کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

دوران پسا کرونا در مطب روانشناسی به دورانی گفته می شود که روش های درمان یا واکسن ویروس کویید_19 کشف شده است . 

 

دوران پسا کرونا در مطب روانشناسی به دورانی گفته می شود که روش های درمان یا واکسن ویروس کویید_19 کشف شده است .  متخصصین بر این عقیده هستند که اختلالات روانی پس از دوران کرونا نسبت به زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و پیش از آن افزایش می یابد و آمادگی هایی برای آن لازم است که باید به آن توجه نمود . یکی از اختلالاتی که در دوران پسا کرونا بسیار خواهد شد اختلال استرس پس از سانحه می باشد . اختلال استرس پس از سانحه عبارت است از ترس و وحشت شدیدی که ناشی از تهدید جسمی و جنسی می باشد ، بلا های طبیعی ، بیماری های همه گیر و مرگ عزیزان همگی خارج از تحمل روانی فرد می باشد و فرد را دچار یک اضطراب و نگرانی دائمی می کند که باعث بروز اختلالات خواب و افسردگی می شود .

خانواده قربانیان ویروس کویید_19 بیش از سایرین در معرض ابتلا به این اختلال می باشند . همه افراد در زمانی که دچار حادثه ای می شوند ممکن است احساس گناه ، غم و اندوه ، استرس و بی خوابی را تجربه کنند ، که بسیار طبیعی بوده و به مرور زمان از بین می رود .  اما افرادی که دچار اختلال پس از سانحه می شوند این احساس ادامه دار می باشد و فرد را به جایی می رساند که زندگی طبیعی وی مختل می شود . معمولا نشانه های این اختلال بیش از یک ماه به طول می انجامد . تحقیقات نشان داده این اختلال در همه سنین ممکن است ایجاد شود ، اما زنان بیش از مردان احتمال ابتلا به این اختلال را دارند . و این امر احتمالا به دلیل قوی تر بودن عواطف زنان و این مسئله است که زنان بیشتر مورد خشونت های خانگی قرار می گیرند و پایه های خانواده بر آنها استوار است .

3 نشانه رایج در اختلال پس از سانحه

  1. بی تفاوتی و دوری کردن : افرادی که دچار اختلال پس از سانحه هستند معمولا برای فرار از افکار منفی به کار هایی روی می آورند که ذهن آنها را از اتفاقی که ایجاد شده دور کند . این افراد از خانواده ، دوستان و نزدیکانی که آنها را به یاد آن حادثه تلخ می اندازند دوری می کنند . به عنوان مثال خانواده ای که فرزند خود را طی یک حادثه از دست داده و زوجین احساس طلاق عاطفی دارند و برای رفع سردی عاطفی که بین آنها ایجاد شده به روانشناس ازدواج مراجعه می کنند در جلسه مشاوره متوجه دلیل جدایی عاطفی بین خود می شوند زیرا احتمال آن که یکی از زوجین دچار اختلال پس از سانحه شده باشد و به همین دلیل از همسر خود فاصله گرفته باشد ، بسیار است .  
  2. تکرار ذهنی حادثه : بازگشت احساساتی که در زمان حادثه ایجاد شده از دیگر نشانه های رایج اختلال پس از سانحه می باشد . این افراد معمولا اتفاق نا خوشایندی را که برایشان افتاده در خواب به صورت کابوس های بسیار ملموس یاد آوری می کنند . این خواب ها چنان شباهت با اتفاق دارد که فرد احساس می کند باز همان اتفاق تکرار شده و احساسات همان زبان برایش بازگشت می کند . این افراد به راحتی می تواند با داشتن شماره تلفن روانشناس هر لحظه از زمان که نیاز دارند با متخصص روانشناس در ارتباط باشند و درباره احساسات آزار دهنده خود با وی صحبت کرده و در جهت آرامش شان یاری بگیرند . ترس از خواب یکی از مشکلاتی می باشد که این افراد به شدت با آن درگیر هستند .
  3. اضطراب دائمی : فردی که در یک اتفاق ناگهانی و حادثه سخت حضور داشته ممکن است به شکل دائمی حالت آماده باش نسبت به آن شرایط پیدا کند و نگران آن باشد . به عنوان مثال متخصصین تصور می کنند در دوران پسا کرونا اختلال وسواس بسیار زیاد شود زیرا افرادی که دچار اضطراب و استرس ابتلا به کرونا بوده اند ، این ترس را با خود دارند که نکند ویروس دیگری وارد شده و به آن دچار شوند به همین علت تمام شرایطی را که در دوران وجود ویروس کویید_19 رعایت می کردند را ادامه داده و حاضر به خارج شدن از شرایط گذشته نیستند .

روش های درمان اختلال استرس پس از سانحه چیست ؟

  • دارو درمانی : استفاده از دارو های آرام بخش و ضد استرس و اضطراب برای بیمارانی که دچار اختلال استرس پس از سانحه هستند معمولا توصیه می شود . البته باید توجه داشت که بهترین متخصصین دارو درمانی را در کنار روانکاوی ، موثر ترین شیوه درمانی می دانند . البته باید به این نکته ضروری دقت کرد که مصرف دارو های اعصاب و روان باید حتما زیر نظر پزشک متخصص و طبق دستور مصرف گردد زیرا عوارض جانبی این دارو ها ممکن است وضعیت فرد را بدتر کرده و شرایط وی را حاد تر نماید .
  • رفتار درمان شناختی : در رفتار درمانی شناختی افراد در ابتدا آموزش می‌ گیرند تا افکار آزار دهنده و ناراحت‌ کننده ‌ای که در مورد مشکلات خود دارند را ، شناسایی کرده و تعیین کنید که آیا این افکار به واقعیت نزدیک هستند یا خیر . اگر این افکار غیر واقعی باشند ، متخصص به شما مهارت‌ هایی را خواهد آموخت که به شما کمک می‌ کند که الگوی فکری خود را تغییر داده و با وضعیت کنونی مطابقت پیدا کنید . امروزه بسیاری از افراد برای رفتار درمانی شناختی از مشاوره آنلاین استفاده می کنند که هم به صرفه تر می باشد و هم نیاز به صرف وقت برای رفت و آمد نیست .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم .

شماره تلفن :

22593216     

22795735

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی