کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

باج گیری عاطفی معمولا بین افرادی که به یکدیگر نزدیک هستند ایجاد می شود .

باج گیری عاطفی معمولا بین افرادی که به یکدیگر نزدیک هستند ایجاد می شود . زوجین با یکدیگر ، فرزندان و والدین ، خواهر و برادر و یا حتی بین دوستان صمیمی گاهی باج گیری عاطفی شکل می گیرد . باج گیری عاطفی یعنی فردی با آگاهی از نقاط عاطفی طرف مقابل وی را مجبور به انجام خواسته های خود کند . بسیاری از کسانی که درباره این موضوع که مورد باج گیری قرار می گیرند وقتی با بهترین روانشناس آنلاین صحبت می کنند ، عنوان می دارند که در صورت عدم انجام خواسته های طرف مقابل احساس گناه و عذاب وجدان می کنند و تصور می کنند اگر خواسته های طرف مقابل را انجام ندهند ، علاقه و محبت وی را از دست خواهند دارد . معمولا افرادی که شما مورد باج گیری قرار می دهند ، به شما نزدیک هستند ، ویژگی های شما را می شناسند و خود را همراه و همدل شما نشان می دهند .

وقتی در بین زوجی باج گیری عاطفی وجود داشته باشد ، یکی از زوجین مورد سوء استفاده قرار می گیرد و نمی تواند با خواسته ها و تمایلات طرف مقابل که به وی تحمیل می شود ، مبارزه کند . در این شرایط فردی که مورد باج گیری قرار گرفته پس از مدتی نسبت به زندگی مشترک احساس پوچی می کند ، زیرا نقشی برای خود در زندگی مشترک نمی بیند . این افراد معمولا مخالفت با شریک زندگی شان را گناه دانسته و در مقابل آن سکوت می کنند . این سوء استفاده ها معمولا در روابط جنسی و عاطفی زوجین بسیار دیده می شود . از نظر مشاور قبل ازدواج در بین افرادی که برای ازدواج مراجعه می کنند ، افراد وابسته به راحتی در دام افراد باج گیر عاطفی می افتند .  باج گیری عاطفی باعث نابود شدن رابطه بین یک زوج می شود و اگر به موقع به آن توجه نشود زندگی مشترک زوجین را از بین می برد .

ویژگی های افراد باج گیر عاطفی

  • کنترل گر هستند : افراد باج گیر عاطفی افرادی کنترل گر هستند گه تمایل دارند همه موضوعات اطرافشان تحت کنترل آنها باشد و از شکست متنفر می باشد . این افراد برای آن که نزدیکان خود را تحت کنترل داشته باشند معمولا از ترساندن یا ایجاد احساس گناه در طرف مقابل استفاده می کنند .
  • ترس دارند : این افراد معمولا در گذشته دچار آسیب هایی در زندگی خود بوده اند و تصور می کنند با ایجاد ترس در طرف مقابل و کنترل شرایط به خواسته خود می توانند بخشی از آن آسیب ها را جبران کنند .
  • خود خواه هستند : افراد باج گیر تنها به خواسته های خودشان اهمیت می دهند و چنانچه از دست یابی به چیزی که می خواهند احساس نا امیدی کنند ، با ایجاد اضطراب و استرس در طرف مقابل احساس خود را بهبود می بخشند .
  • دیگران را مقصر می دانند : افراد باج گیر عاطفی همواره درباره نا کامی ها و شکست هایی که در زندگی متحمل می شوند دیگران را مقصر می دانند و در صحبت با تلفن روانشناس خوب به هیچ عنوان خود را فردی که دیگران را مورد فشار عاطفی قرار می دهند ، نمی دانند .
  • از آینده می ترسند : با وجود آن که این افراد ظاهر خود را به خوبی حفظ می کنند اما عمیقا از آینده می ترسند و به همین علت نیز سعی می کنند تا با کنترل همه چیز از اتفاقات غیر منظره در آینده جلوگیری کنند .

چه افرادی معمولا به دام افراد باج گیر عاطفی می افتند ؟

  1. افرادی که دائما به تائید دیگران نیاز دارند .
  2. احساس گناه و عذاب وجدان در آنها احساسی پر رنگ است .
  3. افرادی که زیاد از حد محبت و هم دردی می کنند .
  4. از این که کسی از آنها انتقاد کند بسیار ناراحت می شوند و تلاش می کنند تا تفکر طرف مقابل را اصلاح کنند .
  5. از عصبانیت و درگیری به شدت وحشت دارند و سعی می کنند شدیدا از آن جلوگیری کنند .

به صورت کلی ویژگی هایی که در بالا گفتیم ، بیشتر ویژگی های افراد مهر طلب می باشد که افراد باج گیر عاطفی به راحت جذب آنها می شوند .

چگونه باج گیری عاطفی را متوقف کنیم ؟

برای متوقف کردن هر چرخه ای ابتدا نیاز است تا نسبت به آن آگاهی پیدا کنیم . استفاده از یک مشاور در مرکز مشاوره خوب می تواند در این موارد بسیار ثمر بخش باشد و به افراد کمک کند تا چنانچه ویژگی باج گیر عاطفی یا مهر طلب را در خود دارند ، آن را شناسایی نمایند . برای اولین قدم داشتن اعتماد به نفس برای افراد مهر طلب امری ضروری است . داشتن اعتماد به نفس باعث می شود تا این افراد دست از وابستگی غلط به طرف خود بر دارند و از محبت بی رویه به آنها جلوگیری کنند . افراد مهر طلب معمولا پس از آگاهی از این ویژگی شخصیتی خود ، دچار احساس سرخوردگی شوند زیرا این افراد به دلیل احساس مسئولیت بالا و محبت زیادی که دارند احساس می کنند کسی قدر محبت های آنها را نمی داند . افرادی که باج گیر عاطفی نیز هستند با شناسایی تیپ شخصیتی خود نیاز دارند تا با خود تمرین کنند که برای دوست داشتنی بود و مورد پذیرش قرار گرفتن نیازی نیست تا دیگران را از نظر عاطفی و روحی به خود وابسته کنیم و آنها را مجبور نماییم مطابق میل ما عمل کنند . معمولا در بین زوجینی که رابطه مهر طلب و باج گیر عاطفی وجود دارد ، درمان این مسئله می تواند باعث نجات زندگی این افراد شود .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه جنوب ، نبش کوچه اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم .

شماره تلفن :

22593216     

22795735

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی