کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

تاثیر والدین بر کودکان از طریق ارتباط های کلامی و غیر کلامی می باشد و عوامل زیادی مانند پاسخ به هیجانات ، منطقی بودن ، گفت و گو با کودک ، فعالیت های والدین و کودکان در تعیین سبک ارتباطی والدین نقش دارند .

تاثیر والدین بر کودکان از طریق ارتباط های کلامی و غیر کلامی می باشد و عوامل زیادی مانند پاسخ به هیجانات ، منطقی بودن ، گفت و گو با کودک ، فعالیت های والدین و کودکان در تعیین سبک ارتباطی والدین نقش دارند . در فعالیت های والدین با کودک در طول روز ، روش های والدین برای رشد و تربیت فرزندان شکل خاصی به خود می گیرد که به آن سبک های فرزند پروری می گوییم . و اگر این سبک ها را بررسی کنیم خواهیم دید که 3 عامل اصلی در آن ها وجود دارد که شامل گرمی و پذیرش ، کنترل و عامل پایداری هستند . والدینی که گرم و پذیرا هستند ، به نشانه های رفتاری و هیجانی کودک خود حساس هستند ، و به آن ها توجه می کنند . و بر اساس نیازی که کودکشان دارد با او برخورد می کنند و می توان گفت که به کودک خود توجه کافی دارند . طبق مطالعات مراکز مشاوره خانواده والدینی که کنترل کننده هستند ، به کودک خود اجازه تصمیم گیری و فعالیت مستقل نمی دهند و همیشه بر اساس صلاح دید خود برای کودکشان تصمیم می گیرند و کودک آن ها آزادی عمل کمی دارد . برای والدین کنترل گرا سه سطح تعیین شده است که شدید ، متوسط و کم می باشد . عامل پایداری هم که نشاندهنده ی ثبات در رفتار ، بروز احساسات ، واکنش در برابرکودک است . ثبات والدین نباید تبدیل به انعطاف نا پذیری شود بلکه باید والدین در ارتباط با فرزند خود انعطاف پذیری نشان بدهند . در ادامه به انواع این سبک ها اشاره می کنیم که عبارت است از :

فرزند پروری مقتدرانه :

بر اساس مطالعات مراکز مشاوره ازدواج این والدین شیوه کنترل ثابت ، پیوسته و مشخصی را دارند . سبک ارتباطی کودک با والدین با ویژگی های گرمی ، شفافیت ، متقابل بودن مشخص می شود . کنترل کودک در بافت صمیمانه مانند ارتباط عاطفی مثبت والد و کودک و تشویق کودک برای مستقل بودن می باشد .

فرزند پروری مستبدانه :

این والدین در ثبات تجربه کنترل مانند مورد قبلی هستند ولی والدین انتظار اطاعت مطلق و بی چون و چرا دارند و هر نوع تلاش کودک برای کسب استقلال و فردیت با شکست مواجه می شود . در حالی که کودک در ظاهر یاد می گیرد که باید از قوانین والدین و جامعه تبعیت کند اما بدون راهبرد های حل مسئله ، استدلال و تبیین قوانین و در نتیجه مانع درونی شدن ارزش های خانواده و جامعه می شود . رفتار های طرد آمیز این والدین با بی توجهی به حس استقلال کودک ، مانع ایجاد احساس کار آمدی در کودک می شود و در نتیجه این کودکان به شدت در معرض خطر ارزیابی منفی از خود ، نداشتن حس شایستگی و نداشتن استقلال هستند .

فرزند پروری سهل گیرانه :

طبق نظر مشاوران مرکز مشاوره این دسته از والدین در تربیت فرزند خود بسیار اهمال کار هستند و این ا در استقبال و تحمل آن ها برای هر رفتار جدید کودک می توان ملاحظه کرد . در حالی که این رفتار اغلب با گرمی و ابراز عاطفه همراه است اما می تواند سستی را در نظارت و نظم بخشی می شود . که به کودک اجازه داده می شود که رفتار خود را آن گونه که مایل است هدایت کند و برای خود تصمیم گیری کند . فقدان تعادل بین گرمی ، کنترل و عدم تقاضا برای رسش و بلوغ اجتماعی و عاطفی موجب افزایش سطوح بالای خود مختاری ، عامل بودن و تحول فردی است . می توان گفت که کودکان والدین سهل گیر ، سطوح بالای خود ارزشمندی و عزت نفس را کسب می کنند اما این به بهای نقص در رسش و پختگی ، کنترل تکانه ، مسئولیت پذیری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی است .

کنترل روانشناختی از سوی والدین چگونه است ؟

طبق نظر مشاور روانشناس ایرانی طرد عاطفی ، ایجاد احساس گناه ، بروز عاطفه منفی ، انتقاد ، ایجاد احساس نا امیدی و خجالت و کنترل فردی مفرط مانند احساس تملک و مراقبت از مواردی هستند که اگر والدین این کنترل را در دنیای روانی کودک اعمال می کنند ، شکل گیری هویت او را تحت تاثیر قرار داده و کسب استقلال او را با مشکل مواجه می کنند . کنترل روانشناختی باعث ایجاد مشکلاتی در کودکان می شود که مانند افسردگی ، احساس تنهایی و اختلال خوردن و همچنین مشکلاتی مانند بزهکاری ، مشکلات تحصیلی ، سوء مصرف مواد و ...... زمانی که والدین برای طولانی مدت فرزند خود را از محبت طرد کنند و نسبت به او بی توجه باشند سبب ارزیابی منفی از خود و اعتماد به نفس پایین خواهد شد . همچنین سرزنش خود ، احساس گناه و نگرانی شدید درباره ی خود و خانواده نیز به وجود می آید و ممکن است که در طول زمان سبب بروز برخی از مشکلات روانی شود . تربیت فرزندان از موارد بسیار مهمی می باشد که باید به آن توجه شود و زوجین باید آموزش های لازم و جدی را برای تربیت و پرورش فرزندان خود  یاد بگیرند و آگاهی خود را افزایش دهند .

نویسنده : پریا موسوی

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی