را به دست گرفته و در کوتاه ترین مدت به رفع مشکلات بپردازند ، در حالی که این والدین از آسیب های روانی مخربی که بر روی فرزندان خود بر جای می گذارند ، نا آگاه هستند . رفتار های پرخاشگرانه معمولا به دو صورت بر فرزندان اعمال می شود ، در نمونه اول به صورت : محرومیت های ، عاطفی ، توهین ، تحقیر ، بی توجهی ، شرمنده کردن کودک در مقابل دیگران ، تمسخر و بی توجهی به کودک ، انجام می شود و در نمونه دوم : خشونت های بدنی مثل ، کتک زدن ، پرت کردن و ... می باشد که در هر دو مورد سلامت روانی این کودکان در خانواده مورد تهدید قرار دارد . برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی همواره در زمان مشاوره قبل از ازدواج در شمال تهران به میزان خشونت در زوجین توجه خاصی می شود تا چنانچه نشانه های این ویژگی در آنها وجود داشت به متخصصین مربوطه ارجاع داده شده و تحت درمان قرار گیرند .

شایع ترین دلایل پرخاشگری در والدین چیست ؟

  1. مشکلات بین والدین : در خانواده ایی که والدین دچار طلاق عاطفی و یا طلاق واقعی شده اند میزان تشنج بالا می باشد و والدین معمولا به دلیل مشاجرات و مشکلات مداوم بین خود در مقابل رفتار های کودک نیز از خود خشونت نشان می دهند .
  2. مشکلات اقتصادی : فشار مشکلات اقتصادی و کسب درآمد برای رفع نیاز های خانواده باعث بروز بسیاری از خشونت ها در خانه می باشد . در برخی از خانواده ها که والدین هر دو شاغل هستند معمولا میزان این خشونت ها بیشتر می باشد ، زیرا والدین زمان مناسبی برای وقت گذراندن با کودک نداشته و در اثر مشغله های کاری خسته و بی حوصله می باشند . بهترین انتخاب در این شرایط برای والدین استفاده از بهترین مشاوره غیرحضوری می باشد تا به بهبود شرایط آنها کمک کند .
  3. اختلالات روانی والدین : برخی از والدین دچار اختلالات روانی همچون اضطراب ، وسواس و افسردگی می باشند. این والدین در برخورد با اطرافیان بسیار تحریک پذیر بوده و واکنش های تندی از خود نشان می دهند .
  4. الگوی های تربیتی نا سالم والدین : والدینی که خود با خشونت والدین خود رشد کرده اند معمولا از همان الگوی تربیتی نا سالم برای فرزندان خود استفاده می کنند بی آن که بدانند باعث می شوند تا تمامی آسیب هایی را که خود متحمل شده اند را کودکانشان نیز خواهند دید . این والدین نیاز شدیدی در استفاده از روانکاو خواهند داشت تا نه تنها به آسیب های روانی خودشان که در کودکی متحمل شده اند رسیدگی گردد بلکه الگو های نا سالم تربیتی را نیز در ذهن آنها تغییر دهد .

اثرات پرخاشگری بر کودکان

  • مشکل اعتماد به نفس : کودکانی که در محیط های پر تنش رشد می کنند و والدین آنها رفتار های پرخاشگرانه از خود در رابطه با کودک نشان می دهند معمولا اعتماد به نفس پایینی دارند . این کودکان احساس دوست نداشتنی بودن و نا کارآمدی داشته و خود را مستحق رفتار پرخاشگرانه والدین می دانند . این کودکان معمولا همواره با احساس گناه و بیزاری از خود رو به رو هستند و خود را موجوداتی اضافه می دانند .
  • مشکلات تحصیلی : تحقیقات نشان داده کودکانی که در خانواده های رشد کرده اند که الگو های پرخاشگرانه دارند ، معمولا در تحصیلات خود ضعیف هستند . افت تحصیلی و ناسازگاری کودک با معلمان و دیگر هم سالانش ، به شدت دیده می شود . خوشبختانه امروزه به دلیل توجه مناسبی که مدارس به وضعیت روحی کودکان دارند ، وقتی با نمونه هایی از این قبیل رو به رو می شوند می توانند با ارجاع آنها به بهترین مرکز مشاوره تهران از آسیب های بعدی کودک جلوگیری کنند .  
  • بروز اختلالات روانی : یکی دیگر از اثراتی که پرخاشگری والدین بر کودکان دارد ، زمینه سازی بروز اختلالات روانی همچون ، استرس و اضطراب ، وسواس و افسردگی ، می باشد . این کودکان معمولا در بزرگسالی نیاز به درمان روانشناسی از طریق مشاوران تلفنی داشته تا بتوانند به سلامت روانی دست یابند .
  • بروز سوء رفتار در بزرگسالی : بسیاری از افرادی که به سوی جرم و جنایت و یا اعتیاد جذب می شوند همان کودکانی هستند که به دلیل رفتار نا مناسب والدین مورد خشونت های کلامی و بدنی قرار گرفته اند . عقده حقارت و فشار های روانی باعث می شود تا این کودکان در بزرگسالی دست به عقده گشایی و تلافی رفتار پرخاشگرانه خود را بر دیگران اعمال کرده و تبدیل به یک آسیب اجتماعی شوند .    

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم .

شماره تلفن :

22593216     

22795735

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی