کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

در ابراز خشم افراد روش های ناسالم و سالم به کار می گیرند

 

در ابراز خشم افراد روش های ناسالم و سالم به کار می گیرند و روش های نا سالم آن به سلامت جسمانی، بهداشت و روابط اجتماعی صدمه می زند. و این در حالی است که ابراز خشم به شیوه ای سالم به فرد کمک می کند تا هیجانات منفی را خالی کند بدون این که به کسی صدمه وارد شود. بیشتر مردم درباره خشم تفکر همه و هیچ دارند و به شیوه ای پرخاشگرانه متوجه خود می سازند پرخاشگری، خود زنی، پرخاشگری انفعالی از جمله روش های نا سالم ابراز خشم به شمار می روند و برخی از آن ها واقعا خطرناک هستند . در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که خشم سالم را نشان می دهد.

ورزش:

کار کردن، پیاده روی، کوه پیماییو دویدن از جمله فعالیت هایی هستند که به کاهش بر انگیختگی و خشم منجر می شوند. به عنوان مثال زمانی که عصبانی شدید برای مدتی پیاده روی کنید وللی این را به یاد داشته باشید که باید این فعالیت ها به شکل منظم باشد.

فعالیت:

طبق نظر بهترین روانشناس خانواده این فعالیت می تواند کار منزل، یا کار شخصی باشد برای مثال می توانید کتاب خانه تان را مرتب کنید و یا اتقتان را تمیز کنید و با انجام کار هایی توجه شما به جای خشم به چیز دیگر جلب می شود و بخشی از خشم تخلیه می شود و احساس آرامش بیشتری خواهید کرد.

فعالیت های هنری:

نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، از جمله روش هایی هستند که برای تخلیه خشم مفید هستند و از این راه می توان خشم خود را تخلیه کرد.

 

صحبت با صندلی خالی:

بر اساس مطالعات مشاوره ازدواج یکی از روش های سالم ابراز خشم گفت و گو با صندلی خالی است. این فن اغلب برای مقابله با احساس خشم ناشی از روابط بین فردی موثر است. بنابراین در صورتی که از کسی خشمگین هستید و به او دسترسی ندارید می توانید از روش صندلی خالی استفاده کنید. برای اشتفاده از این روش چشم های خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید و فکر کنید که طرف مقابل در آن صندلی خالی نشسته است و سعی کنید او را با جزییات تمام مجسم کنید و بعد چشمان خود را باز کنید و با صندلی خالی حرف بزنید. و احساسات خود را ابراز کنید و هر طور که دلتلن می خواهد با این صندلی خالی حرف بزنید و حتی انتقاد کنید و اگر احساسات نا خوشایندی مانند خشم، نفرت، ترس و شرم را تجربه کردید، همچنان به صحبت خود ادامه دهید و به خودتان فرصت بدهید تا احساساتتان تخلیه شود. و این کار را برای چندین بار انجام دهید تا احساس خشم شما نسبت به طرف مقابل کمتر شود.

نوشتن نامه:

طبق نظر مشاور روانشناس یکی دیگر از راه های سالم ابراز خشم، این است که به فردی که از او خشمگین هستید، نامه بنویسید. و این نامه هیچ وقت به دست طرف مقابل نخواهد رسید. در این نامه از احساسات، افکار و انتظارات خود حرف بزنید و می توانید احساسات منفی خود را به شکل اغراق آمیز ابراز کنید و هر موقع که موردی للازم بود به آن اضافه کنید.

ابراز کلامی خشم:

یکی دیگر از راه های سالم ابرز خشم، ابراز کلامی آن است. و در واقع این روش از سالم ترین هاست که در روابط بین فردی بهتر است. در ادامه به آن توجه کنید.

خود را آرام کنید.

قبل از ابراز خشم، بهتر است به کمک تنفس شکمی، و مدیتیشن خود را آرام کنید و از برانگیختگی خود بکاهید و با این کار با ارامش بیشتری خشم خود را بهبود خواهید بخشید و خواهید توانست بدون این که لحن بدی داشته باشید یا تن صدایتان بالا برود.

از عبارت هایی که با من شروع می شوند استفاده کنید.

به جای انگشت گرفتن به سمت طرف مقابل سعی کنید که از گفتن من استفاده کنید. برای مثال بگویید که من عصبانی هستم، احساس عصبانیت و خشم دارم ، ناراحت هستم و ....

بعد از آن به رویداد برانگیزاننده اشاره کنید.

برای توصیف آن می توانید از یک جمله معلوم یا مجهول استفاده کنید یعنی اگر با طرف مقابل احساس راحتی می کنید از جمله معلوم استفاده کنید و اگر که احساس راحتی نمی کنید از جملات مجهول استفاده کنید.

از عبارت هایی که با تو شروع می شوند بپرهیزید.

زیرا که این کار طرف مقابل را در موضع دفاعی قرار می دهد و سبب می شود که طرف مقبل عصبانی و خشمگین شود. ابراز کلامی خشم به کمک جملاتی که با من احساس می کنم شروع می شوند یکی از شیوه های سالم ابراز خشم هستند.

البته مهارت هایی که گفتیم به شکل ناگهانی و یک روزه نمی توانند تاثیر گذار باشند. بلکه با تمرین و تکرار می توانید آن ها را به شکل عادت نگه دارید و از آن ها استفاده کنید و به مرور زمان تغییراتی را که در خود و رابطه بین فردی تان ایجاد می شود را ببینید. هر مهارتی نیازمند تمرین و آموزش است. به همین دلیل در یادگیری و تاثیر آن عجله نکنید و صبور باشید تا اثرات مثبت خود را نشان دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مطب تخصصی روانشناسی در ارتباط باشید.

نویسنده: پریا موسوی

 

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی