کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

تاثیر طلاق بر فرزندان بسیار تخریب گر است

تاثیر طلاق بر فرزندان بسیار تخریب گر است ولی با راهکارهایی هوشمندانه از سوی والدین می توان میزان تحریب را کمتر کرد ولی به هر حال جدایی والدین از یکدیگر مشکلاتی را به همراه خواهد داشت و این آسیب بیشتر از خود زوجین دامن گیر کودکان و نوجوانان می شود و ترس و احساس نا امنی، بلاتکلیفی، احساس گناه، از دست دادن انگیزه ، نا امیدی،خشم و درگیری های فیزیکی، احساس عدم شایستگی و کاهش اعتماد به نفس را برای آن ها به همراه دارد. طبق نظر مشاوران خانواده از آن جایی که زوجین بعد از طلاق خود ممکن است که از روحیه ی بدی برخوردار باشند و به خاطر بحران ایجاد شده فرزندانشان را نادیده بگیرند و لی این کار سبب بد تر شدن وضعیت فرزندان و آسیب های زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل در ادامه به راهکارهایی اشاره می کنیم که به عنوان والد باید از آن ها آگاهی داشته باشید و اگر که در چنین شرایطی قرار دارید از فرزندتان غافل نشوید و هر دو به عنوان پدر و مادر برای سازگاری و عدم آسیب رسیدن به فرزندتان تلاش کنید. این راهکار ها عبارت است از :

ارتباط والدین با هم:

بر اساس مطالعات روانشناسان ازدواج یکی از بهترین روش هایی که می تواند تاثیر طلاق را بر فرزندان کم کند، روابط والدین پس از طلاق است. طلاق نشان دهنده ی این نیست که دو نفر نمی توانند به عنوان دو انسان با هم ارتباط داشته باشند. معمولا بعد از طلاق مشکلات کتر می شود زیرا که دیگر از هم انتظاری ندارند و به همین دلیل آن ها باید به خاطر فرزندانشان با هم در ارتباط باشند و ارتباطشان با یکدیگر قطع نشود و گاهی اوقات با هم بیرون بروند. و از این طریق بتوانند نیاز کودکان خود را به کنار هم بودنشان رفع کنند. زیرا که هر کودکی نیازمند فضایی پر از آرامش که پدر و مادر هر دو در آن حضور دارند می باشد و اگر که غیر از این باشد دچار اضطراب و نایسامانی و بسیاری از مشکلات روانی خواهد شد از این رو عاقلانه فکر کنید و بدانید که آن ها در طلاق شما مقصر نیستند ولی هر دوی شما در هم پاشیدن زندگی خانوادگی تان نقش عمیقی داشته اید. پس باید از اثرات منفی طلاق بر فرزندتان تا حد امکان بکاهید و تلاش خود را بکنید.

عدم ابراز ناراحتی:

متاسفانه بسیاری از والدین فرزندان خود را بهترین فرد برای بیان دلتنگی و دلخوری خود می دانند و در این صورت است که کودکان بسیار آسیب پذیر می شوند و آن ها خود را قربانی این عدم موفقیت می دانند و ممکن است که امید خود را به مرور ز دست بدهند و هیچ انگیزه ای نداشته باشند و در بسیاری از عملکردهای زندگیشان ضعیف شوند به هر حال والدین با تصمیم خود از یکدیگر جدا شده اند و بهتر است بدانید که بیان کردن گلایه هایتان به آن ها تاثیر طلاق را برای آن ها بیشتر می کند و نگرانی های آن ها را افزایش می دهد. به همین دلیل هیچ وقت با فرزندتان درد و دل نکنید و ناراحتی هایتان را برای زمان دیگری بگذارید . احتمالا خود شما به خاطر طلاق در شرایط خوبی نباشید اما فرزندان حساس تر از بزرگ تر ها هستند. سعی کنید فرزندتان را از نظر عاطفی حمایت کنید و علاقه و توجه خود را بیشتر به آن ها نشان دهید.

نگرانی از شریک زندگی جدید:

طبق نظر مشاور روانشناس ممکن است بعد از طلاق فورا به فکر زندگی جدید و ازدواج مجدد شوید و بیشترین تاثیر طلاق در چنین موقعیتی بر فرزندان ایجاد می شود. سعی کنید که این تصمیم را به تاخیر بیندازید تا فرزندانتان به شرایط جدید عادت کنند زیرا که ازدواج مجدد برای آن ها شوک دیگری است که باید با آن کنار بیاید. از این رو اجازه ندهید که این دو تنش با فاصبه کوتاه از هم اتفاق بیفتد . برای این کار برای مدتی به عنوان دوست خانوادگی در ارتباط باشید تا بتوانید احساس دوستی بین آن ها را ایجاد کنید و در این صورت بچه ها با فشار کمتری خود را به شرایط عادت خواهند داد.

عدم تخریب شخصیت والدین:

هر چقدر هم که شما از همسر سابقتان ناراحت باشید و مشکلاتی را با هم داشته باشید باید به این نکته توجه کنید که فرزندان شما پدر و مادر خود را به یک اندازه دوست دارند و در ذهن خود به عنوان الگو قرار می دهند. و نباید با بدگویی و تخریب کردن والد دیگر این ذهنیت را در او خراب کنید. این کار باعث می شود که فرزندان اختلالات رفتاری بیشتری از خود نشان دهند. به همین دلیل هر چقدر که مشکلات شما با همسر سابقتان زیاد باشد درباره آن ها جلوی فرزندان صحبت نکنید. زیرا که در این صورت در بزرگسالی نیز توانایی اعتماد کردن به هیچ کس را نخواهد داشت و دچار بد بینی های زیادی خواهد شد.

شکاف و جدایی میان والدین به شکل های مختلفی می تواند بر روی کودکان تاثیر بگذارد. از جمله تغییر در رفتار، عادات غذا خوردن، افت عملکرد تحصیلی، نوجوانانی که پدر و مادرشان از یکدیگر طلاق می گیرند ممکن است دچار افسردگی، اضطراب، افکار خودکشی و یا سایر اختلالات روانی شوند. برای این که اطلاعات کامل تری در این زمینه به دست بیاورید با مشاوران مطب روانشناسی نظیر انتخاب نو در ارتباط باشید و در جهت سلامت روان فرزندتان گامی مهم را بعد از جدایی و طلاق بردارید و این موضوع را به هیچ وجه نادیده نگیرید.

نویسنده: پریا موسوی

 

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی