کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

 هیجان های روابط عاشقانه در اکثر مواقع، لحظه هایی گیج کننده از آسیب و خشم را به همراه دارند. 

 هیجان های روابط عاشقانه در اکثر مواقع، لحظه هایی گیج کننده از آسیب و خشم را به همراه دارند. انسان ها با استفاده از روش درمانی توجه آگاهی یاد می گیرند که چگونه به یکدیگر اعتماد کنند و در کنار یکدیگر احساس امنیت کنند و اشتباهات یکدیگر را ببخشند و عمیق تر و و کامل تر عشق بورزند و آن جه را که بیش از هر چیزی در زندگی آن ها اهمیت دارد، کشف کنند. تحقیقات در این زمینه برای کاهش استرس مبتنی بر توجه آگاهی برای زوج های سازگار از مراقبه مهر ورزی استفاده می شود. بر اساس مطالعات مشاوره خانواده خوب هدف، افزایش شفقت و محبت نسبت به شریک خود ، خود و دیگران است و افزایش رضایت زوجین را در پی دارد. در ادامه به اصول زوج درمانی و خانواده درمانی براساس این رویکرد اشاره می کنیم که بر اساس موارد زیر اجرا می شود.

یکسان دلی در روابط:

یکسان دلی یعنی مواجهه بزرگوارانه و با متنات با فراز و نشیب های روابط و آن چه که این رویکرد مهم تلقی می کند پذیرش آن چه هست، بخش مهمی از زندگی کردن است. اگر این نکته را در روابط به کار بگیریم، به معنای آمادگی پذیرش فراز و نشیب هایی است که با وجود تغییر و رشد مستمر خود و دیگری با آن مواجه خواهیم بود.

گوش دادن عمیق به خود و دیگران:

طبق نظر بهترین مشاور ازدواج توجه آگاهی به فرد می آموزد با دقت و ملاحظه بیشتری به خود گوش دهند. و به کار بردن همین مهارت های آموخته شده می تواند منجر به گوش دادن عمیق تر به همسر، دوستان و خانواده خود شود. گوش سپردن عمیق به دیگران شامل بسیاری از مهارت های پایه ای است که در گوش دادن به خود مورد استفاده قرار می گیرد . ساکت کردن پرحرفی های ذهن، متوقف کردن داوری ها و شفقت ورزی نسبت به هر آن چه پدیدار می شود.برای بسیاری از افراد، یادگیری گوش دادن عمیق مهم ترین مورد می باشد.

پرورش شفقت ورزی نسبت به خود و دیگران:

شفقت ورزی عادتی است که به وسیله تمرین هدفمند پرورش می یابد. تمرین های شفقت ورزی به انسان ها کمک می کند نسبت به خود، عزیزانشان و حتی غریبه ها احساس شفقت کنند. الگوهای دردناک دفاعی بودن، انتقاد، انزوا گزینی و تحقیر در روابط زوج های پریشان، اغلب به اندازه ای تشدید شده است که نیت های مثبت نیز با وجود ماهیت واقعی خود، مثبت ارزیابی نمی شوند. یکی از اصلی ترین اهداف درمان، نه تنها بازگرداندن حس شفقت ورزی نسبت به خود و شریک خود، بلکه کمک به زوج برای ایجاد عادات و انجام تمرین هایی است که حس شفقت ورزی را نسبت به خود و طرف مقابل احیا می کند و عمق می بخشد.

مشاهده تجارب:

مورد دیگر بررسی کنجکاوانه، مشفقانه و شجاعانه مشکلات از سوی زوجین می باشد. یعنی از خود بپرسند که مشکل به طور معمول چگونه ظاهر می شود؟ آیا کارهایی که انجام می دهم باعث بهتر شدن یا بدتر شدن آن می شود؟ و یا چه اثری به زندگی و رابطه من دارد؟ افراد هر چقدر بیشتر به مشاهده هیجان های دشوار درونی خود بپردازد، واکنش موثرتری نشان خواهد داد و تجربه خود را به پدیده مطلوب تری تبدیل خواهد کرد.

مدیریت محبت آمیز ذهن:

بر اساس گفته روانشناسان مشاور انسان ها باید نسبت به ذهن خودتنظیمی داشته باشند این کار علاوه بر تمرکز روی افسردگی، اضطراب یا درد جسمانی در بهبود مشکلات ارتباطی زوج ها و خانواده ها نیز نقش دارد.

توجه آگاهی نسبت به الگوهای تعاملی نا آگاهانه:

این بخش به معنای آگاه تر کردن زوج ها و خانواده ها نسبت به الگوهای تعاملی نا آگاهانه حاکم بر روابط آن ها است. اصطلاح نا آگاهانه به این نکته اشاره دارد که اگر فرد، توجه آگاهی داشته باشد با شفقت ورزی و دوری از داوری نسبت به خود و دیگری، آن چه هست را بپذیرد تعارض ها و ارتباط های ناخوشایند شکل نخواهد گرفت. نشانه ی یک فرد با توجه آگاهانه، شفقت ورزی و درک خود و موقعیت طرف مقابل به طور همزمان و رفتار کردن به گونه ای است که منجر به نتایج مثبت شود.

مواردی که گفتیم چند مورد از تکنیک های موثر در این نوع درمان می باشد . اگر که در ازدواج، خانواده و فرزندان و در حالت کلی ارتباطتان با اطرافیانتان مشکل دارید و اختلافات زیادی را تجربه می کنید می توانید با آموزش مهارت های توجه آگاهی ، شفقت ورزی نسبت به بهتر شدن شرایط روانی خود و ارتباط با اطرافیانتان گام بردارید. اصول و تکنیک های اساسی دیگری نیز هستند که در درمان حوزه خانواده و زوج کارآمد و موثر هستند و ما در این متن به این تکنیک اکتفا می کنیم. اما در صورتی که مشکلاتی را در رابطه تان به همراه دارید که توانایی حل کردن آن ها را ندارید می توانید با مراکز مشاوران در ارتباط باشید و آن ها با تشخیص شرایط شما بهترین رویکرد را برای مطلوب کردن روابطتان انتخاب خواهند کرد.

نویسنده: پریا موسوی

 

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی