کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

برقراری ارتباط سالم و موثر باعث بهبود سلامت، عزت نفس، تغذیه و پرورش روابط اجتماعی می شود و به ما کمک می کند از عهده ی استرس هایمان بهتر برآییم.

برقراری ارتباط سالم و موثر باعث بهبود سلامت، عزت نفس، تغذیه و پرورش روابط اجتماعی می شود و به ما کمک می کند از عهده ی استرس هایمان بهتر برآییم. روابط اجتماعی نقشی اساسی در سلامت انسان دارد و آن دسته از کسانی که روابط اجتماعی شان صمیمانه است و می توانند از احساسات خود به راحتی صحبت کنند و احساس حمایت شدگی داشته باشند، بیشتر عمر می کنند. آن دسته از افرادی که ارتباطی سالم و موثر برقرار نمی کنند در مقابل بیماری ها آسیب پذیرند و در نتیجه مرگ آن ها را بیشتر تهدید می کند. نتایج مشاوره روانشناسی نشان می دهد که در افراد پرخاشگر و تهاجمی احتمال بیشتری برای ابتلا به حمله قلبی وجود دارد و افرادی که دائما احساس می کنند دیگران منظورشان را درست نمی فهمند، زمینه ای مساعد برای ابتلا به نوعی افسردگی دارند که باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود. زمانی که مکالمه از روند سالم و روان خود خارج می شود، ضربان قلب تند می شود و میزان کلسترول و قند خون افزای پیدا می کند و بدن در برابر ابتلا به سردرد و کمر درد و مشکلات گوارشی آسیب پذیر تر می شود و همچنین به درد نیز حساس تر می شود.

اختلاف های ناسالم میان همسران:

اختلافات زناشویی بسیار آسیب زننده است. و می توان گفت که انتقاد کردن، تحقیر کردن، سرکوفت زدن، شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، بهانه آوردن، وسط حرف یکدیگر پریدن، و تحمیل حرف به طرف مقابل در روابط نا سالم دیده می شود.

شکل های اصلی برقراری ارتباط چیست؟

به طور کلی سه شکل اصلی برای برقراری ارتباط وجود دارد:

یکی از آن ها پرخاشگرانه، دیگری منفعلانه و دیگری صریح و پر جرات ولی در عین حال محترمانه

طبق نظر مشاور قبل ازدواج موثر ترین این ها ارتباط صریح است زمانی که به این شکل ارتباط برقرار کنید، به طرز دوستانه و محترمی از حق و حقوقتان دفاع کرده اید، بدون این که پرخاشگری یا پررویی کرده باشید. از آن جایی که بسیاری از افراد فرضیه های نادرستی را درباره خودشان و حق اظهار کردن نظراتشان در ذهن دارند این گونه تفکرات باعث می شود که به جای صریح بودن به پرخاشگری و انفعال هدایت شوند.

واکنش های پرخاشگرانه چیست؟

گمان ریشه ای رفتارهای پرخاشگرانه این است که من برتر هستم و حق با من است و دیگران پایین رتبه و در اشتباه هستند. رفتارهای پرخاشگرانه معمولا با رفتارهای تلافی جویانه و تدافعی پاسخ داده می شود و باعث ایجاد یا افزایش تنش می گردد. این نوع رفتار متاسفانه در بیشتر موارد باعث حل مشکل نخواهد شد.

واکنش های منفعلانه:

بر اساس گفته روانشناس خانواده زمینه رفتارهای منفعلانه این باور است که من ضعیف و کم ارزش هستم و تو قوی و بالا رتبه هستی. رفتارهای منفعلانه و تسلیم شونده معمولا به انباشتگی خشم های پنهان و رنجیدگی و جریحه دار شدن احساسات منجر می شود و مانند رفتارهای پرخاشگرانه ، کمتر باعث حل مسئله می شود.

رفتار صریح و محترمانه:

طرز برخورد صریح این است که اگر چه ممکن است من و طرف مقابلم اختلاف نظر داشته باشیم، ولی هر دو به طور مساوی حق ابراز احساسات و افکارمان را داریم. وقتی رفتار صریح ، بدون ضایع کردن حق دیگران خواهیم داشت که از حق و حقوقمان کاملا دفاع کرده باشیم، و بتوانیم خواسته ها و نظرات شخصی خود را بیان کنیم. و مخافتمان را آزادانه ولی محترمانه ابراز کنیم و در صورت تمایل نه بگوییم. رفتار صریح معمولا نتایج خوبی در بر دارد مانند بهبود عزت نفس، تنش کمتر و در اغلب موارد حل مسئله. پس در نظر داشته باشید ابراز صریح عقاید، اشتراک گذاری احساسات و ایستادگی برای دفاع از ارزش ها ، به هیچ وجه به منزله خود خواهی نیست برای این که بتوانیم منظور خود را به خوبی انتقال دهیم باید به موارد زیر توجه کنیم.

1 مشاهداتمان را بیان کنیم و بدون قضاوت و در نهایت شفافیت و گویایی و سادگی، دیده ها و ذهنیت ها و برداشت هایمان را بیان کنیم.

2 افکارمان را ابراز کنیم و فرصتی است که می توانیم با آن نظرات، عقاید و برداشت هایمان را بیان کنیم.

3احساساتمان را بیان کنیم و به جای مقصر جلوه دادن طرف مقابل، درقبال احساسی که در شما ایجاد کرده است ، بر واکنش احساسی خودتان درباره شرایط پیش آمده ، تمرکز کنید.

4 درباره خواسته هایتان صحبت کنید و درخواست هایتان را شفاف و مشخص و مستقیم مطرح کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است ارتباط صریح عوارض نا مطلوبی را داشته باشد و به همین دلیل توجه به این نکته ضروری است . بسیاری از ما با افرادی سر و کار داریم که با رویکرد های رفتاری مستقیم و صراحت میانه ی خوبی ندارند. در بعضی از فرهنگ ها صحبت به شکل غیر مستقیم بیشتر پسندیده است .و ارتباط صریح ممکن است که برای این دسته از افراد نا مناسب باشذ . مراقبت و توجه ، در سبک های مختلف ارتباطی و در نظر گرفتن حساسیت آن ها، قسمت مهم و حساس برقراری ارتباط سالم و موثر است. اما به این معنی نیست کهنباید از این سبک استفاده کنید بلکه در بسیاری از موارد این طرز رفتار صریح می تواند مشکلات بسیاری را حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی با متخصصان مراکز مشاوره در این زمینه در تماس باشید زیرا که مهارت های ارتباطی بسیاری از رابطه ها نظیر زندگی زناشویی، ارتباط با فرزندان و خانواده، شغل و دوستان و .... را بهبود می بخشد و تنش های موجود را تا حد زیادی کاهش می دهد.

نویسنده: پریا موسوی

 

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی