کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند در واقع تصویر نا مناسبی از خود در ذهنشان دارند.

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند در واقع تصویر نا مناسبی از خود در ذهنشان دارند. بسیاری از ما در لحظاتی ترس، خجالت، اضطراب و ... را تجربه می‌کنیم اما افراط آن نشان از اعتماد به نفس پایین می‌باشد. طبق نظر دکتر روانشناس ایرانی افرادی که همواره نسبت به مسائل روزانه نگاه منفی دارند، منتظر شکست هستند، و در واقع به خود ایمان ندارند، نشان از کمبود اعتماد به نفس می‌باشد. در ادامه به نشانه هایی از پایین بودن اعتماد به نفس اشاره شده است تا خود را بهتر بشناسید و برای افزایش رضایت از زندگی و بهبود سلامت روان گامی را بردارید.

نیاز بیش از حد به تایید دیگران:

همه‌ی ما انسان ها نیاز داریم که گاهی از سوی اطرافیانمان نظر بخواهیم اما اگر این کار به صورت افراطی انجام شود به مرور زمان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. و در واقع می‌ تواند به نوعی دل نگرانی تبدیل شود. افرادی که عزت نفس پایینی دارند همواره این دل مشغولی را با خود به همراه دارند و برای مسائل ساده و پیش پا افتاده نیز به دنبال دریافت تایید دیگران هستند. افرادی که ترس از تایید نشدن دارند می توانند جزئی از این دسته افراد باشند و به باور های خودشان توجه نمی کنند و به دنبال نظر دیگران هستند و در نتیجه تکرار این رفتار موجب کمبود اعتماد به نفس و اضطراب خواهد شد. از آن جایی که این افراد خودشان را دوست ندارند، می ترسند که اطرافیانشان نیز آنها را دوست نداشته باشد و در نتیجه این رفتار را تکرار می‌کنند.

اعتماد به نفس پایین در زمینه‌های مختلف:

بر اساس گفته‌ی بهترین روانشناس بالینی افراد دارای اعتماد به نفس پایین در انجام بسیاری از فعالیت‌ها دچار شک و نگرانی می‌شوند. زیرا که فکر می‌کنند نمی توانند هیچ کاری را یاد بگیرند و یا به خوبی انجام دهند و همواره می‌گویند ""نمی‌توانم"" و در نتیجه از انجام آن‌ها صرف نظر می‌کنند. اما افراد باید قدرت انجام بسیاری از فعالیت ها و کار ها را داشته باشند و در این مسیر ممکن است که موفق شوند و یا شکست بخورند. اعتماد به نفس پایین اجازه‌ی این کار را به فرد نمی دهد و در نتیجه از انجام بسیاری از کارها کناره گیری می کند و یا ادامه نمی دهد و کا را تمام نشده رها می‌کند.

دائما خود را مقصر دانستن:

افراد دارای اعتماد به نفس پایین خود را حتی به خاطر مسائلی که تحت کنترل خودشان نبوده سرزنش می‌کنند.احساس گناه ممکن است بیش از اندازه شده و فرد را ازار دهد. تلاش کردن بیش از حد برای جبران، احساس غم و ناراحتی و همچنین احساس بی کفایتی از جمله مسائلی است که در اثر احساس گناه شدید ایجاد می‌شود. چنین افرادی خود را تحقیر و تخریب می کنند و نسبت به خود بی انصاف هستند و به همین دلیل سبب کاهش بیشتر اعتماد به نفسشان می‌شود. هر انسانی قابلیت خطا کردن را دارد و این خطاها می تواند موقعیتی برای تجربه و پیشرفت باشدو همچنین راهی برای جبران اشتباهات باید برای خود ایجاد کند ولی مقصر دانستن خود در مسائل مختلف سلامت روان را تهدید خواهد کرد.

اضطراب اجتماعی:

اضزاب اجتماعی یعنی فرد در محیط هایی که جمعیت زیادی است و یا افراد نا اشنا هستند فرد علایم فیزیولوژیک نشان می دهد مانند عرق کردن، لرزیدن صدا و .... یعنی چنین فردی کنترل خود را از دست می دهد و نمی تواند صحبت کند. بهترین روش درمان برای چنین افرادی افزایش اعتماد به نفس است که از طریق مهارت خود آگاهی به بازسازی اعتماد به نفس اقدام می شود.

برداشت منفی از رفتار دیگران:

منفی نگری و برداشت منفی می‌تواند زمینه ساز بیماری های روانی و عدم موفقیت ‌باشد. شاید شما مسائل اطرافتان را حتی اگر به شما ربطی نداشته باشد ، به خود بگیرید و همچنین اگر که حتی با شما صحبت نمی کنند ولی ممکن است زبان بدنشان را منفی ارزیابی کنید و حرکات صورتشان را منفی برداشت کنید و فکر کنید که کوچک ترین کار و یا حرف از سوی دیگران شما را ناراحت می‌کند و این باعث می شود فرد بسیار آزار ببیند و اذیت شود و سوءتفاهم های زیادی را در ارتباط با دیگران تجربه کند. ما انسان ها نمی توانیم نسبت به احساسات خود بی توجه باشیم زیرا که اساس رابطه همین احساسات می باشد. اگر فرد ارزش خود را نشناسد و اعتماد به نفس کمی داشته باشد درباره ی رفتار دیگران سریع قضاوت خواهد کرد ولی باید افراد خود را بشناسند و برای این کار می توانند از مشاور خصوصی خوب کمک دریافت نمایند.

سخن آخر:

عزت نفس پایین تاثیر مستقیم بر حس عدم رضایت از زندگی دارد و به همین دلیل برای داشتن تجربه‌ی زندگی بهتر و رضایت کافی باید در مورد روش های بالا بردن عزت نفس آگاه باشید. و برای این کار می‌توانید با مشاوران مراکز روانشناسی نظیر انتخاب نو در ارتباط باشید.

نویسنده : پریا موسوی

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی