کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

آگورافوبیا به ترس یا اضطراب در مورد مکان هایی اطلاق می شود که گریز از آن ها دشوار است

آگورافوبیا به ترس یا اضطراب در مورد مکان هایی اطلاق می شود که گریز از آن ها دشوار است و نام دیگر آن بازار هراسی می باشد . اصطلاح بازار هراسی را برای حالتی وضع کردند که به نظر می رسید فرد با پا نهادن به مکان های عمومی به تنهایی می ترسد .  بازار هراسی می تواند نا توان کننده ترین هراس باشد . چون می تواند به نحو چشمگیری توانایی فرد را برای کار کردن در موقعیت های اجتماعی و شغلی بیرون از منزل مختل کند . بازار هراسی را ترس بیمار از بروز حمله پانیک مکان عمومی که گریختن از آن دشوار است ایجاد می کند . از آن جایی که این اختلال ارتباط نزدیکی با اختلال پانیک دارد به همین دلیل میزان شیوع آن به شکل دقیقی مشخص نمی باشد . این اختلال نیازمند درمان در مطب روانشناسی ایرانی می باشد .

علایم آگورافوبیا چیست ؟

ترس یا اضطراب چشم گیر در مورد استفاده از وسایل نقلیه عمومی مااند اتوبوس ، اتومبیل ، قطار ، هواپیما و ... بودن در فضا های باز مانند پارکینگ های بزرگ ، مراکز خرید و پل ها . بودن در فضاهای بسته ماندد فروشگاه ها ، تئاتر و سینما . ... ایستادن در صف های شلوغ و یا جاهای شلوغ و همچنین تنها ماندن خارج از خانه .

بیمار به دلایلی از این موقعیت ها اجتناب می ورزد ، نگرانی از این که فرار از آن ها احتمالا دشوار است یا شاید هنگام بروز حملات شبیه پانیک یا سایر علائم غیر قابل تحمل که می تواندباعث شرمندگی وی شود کسی برای کمک به وی وجود ندارد . و این موقعیت ها همیشه باعث بر انگیختن ترس یا اضطراب می شوند . و بیمار فعالانه تلاش می کند از این موقعیت ها دوری کند و یا آن ها را با ترس و اضطراب شدید تحمل می کند . ترس اضطراب یا اجتناب به شدت موجب ناراحتی فرد در کارکرد های اجتماعی ، شغلی و .. می شود . این موارد باید به مدت 6 ماه در فرد وجود داشته باشد .

بیماران آگورافوبیا از هر گونه موقعیتی که در آن به دست آوردن کمک دشوار باشد ، سرسختانه اجتناب می کنند . در اماکنی مثل خیابان های شلوغ ، مغازه های پر ازدحام ، فضاهای سربسته مثل تونل ، زیر پل و آسانسور و وسایل نقلیه در بسته دلشان می خواهد که یکی از دوستان یا اعضای خانواده همراهیشان کند . حتی ممکن است اصرار ورزند که هر وقت خانه را ترک می کنند کسی با آن ها همراه شود . چنین رفتار هایی می تواند منجر به اختلاف زناشویی شود و همین مشکل اختلاف زناشویی به عنوان مشکل اولیه ی فرد تشخیص داده شود . افرادی که بیماریشان شدید است حتی ممکن است هیچ وقت پا از خانه ی خود بیرون نگذارند . بیماران مبتلا به آگورا فوبیا پیش از آن که تشخیص درست داده شود فکر می کنند که دارند دیوانه می شوند و این افراد باید به درمان استرس خود اقدام کنند .

چه درمان هایی برای آگورافوبیا مناسب است ؟

دارو درمانی :

برخی از دارو ها می تواند در درمان اختلال آگورافوبیا نقش داشته باشد و می توان از دارو هایی که در کاهش و یا جلوگیری از عود انواع مختلف اضطراب و درمان افسردگی نقش دارند استفاده کرد که باید زیر نظر پزشک انجام شود . در کنار آن روان درمانی نیز موثر واقع می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم .

روان درمانی حمایتی :

در این روش فرد متخصص به بیمار دارای اختلال آگورافوبیا کمک می کند تا به واقعیت سنجی او کمک کند و ممکن است توصیه های رفتاری برای او ارائه کند .

روان درمانی بینش مدار :

در این درمان هدف افزایش رشد بینش فرد در مورد تعارضات روان شناختی است که در صورت عدم حل و فصل آن ها ممکن است به صورت رفتار های علامتی تظاهر کند .

رفتار درمانی :

در رفتار درمانی فرض اساس این است که تغییر بدون کسب بینش روانشناختی در مورد عوامل زمینه ای امکان پذیر است . فنون مورد استفاده عبارت اند از : تقویت مثبت و منفی ، حساسیت زدایی نظام مند ، غرقه سازی تصوری ، مواجهه ترجیحی ، آرام سازی ، درمان کنترل پانیک ، هیپنوتیزم و ....

شناخت درمانی :

درمان کوتاه مدتی می باشد که بر اصلاح فرضیات و افکار تحریف شده متمرکز هستند و در این روش تاکید بر رو به رو شدن و وارسی موقعیت هایی است که سبب بروز اضطراب بین فردی و افسردگی خفیف همراه می شوند .کلینیک روانشناسی انتخاب نو در جهت درمان وسواس ، افسردگی ، انواع اختلال های اضطرابی و ....   فعالیت می کند و می تواند به افرادی که از این دسته از اختلالات روانی رنج می برند بسیار کمک کننده و مفید باشد .

نویسنده : پریا موسوی

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی