کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

اختلالات اضطرابی جز شایع ترین اختلالات در دوران کودکی و نوجوانی می باشد

اختلالات اضطرابی جز شایع ترین اختلالات در دوران کودکی و نوجوانی می باشد . و از 10 تا 20 درصد کودکان و نوجوانان را مبتلا می کند . اختلالات اضطرابی در دوران کودکی پیش بینی کننده طیف وسیعی از مشکلات روانشناختی در دوران نوجوانی است . طبق نظر روانشناس خوب از جمله ی اختلالات اضطرابی دیگر ، حملات وحشت زدگی و اختلالات افسردگی است . ترس پاسخی قابل انتظار به تهدیدی واقعی یا تصوری است ، اما اضطراب پیش بینی خطر آتی است . اختلالات اضطرابی شایع در کودکان عبارت است از : اختلال اضطراب جدایی ، اختلال اضطراب فراگیر ، اضطراب اجتماعی و سکوت انتخابی است . که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم .

اختلال اضطراب جدایی :

 اختلال اضطراب جدایی یک پدیدی رشدی بین همه ی انسان ها می باشد که این پدیده در کودکان زیر یک سال خود را نشان می دهد . و نشان دهنده ی آگاهی کودک نسبت به جدایی از مادر یا مراقب اصلی اش است . اضطراب جدایی بین 9 تا 18 ماهگی بسیار زیاد است و تا حدود 2.5 سالگی کاهش می یابد . و این به کودکان پیش دبستانی این امکان را می دهد که دوری از والدین را تحمل کند . اضطراب جدایی برای انسان ارزش بقا دارد و همچنین این اضطراب در کودکانی که به مدرسه می روند تجربه می شود و این کاملا طبیعی است . کمی از بچه ها هنگامی که با افراد نا آشنا رو به رو می شوند ترس ، کمرویی و کناره گیری  اجتماعی را تجربه می کنند . مشخصه ی این اختلال درجاتی از ترس یا اضطراب در مورد جدایی از والدین یا مراقب اصلی است که بیشتر از میزان طبیعی و یا دوران رشد است . ولی ممکن است که کودک به شدت نگران باشد که هنگام جدایی آسیبی به والد برسد که این نگرانی منجر به ناراحتی و کابوس های شبانه می شود و این نشانه ها به مدت 4 هفته وجود دارد و این نگرانی ها مربوط به از نرفتن به مدرسه ، ترس و ناراحتی هنگام جدایی ، شکایت مکرر از ناراحتی ها جسمی و کابوس های مربوط به جدایی است .

اضطراب فراگیر :

طبق نظر روانشناسان کلینیک روانشناسی ایرانی کودکان دچار اختلال اضطراب فراگیر در فعالیت های زندگی روزمره ناراحتی زیادی را تجربه می کنند و ترس از بی کفایتی در بسیاری از حوزه ها مانند عملکر تحصیلی ، و محیط های اجتماعی متمرکز است . و یکی از علایم زیرا را تجربه می کنند که عبارت است از : بی قراری ، خستگی پذیری ، تحریک پذیری ، آشفتگی خواب و .... این کودکان بیشتر از همسالانشان انتظار نتایج منفی دا دارند و با چالش های اجتماعی و تحصیلی رو به رو می شوند و حتی ممکن است که سر درد ، تنگی نفس ، تعریق ، تهوع و یا اسهال را از خود نشان دهند و در حالت کلی نسبت به عملکرد خود در فعالیت های تحصیلی ، ورزش و ... بسیار نگران هستند .

اضطراب اجتماعی :

بر اساس مطالعات لیست بهترین روانشناسان کشور کودکانی که در موقعیت های اجتماعی دچار ناراحتی و عذاب می شوند به دلیل ترس از موشکافی دیگران و یا تحقیر دیگران می باشد ، این اختلال ممکن است که خود را به شکل گریه کردن ، قشقرق ، منجمد شدن و سکوت نشان می دهد و زمانی می توانیم بگوییک که کودک به این اختلال دچار است که ۀن را در تمام موقعیت ها نشان دهد یعنی هر موقعیتی که کودک فکر کند که در معرض توجه دیگران قرار دارد و باعث ایجاد ترس یا اضطراب می شود . و همواره تلاش می کند که از این موقعیت ها فرار کند . برای این که بگوییم کودک دچار اختلال اضطراب اجتماعی می باشد در حضور همسالانش نیز باید این علایم را نشان دهد و نه فقط در صورت حضور بزرگسالان . در میان نوجوانان نیز این اختلال به صورت دیگری نیز است که  به موقعیت هایی که فرد باید اجرایی داشته باشد نیز اطلاق می شود . مانند ترس از صحبت کردن میان جمع ، که در محیط هایی مانند مدرسه و یا محیط های تحصیلی بروز می کند . و در آن سخنرانی کردن ضروری می باشد و این اضطراب خود را نشان می دهد . طبق نظر مشاور ازدواج ایرانی اختلال اضطراب اجتماعی اثرات زیادی روی آینده و موفقیت آن ها دارد . زیرا که با وجود این اختلال کودک و یا نوجوان بیشتر تمایل دارد که از فعالیت های تفریحی فاصله بگیرد و از آن ها لذت نبرد و یا این که میزان درخواست این کودکان و نوجوانا برای ترک تحصیل زیاد است و در دوران بزرگسالی نیز در محیط کاری و ازدواج نیز با مشکلاتی رو به رو خواهد شد .

این 3 اختلالی که از دسته ی اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان می باشد . اگر که تشخیص و درمان نشوند و در همان دوران کودکی و اولیه کنترل نشود ، تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت و در این دوران با مشکلاتی مواجه خواهد کرد و درمان آن نیز دشوار تر خواهد بود . به همین دلیل مشاهده ی هرگونه ناهماهنگی در رشد کودک را باید جدی بگیریم و به دنبال درمان آن باشیم .

نویسنده : پریا موسوی

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی