کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

اصول موفقیت تحصیلی به شیوه های کتاب خوانی خلاصه نمی شود ، بلکه شامل بسیاری از تدابیر و مهارت ها است .

اصول موفققیت تحصیلی به شیوه های کتاب خوانی خلاصه نمی شود ، بلکه شامل بسیاری از تدابیر و مهارت ها است . متاسفانه در مدرسه و دانشگاه درس جداگانه برای گسترش این مهارت ها وجود ندارد . اگر مهارت های لازم کسب شود و اصول اساسی رعایت شود ، یادگیری کاری آسان خواهد بود . مشاورین تحصیلی برای یادگیری موفق 3 عامل اساسی را مهم می دانند که این 3 عامل عبارت اند از : عوامل هیجانی و عاطفی ، عوامل فکری و شناختی و عوامل فراشناختی .

اگر بخواهیم این 3 عامل را توضیح دهیم باید به این صورت بیان کنیم که بعد هیجانی و عاطفی یعنی تسلط بر روحیات خود و حوصله و نشاط درس خواندن . بعد فکری و شناختی یعنی به کار گیری و استفاده ی کامل از هوش و استعداد و بعد فراشناختی یعنی انضباط و برنامه ریزی .

برنامه ریزی و کنترل هیجانات ، تلاش هایی است که بستر مناسب را برای آزاد بودن فکر و یادگیری مطالب فراهم می کند . بعد از این که موارد مزاحم کنار گذاشته شد نوبت به هوش و استعداد و یادگیری فرا می رسد . هر فردی دارای نقاط قوت و ضعف در یادگیری و استعداد می باشد و همچنین دارای سبک یادگیری خاص خودش است . یعنی با برخی راهکار ها می تواند که خوب یاد بگیرد .

هر فردی در طول دوران تحصیل با کمک معلم ، مشاور ، والدین و .... استعداد ها و ویژگی های فکری و شناختی خود را تشخیص داده و تلاش های خود را متناسب با آن تنظیم کند . باید بررسی شود که هوش و استعداد او در چه زمینه هایی قوی و در چه زمینه هایی ضعیف است .

انواع سبک های یادگیری چیست ؟

از لحاظ سبک های یادگیری افراد به 3 قسمت تقسیم می شوند ، بعضی از افراد با چشم خوب یاد می گیرند ، بعضی دیگر از افراد شنیده ها بیشتر یادشان می ماند و بعضی دیگر مهارت های جسمی را زود کسب می کنند . هر فردی باید سبک های یادگیری خود را بشناسد و قدرت یادگیری خود را تقویت کند .

مدیریت روان و جسم :

اساس کار درس خواندن ، فکر کردن است . اما از طرف دیگر ، بیم ها و ترس ها و امید ها یی که در اثر دشواری درس ها و کمبود وقت و سایر مسائل وجود دارد ، بیشتر از همه فکر را مختل می کند . تمام تلاش دانش آموز باید این باشد که جوانب احساسی و هیجانی زندگی تحصیلی را کنترل کند . کاهش اضطراب ، افزایش اعتماد به نفس ، تمرکز و انگیزش از موارد مهم می باشد که در روند یادگیری تاثیر گذار بوده و باید به آن ها توجه شود . درواقع کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس زمینه را برای تمرکز فراهم می کند و در نتیجه موفقیت ها بیشر شده و به دنبال آن انگیزش بیشتر می شود .

چه مواردی می تواند در طول دوران تحصیل سلامت روان و جسم را ایجاد کند ؟

حفظ خونسردی در سخت ترین شرایط ، پرهیز از افکار منفی ، رفتار های دلنشین ، شاد بودن ، همت بلند ، تشویق خود ، ورزش و تحرک ،کمک گرفتن از عوامل معنوی و تمرینات آرام سازی بدن مانند مدیتیشن ، یوگا و تنفس و بسیاری از راه های دیگر که موجب کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس می شود . اگر چه خانواده و معلم باید در ایجاد چنین مواردی به دانش آموزان کمک کنند اما خود دانش آموز نیز باید از آن ها آگاه باشد .

تاثیر خانه و خانواده به دانش آموز :

طبق نظر مشاوران خانواده دانش آموز و دانشجو نوعی از زندگی می باشد و موفقیت دانش آموز قبل از هر چیزی به شرایط خانوادگی بستگی دارد ، اما ایجاد آرامش خانوادگی در دستان خود فرد است و هر فردی از خانواده باید برای رداتشن خانواده موفق تلاش کند . هر گونه رخداد دشوار مانند طلاق والدین ، تک والدی بودن ، مشکلات مالی والدین و ...... در یادگیری دانش آموزاان تاثیر گذار است و می تواند تاثیرات منفی بسیاری را در آن ها ایجاد کند . خود دانش آموز می تواند با مرور درس ها ، استراحت کافی ، خواب و بیداری به موقع ، کمک از بزرگ تر ها در حل مشکلات درسی ، آگاه کردن خانواده از نقاط ضعف و قوت در تحصیل و ....... نقش تعیین کننده ای در موفقیت خود داشته باشد .

تاثیر دوستان به دان آموز :

طبق نظر مشاور قبل ازدواج خوب در ایران همکلاسان و دوستان و طرز رفتار و روحیات آن ها در تربیت و موفقیت آن ها به شدت تاثیر گذار است . برخی از نوجوانان ممکن است که به دلیل کم تجربگی دوستان خوبی را برای خود انتخاب نکنند و از آن جایی که این دوران بسیار حساس است باید به این موضوع اهمیت داده شود تا که با آگاه کردن فرزندان بتوان از بروز بسیاری مشکلات در آینده جلوگیری کرد .

بر اساس مطالعات مرکز روانشناسی خوب معلمان در کلاس درس و مدرسه رفتن از موارد دیگری هستند که در یادگیری کودکان تاثیر گذار هستند . آگاه کردن نوجوانان و والدین آن ها از بسیاری مسائل باعث می شود که این دوران به خوبی سپری شده و موفقیت تحصیلی آن ها را به همراه داشته باشد .

نویسنده : پریا موسوی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی