کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

گفت و گو کردن از راه های اصلی برای داشتن زندگی زناشویی موفق است و می توان گفت که گفت و گو کردن می تواند بسیاری از مشکلات زوج ها را حل کند . 

گفت و گو کردن از راه های اصلی برای داشتن زندگی زناشویی موفق است و می توان گفت که گفت و گو کردن می تواند بسیاری از مشکلات زوج ها را حل کند . اما گفت و گو کردن باید بر اساس کلام صریح و درست باشد تا بتواند تاثیر مثبتی بگذارد .بر اساس گفته های مشاورین تلفنی ایران در حالت کلی بسیاری از زوجین فکر می کنند که همسرانشان باید بدون صحبت کردن و به زبان آوردن نیاز هایشان باید خودشان از آن ها خبر دار شوند و توقعات این چنینی باعث می شود که اختلافات زیادی به وجود بیاید و فرد همواره از این که نیاز هایش بر آورده نشده ناراحت بوده و این از آن جایی که از موارد مهم زندگی مشترک می باشد در نهایت باعث به وجود آمدن تعارضات می شود و اگر که پیوسته بدون حل شدن باقی بمانند به مرور زمان و به شکل ناگهانی اختلاف شدیدی به وجود خواهد آمد . پس می توان گفت که بیان کردن نیاز ها و گفت و گو درباره ی آن ها می تواند راهی بسیار ضروری برای فاصله گرفتن از بسیاری مشکلات باشد . در ادامه به توضیحات دقیق تر این موضوع می پردازیم .

نیاز ها :

طبق نظر روانشناس مشاور همانطور که گفتیم برای این که گفت و گوی صمیمانه و رابطه ی خوبی داشته باشیم باید درباره ی نیاز ها صحبت کنیم . و این باعث می شود که طرف مقابل به آن چه که در درون ما می گذرد آگاهی پیدا کند . پس می توان گفت که با بیان کردن احساسات با توصیف نیاز هایی که باعث این احساسات می شوند همراه می کنیم . ما باید رابطه ی بین احساسات و نیاز هایمان را بشناسیم و اگر نشناسیم عامل ایجاد این احساسات را به کار ها و رفتار های دیگران منسوب می کنیم . و این باعث می شود که به رشد فکری نرسیم و آگاهی به احساسات درونیمان کمتر می شود . یعتی می توان گفت که زمانی که احساسات و نیاز ها را نشناسیم اطرافیان را مقصر خواهیم دانست و آن ها را سرزنش خواهیم کرد و در نتیجه باعث رنجش طرف مقابل شده و بااین ناراحتی ها هر دو فرد از یکدیگر فاصله می گیرند و صمیمیت کاهش پیدا می کند . برای دوری از چنین موقعیتی باید احساسات خود را بیان کنیم و در نتیجه عاملی که باعث ایجاد این حس در فرد شده مشخص می شود . و از این راه است که هر فردی مسئولیت احساسات خود را به عهده می گیرد و آن ها را می پذیرد . اکثر ما انسان ها فکر کردن به نیاز های خود و شناختن آن ها را به خوبی یاد نگرفته ایم . اما این را به خوبی یاد گرفته ایم که زمانی که نیاز هایمان برآورده نشود به کار ها و رفتار های دیگران می اندیشیم . این قضاوت کردن ها درباره ی اطرافیان بیان غیر مستقیم نیاز های ارضا نشده ی ما است . این اظهارات غیر مستقیم به جای انگیزه بخشیدن برای ارضای نیاز ها ، ما را به مقاومت و خشونت و اختلاف خواهد کشاند .

با بیان نیاز هایمان زندگی زیبا تری خواهیم داشت .

گفت و گو زمانی که نیاز های خود را به زبانی واضح و روشن بیان کنیم مفید خواهد بود . قبل از هر چیزی باید بتوانیم آن چه را دوست داریم به خوبی توضیح دهیم . متاسفانه افراد اغلب درباره ی آن چه که دوست دارند توانایی صحبت کردن ندارند ولی درباره ی آن چه که دوست ندارند به راحتی سخن می گویند . باید بدانیم که باید آن چه را که می خواهیم صادقانه و همراه با کلماتی واضح و دور از ابهام و گنگ بودن بیان کنیم .

طبق مطالعات مشاوره قبل ازدواج ایرانیان زوجین باید یاد بگیرند که برای القای صمیمیت و خیر خواهی خود چگونه احساساتشان را بیان کنند . بیان صحیح قبل از هر چیزی نیاز به آگاهی ما از دریافت ادراکات و احساسات و نیاز ها دارد و نباید دیگران را مقصر جلوه دهیم . زمانی که نیاز های زوجین حل نشده باقی می ماند . قضاوت نیز راحت تر می شود و برای این که زوجین زندگی مشترک موفقی سرشار از صمیمیت داشته باشند باید توانایی درخواست این نیاز ها را داشته باشند . گفت و گو کردن صمیمانه روش پیشنهادی می باشد که به افراد فضایی را ایجاد می کند که در آن به دور از خشونت و ناراحتی با یکدیگر صحبت کنند و نیاز های خود را مطرح سازند و در نهایت به روش درست می توانند صمیمیت را نیز افزایش دهند . انسان ها برخی از نیاز های مشترکی داند که برای آشنایی بیشتر آن ها را بیان می کنیم که شامل استقلال ، نیاز های معنوی ، شکوفایی شخصیتی ، وابستگی متقابل و .... می باشد که همانطور که گفتیم در همه ی انسان ها می توان این نیاز ها را مشاهده کرد و آگاهی از آن می تواند بسیار سودمند باشد . برای کسب مهارت های گفت و گو و مهارت های زندگی زناشویی و  یادگیری آن ها از سوی متخصصان می توانید با مشاوران مراکز فوق تخصصی روانشناسی در ارتباط باشید زیرا که این مهارت ها قابل یادگیری هستند و فقط نیازمند تمرین و تکرار و آگاهی نسبت به آن ها دارند .

 

نویسنده : پریا موسوی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی