کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

نیاز به شنیده شدن و پاسخ گرفتن ، خواسته ای است که همواره نا کام می ماند

نیاز به شنیده شدن و پاسخ گرفتن ، خواسته ای است که همواره نا کام می ماند . بر اساس مشاوره آنلاین این روز ها همه گله مند هستند که اطرافیانشان به آن ها گوش نمی دهد و به گفته هایشان توجه ندارد . حتی دوستی ها هم که اغلب برای همدلی شکل می گیرند از این آسیب بر کنار نمانده اند . ما که در میان نزدیکان خود مورد بی توجهی قرار می گیریم ، انتظار نداریم در محافل عمومی مورد توجه و احترام قرار بگیریم و اساسا به آن خو کرده ایم . وقتی غفلت هر چند به نظر کوچک باعث رنجش می شود بی توجهی به مسائل ضروری چه اثری را به همراه خواهد داشت .

طبق نظر مشاور تلفنی گوش دادن عملی است که از فرط تکرار برایمان عادی می شود و متاسفانه اکثر ما فکر می کنیم که شنونده ی خوبی هستیم . وقتی در مورد هیجان ها مورد بی توجهی قرار می گیریم ، برای مثال زمانی که با هیجان و اشتیاق به والدین خود زنگ می زنید تا خبری را مژده دهید اما می بینید که آن ها تمایلی به حرف زدن با شما ندارند ، سرخورده می شوید . اگر این بی توجهی از طرف فردی باشد که در زندگی ما جایگاه خاصی دارد و انتظار داریم که به ما اهمیت دهد . ناراحت کننده خواهد بود .

بعضی از افراد ظاهرا به گفته های ما گوش می دهند اما در واقع توجهی به آن ندارند . آن ها با نگاه کردن به این سو و آن سو و یا عقب و جلو رفتن در جای خود ، بی توجهی خود را لو می دهند . اگر حتی این نشانه ها هم در کار نباشد ، متوجه می شویم که آیا طرف مقابل واقعا به صحبت ما گوش می دهد یا نه . وقتی رابطه ای ارزش خاصی برای ما دارد و برایمان مهم است که ما را درک کنند ، بی توجهی طرف مقابل واقعا دردناک است . البته پس از مدتی یاد می گیریم نقش ادم های بالغ و رشد یافته را بازی کنیم و این بی توجهی و درک نشدن ها را نادیده بگیریم و این بهایی است که برای کنار آمدن با زندگی می پردازیم . اما گاهی خشم و رنجش و ناراحتی ناشی از بی توجهی ، چنان است که روابط را بر هم می زند .

گوش دادن یعنی توجه کردن ، علاقه نشان دادن ، اهمیت دادن ، دل دادن ، ابراز احساسات کردن ، تصدیق کردن و ...... و درک کردن . گوش دادن چنان با زندگی ما قرین است که اغلب متوجه آن نیستیم و درواقع اهمیت آن را در نمی یابیم و معمولا تا مورد بی توجهی قرار نگیریم اهمیت آن را درک نمی کنیم . با این حال ، همه ی ما ممکن است کمابیش تجربه هایی داشته باشیم که اهمیت این موضوع را به ما نشان می دهد .

طبق گفته ی سکس تراپیست حرف زدن و گوش دادن ارتباط منحصر به فردی را ایجاد می کند که در آن گوینده و شنونده مرتب نقش خود را با یکدیگر عوض می کنند و با هم به رقابت می پردازند .گاه واژه ها از فرط استعمال ، معنای حقیقی خود را از دست می دهند . شاید بتوان گفت که واژه همدلی نیز از این دسته است . گوش دادن همدلانه مثل خواندن دقیق شعر است . درک عمیق شعر مستلزم گرفتن معنای واژه ها و توجه به مفهومی است که در آن قرار گرفته است .

گوش کردن در زندگی مشترک :

گوش سپردن به همسر واقعا کار دشواری است و واکنش راحت تر این است که فاصله بگیرید و توجه نکنید ، اما گوش دادن مهم ترین مهارت ارتباطی است که باعث صمیمیت می شود و آن را حفظ می کند . طبق نظر مشاوران مراکز روانشناسی وقتی خوب گوش می کنید احساس همسرتان را بهتر درک می کنید و با او هماهنگ می شوید و از ارتباطتان بیشتر لذت می برید و بدون ذهن خوانی دلیل هر حرف یا عمل همسرتان را می فهمید . گوش کردن در واقع تعهد و تعریف و تمجید است و درواقع تعهدی برای درک و همدلی ، کنار گذاشتن علایق و نیاز ها و پیشداوری ها و در نظر گرفتن ارتباطتان از دید همسرتان است . در واقع با گوش کردن به همسرتان می گویید که من به تو اهمیت می دهم و می خواهم بدانم که چه فکر و احساس و نیازی داری . و به همین دلیل یادگیری این مهارت در زندگی مشترک بسیار ضروری است و در ایجاد رابطه ای موفق و پایدار نقش ویژ ای دارد و عدم اهمیت به آن پایان خوشی را به همراه نخواهد داشت . در واقع با تمرین ارتباط دو طرفه که در آن گوینده و شنونده وجود دارد می توان آن را تقویت کرد و اثر مثبت آن را در زندگی مشترک دید .

نویسنده : پریا موسوی

تلفن :        

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

  

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی