کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

دلبستگی به رابطه ی خو گیری کودک با مراقب خود گفته می شود و جوانه ی اولیه ی الگوی ارتباط بین فردی و اجتماعی یک انسان ، در شیر خوارگی شکل می گیرد و به تدریج ادامه پیدا می کند .

دلبستگی به رابطه ی خو گیری کودک با مراقب خود گفته می شود و جوانه ی اولیه ی الگوی ارتباط بین فردی و اجتماعی یک انسان ، در شیر خوارگی شکل می گیرد و به تدریج ادامه پیدا می کند . طبق مطالعات مشاوره تلفنی کودک با رفتار های خود مانند گریه کردن ، لبخند زدن ، نزدیکی و تماس خود را با مادر حفظ کند و مخصوصا زمانی آن ها را نشان می دهد که به مادر خود نیاز دارد و یا خسته و بیمار است و یا از چیزی ترسیده است . و بنابراین می توان گفت که گریه ی کئدک فقط صدا نیست بلکه هشداری برای اثر گذاشتن بر رفتار مادر است . گریه ی کودک احساسات مادرانه را تحریک می کند و مادر را به سمت کودک می کشاند تا او را در آغوش بگیرد و شیر دهد و آرام کند . توانایی و قابلیت مادر و کودک در ایجاد یک رابطه ی عاطفی مستحکم و پایدار ، تاثیری عمیق بر شکل گیری شخصیت کودک دارد و بر اساس پاسخ هایی که مادر به نیاز ها و رفتار های کودک می دهد تصویری از مادر و نیز از دنیای پیرامون خود پیدا می کند . بر اساس اکثر واکنش هایر مادر ، ممکن است تصویری از یک مادر حساس و مهربان و یا مراقبی بی تفاوت و طرد کننده و یا غیر قابل پیش بین در ذهن کودک شکل می گیرد و اعتماد وی به والد و دنیای اطراف ، و واکنش های او در روابط بین فردی او در تمام زندگی اش پایه گذاری شود .

طبق نظر روانشناس مشاوره مادری که علائم و پیام های فرزندش را به سرعت دریافت می کند و به آن ها با حساسیت پاسخ می دهد ، سلامت روانی فرزندش را تامین می کند . چنین کودکی متوجه می شود که برای دیگران ارزشمند است و در نتیجه اعتماد به دیگران و نیز اعتماد به نفسش بیشتر خواهد بود . بنابراین گریه ی کودک علامت هشدار دهنده است تا مورد توجه قرار بگیرد و عادت نا مطلوبی نیست که سعی کنیم آن را حذف کنیم . با شنیدن صدای گریه ی شیرخوارتان سریع واکنش نشان دهید . اگر نیاز های کودکتان را بشناسید و به موقع آن ها را بر آورده سازید گریه های او آرام خواهد شد . چنین فردی در آینده در روابط بین فردی به عنوان یک دوست ، همسر ، پدر و مادر ، موفق تر خواهد بود . و علاوه بر آن احتمال کمتری وجود دارد که مبتلا به اختلالات روانی و هیجانی شود .

روانشناسان دلبستگی را به سه نوع تقسیم کرده اند که عبارت است از :

دلبستگی ایمن :

کودکان و افرادی با دلبستگی ایمن تحت فرزند پروری مناسب بوده اند و مشکلات سازگاری کمتری دارند . والدین آن ها حتی در صورت طلاق فرزند پروری منسجمی داشته اند .

دلبستگی نا ایمن اجتنابی :

بر اساس گفته ی مشاوران خوب کودکان با دلبستگی نا ایمن و اجتنابی مضطرب هستند و به والدین می چسبند و نسبت به آن ها خشمگین هستند والدین این کودکان حالت طرد کننده دارند و در صور وقوع طلاق ، این حالت بیشتر می شود و خودشان اغلب نیز دلبستگی نا ایمن داشته اند .

دلبستگی نا ایمن دو سو گرا :

کودکان با دلبستگی نا ایمن دو سو گرا حساسیت بیشتری نسبت به استرس دارند و در جریان ناراحتی والدین بیشتر رفتار چسبندگی از خود نشان می دهند و نوسان خلق و رفتار های برون ریزی در این کودکان بیشتر است و این خانواده ها در خانواده های آشفته پرورش یافته اند .

حساسیت و پاسخ دهی مادر عوامل اصلی دلبستگی ایمن هستند . به طوری که در دلبستگی ایمن ، معمولا مادر در تعامل با فرزندش بیشتر لبخند می زند و او را در آغوش می گیرد و نوازش می کند و با او صحبت می کند و کلام او عاطفی تر است . از سوی دیگر در دلبستگی نا ایمن ، مادر توجه مثبت کافی و تماس جسمی کافی با فرزندش ندارد و حتی ممکن است فرزندش را پس بزند و از او دوری کند .

طبق تحقیقات انجام شده در بهترین مطب روانشناسی تهران کودکان با دلبستگی ایمن همواره مادرشان را به دیگران ترجیح می دهند ولی اگر مدتی از مادرشان دور باشند ، بی تابی نمی کنند و اگر ناراحت باشند ، بعد از ملاقات با مادر ، خوش حال می شوند و ناراحتی شان تسکین پیدا می کند . ولی در کودکان با دلبستگی نا ایمن ، معمولا در صورت جدایی از مادر بی تابی می کنند و لی پس از ملاقات مجدد اشتیاق نشان نمی دهند و حتی ممکن است عصبانی به نظر برسند و مادر و فرد دیگر نمی تواند او را آرام کند و ارتباط چشمی خوبی ندارند و در ابراز احساسات مشکل دارند . می توان گفت که کودکان با دلبستگی ایمن موفق تر هستند و توانایی همدلی بیشتری دارند و با دیگران دوستانه تر برخورد می کنند و اجتماعی تر هستند و اعتماد به نفس بهتری را دارا می باشند .

نویسنده : پریا موسوی

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم                    

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی