کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

خود شیفتگی یک اختلال روانی محسوب می شود که در آن فرد خود را مهم تر و برتر از دیگران می داند .

خود شیفتگی یک اختلال روانی محسوب می شود که در آن فرد خود را مهم تر و برتر از دیگران می داند . فرد خودشیفته در انتخاب ها و تصمیمات خود ، روش هایی را انتخاب می کند که تاییدی بر این تصور ذهنی وی باشد . دوست داشتن خود با خودشیفتگی تفاوت دارد ، همه روانشناسان خوب کشور افراد را به دوست داشتن خود در جهت بالا بردن عزت نفس و اعتماد به نفس تشویق می کنند ، اما افرادی که دچار خودشیفتگی هستند به دلیل ویژگی های شخصیتی خاصی که دارند نه تنها به خود بلکه به اطرافیان شان نیز آسیب می زنند . این افراد در توانایی های خود بسیار اغراق کرده و با کوچک شمردن دیگران سعی می کنند تا برتری خود را ثابت کنند . وجود خود شیفتگی در یکی از زوجین می تواند باعث از هم پاشیدگی روابط زناشویی و پایان زندگی مشترک شود .

ویژگی افراد خود شیفته چیست ؟

  • خود را بدون ایراد می دانند : افراد خود شیفته تصور ذهنی که از خود دارند را تحریف می کنند و خود را فردی عاری از هیچ گونه اشگال و ایرادی می دانند . این افراد در زندگی مشترک به دلیل بی ملاحضه بودن و دور دانستن هر گونه اشتباهی از خود ، شریک زندگی شان را در فشار روانی شدیدی قرار می دهند . معمولا افراد خود شیفته به سختی به یک مشاور روانشناس خوب مراجعه می کنند ، زیرا آن چنان خود را بدون ایراد می دانند که نیازی برای درمان نیز احساس نمی کنند .
  • دیگران را نادیده می گیرند : از نظر افراد خود شیفته افراد دیگر از جمله همسر شان ابزاری هستند که او را به هدفش برسانند . فردی که سودی برای رسیدن به هدف برای فرد خود شیفته نداشته باشد از نظر وی بی ارزش است و گاهی به خود اجازه می دهد تا با این افراد بی ادبانه و گستاج رفتار کند . چنانچه همسر فرد خودشیفته موافق رفتار و یا افکار وی نباشد ، فرد خود شیفته وی را نادیده گرفته و چنان رفتار می کنند که انگار نه انگار او همسرش می باشد .
  • همیشه طلبکار هستند : احساس برتری زیادی که افراد خود شیفته دارند باعث شده تا توقع داشته باشند همه خواسته هایشان بدون هیچ گونه صحبت یا پرسشی بر آورده شود . این افراد زمانی که به مشکلی در رابطه با همسر خود بر خورد می کنند اگر با مشاوره ازدواج تلفنی صحبت نمایند ، همیشه فردی حق به جانت و مدعی هستند و خشم و عصبانیتی بی دلیل بابت عدم تایید خواسته هایشان پیدا می کنند .
  • دیگران را تحقیر می کنند : افراد خود شیفته تحقیر دیگران برایشان امری عادی محسوب می شود . این افراد برای آن که بر احساس برتری خود مهر تایید بزنند از نابود کردن شخصیت و منش هیچ کسی ابایی ندارند و این مسئله در زندگی مشترک این افراد باعث می شود تا شریک زندگی آنها یا نقش نوچه برایشان بگیرد یا آن قدر مورد تحقیر قرار گیرد که حتی پس از جدایی از این افراد تا سال های سال دچار آسیب های روانی زیادی باشند .

زندگی با افراد خود شیفته

افراد خود شیفته پس از آن که دختر یا پسری را که مد نظرشان می باشد را به دست آوردند از وی توقع اطاعت بی چون و چرا دارند . این افراد توقع دارند تا از همه نظر ملاحضه آنها شود و همسرشان مزاحمتی برای برنامه های آنها ایجاد نکند . در بین زوجینی که به بهترین مرکزهای مشاوره مراجعه نموده اند و یکی از آنها دچار اختلال خود شیفتگی بوده و تمایلی به درمان خود نیز نداشته ، در نهایت به طلاق ختم شده . خود شیفتگی باعث می شود تا فرد همه چیز را تنها زمانی ارزشمند بداند که در خدمت وی باشد و گاهی از همسرشان توقع دارند برای آن که برنامه های آنها را به هم نریزند در مرحله آخر قرار گرفته و حتی وی را تکریم و ستایش کند .

اگر فردی خود شیفته با فردی که او نیز دچار خود شیفتگی است ازدواج کند ف زندگی آنها بی تشاهبه به میدان جنگ نخواهد بود ، زیرا هر دو نفر برای رسیدن به قدرت و اثبات خود دست به هر کاری اعم از آسیب رساندن کلامی و روحی به یکدیگر می زنند ، بحران های زندگی این دو نفر بسیار بیشتر از زندگی یک زوج عادی می باشد و حل مسئله در بین آنها معمولا دیده نمی شود زیرا زوج خود شیفته تنها به خود بها می دهد ، احساسات من ، خواسته های من ، اهداف من . در این شرایط توجه و رسیدگی به همسر که نیاز هر روابطه زناشویی می باشد ، در بین این زوجین به صفر می رسد . زمانی که دختر و پسری با یکدیگر ازدواج می کنند برای اهداف مشترکی در زندگی تلاش می کنند ، در حالی که رسیدن به اهداف مشترک در زندگی زوج خود شیفته امری محال و حتی تمسخر آمیز است .

روش های درمان خود شیفتگی

برای درمان خود شیفتگی ابتدا باید فرد خود شیفته در پروسه درمان با درمانگر خود ارتباط بر قرار کند ، همین دلیل باعث شده تا درمان خود شیفتگی امری بسیار سخت و دشوار باشد زیرا برای این ارتباط فرد باید دست از خود شیفتگی برداشته و نسبت به اعمال و افکار خود به آگاهی برشد . معمولا افراد خود شیفته در میانه راه درمان از آن کنار می کشند زیرا وقتی احساس می کنند تصور ذهنی که درباره خودشان داشته اند رو به نابودی است ، دوباره به تفکرات و رفتاری که به آنها احساس برتری و بزرگ بینی بدهد بار می گردند .

نویسنده : غزاله البهشتی

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم .

شماره تلفن :

22593216     

22795735

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی