کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

اگر یکی از دوستان نزدیک شما دچار افسردگی شده، کمک و حمایت شما اگر به شکل درست و مناسب باشد بسیار سودمند خواهد بود

اگر یکی از دوستان نزدیک شما دچار افسردگی شده، کمک و حمایت شما اگر به شکل درست و مناسب باشد بسیار سودمند خواهد بود. و به همین دلیل برای کمک به او باید برخی از نکات را بدانید. طبق نظر روانشناس پیش از ازدواج اگر بیمار یکی از افراد بسیار نزدیک شما مانند همسرتان باشد، کمک کردن به او دشواری هایی خواهد داشت. زیرا که زندگی و رابطه نزدیک با فرد افسرده موجب احساس های مبهم و پیچیده خواهد شد. چون ممکن است در درون خودتان تمایل به همدردی و کمک به همسرتان دارید و از طرف دیگر به خاطر بیماری او احساس ناخشنودی و ناراحتی دارید. ممکن است با عجله راه حل هایی را به او پیشنهاد کنید و یا این که اصرار کنیدکه این راه حل ها را به کار بگیرد ولی ببینید که فایده ای نداشت و به هین خاطر عصبی و سرخورده شوید و احساس ناراحتی را هم داشته باشید.

برای کمک به فرد افسرده چه کار باید کنیم؟

بر اساس مطالعات دکتر روانشناسی خانواده توجه داشته باشید که نباید کاری کنید که اعتماد و اطمینان متقابل میان شما و بیمار از بین برود. برای مثال مراقب باشید تا رازهای او را در نزد خود حفظ کنید زیرا که اگر غیر از ان باشد دیگر مشکلاتش را به شما نخواهد گفت. فرد افسرده دلش می خواهد دوستی داشته باشد که بتواند با خیال راحت تحساس ها و افکار و ... را بیان کند پس این فرصت را از او نگیرید.

یکی از مشکلات شایع در کمک به افراد چیست؟

یکی از مشکلات شایع که مانع بزرگی در راه کمک به افسرده است، این است که حس همدردی یاری کننده معمولا به تدریج کم می شود و این کاهش حس همدلی فرد را افسرده تر خواهد کرد . ممکن است که اطرافیان به جای این که همدلی کنند، عصبی می شوند و در رفتار خود نوعی تحقیر و تنفر نسبت به فرد مقابل بروز می دهند زیرا که ممکن است از این وضعیت خسته شوند و یا وضعیت روانی خودشان نابسامان و پریشان است و قادر به حمایت از فردی دیگر نیستند. و در نتیجه ناگهان رفتاری از ان ها سر می زند که فرد بیمار را سرخورده می کند. مشکل ذیگر این است که ممکن است فرد افسرده خود نزدیکان و دوستنش را براند و رابطه و صمیمیت را مختل می کند. زیرا که افسردگی موجب ایجاد تغییراتی در رفتار و عملکرد او می شود. بنابراین هر فردی باید علایم و عوارض افسردگی را بشناسد و از دگرگونی هایی که در او رخ می دهد اگاه باشد و از بروز ان ها تعجب نکند. . در ابتدا ممکن است که نا امید شوید و بگویید که تلاش هایتان چه فایده ای دارد ولی این را بدانید که حضور فیزیکی و حمایت شما بسیار مهم است و بیمار احساس کند که تنها نیست. بنابراین ممکن است متوجه تاثیر مهمی که در درمان افسردگی فرد دارید، نباشید در حالی که همدلی شما تاثیر مهمی در روند بهبودی فرد دارد. برای بهبود او عجله نکنید. زیرا که درمان افسردگی به مدت طولانی نیاز دارد و ممکن است که خلق او به شدت تغییر کند.

دو نکته مهم در کمک به فرد افسرده چیست؟

همانند یک سنگ صبور به حرف های او گوش کنید و در صورت دلخواه و توانتان احساسات خود را مطرح کنید همچنین شنونده ای مورد اطمینان و راز دار باشید که دوسستان دوباره درباره مسائلش با شما صحبت کند.

این نکته را فراموش نکنید که شما مشاور و یا درمانگر نیستید و یا در حوزه مشاوره تخصص ندارید و نقش شما حل کردن مشکلات دیگران و ارائه راه حل به ان ها نیست . وظیفه ی شما به عنوان یک دوست و همدل این است که به حرف های او گوش دهید و به شکل صمیمانه احساساتتان را نیز بیان کنید. و در نتیجه زمانی که دوستتان افکار و احساساتش را بیان می کند برای خودش نیز روشن می شود و به پوچ بودن بسیاری از افکارش پی می برد و هر دو به راه حل هایی خواهید رسید. سعی کنید فرد مقابل را برای برنامه ریزی و انجام برخی از فعالیت ها تشویق کنید و درباره ی کارهیش به شما گزارش بدهد و او را بعد از هر موفقیت هر چند کوچک تشویق کنید تا به پیشرفت و عملکرد خوبش ادامه دهد. اما باز هم تاکید می کنیم که حل مشکلات بیمار مستقیما وظیفه شما نیست و نباید به خاطر این مسئله احساس بی کفایتی کنید. حل مشکلات به عهده خود فرد است نقش شما باید این باشد که به حرف هایش گوش دهید و کاری کنید که با ارامش و اطمینان پیشرفت ها، موفقیت ها و شکست هایش را به شما بگوید. اجبار نکنید که فرد با شما حتما صحبت کند اگر احساس کردید که تلاش شما بری او ازاردهنده و ناخوشایند است و یا قادر نیستید که مواردی را که گفتیم احرا کنید، کنار بگیرید. این را فراموش نکنید که بهترین درمان برای اختلالات خلقی نظیر افسردگی کمک گرفتن از فردی متخصص در مطب مشاور خوب است تا به شکل تخصصی فرد تحت درمان های لازم قرار بگیرد و اما در کنار ان حمایت نزدیکان نیز مهم است.

نویسنده: پریا موسوی

 

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی