کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

در زندگی مشترک پستی ها و بلندی های زیادی وجود دارد که در مواجه شدن با این پستی و بلندی ها رعایت اصول گفتگو و گوش دادن دشوار می شود ولی ضروری نیز هست.

در زندگی مشترک پستی ها و بلندی های زیادی وجود دارد که در مواجه شدن با این پستی و بلندی ها رعایت اصول گفتگو و گوش دادن دشوار می شود ولی ضروری نیز هست. در چنین شرایطی ، خشم و رنجش به شما می گوید که خطری در راه است و موقعیتی است که می تواند پیوند محبت آمیز شما را به ستیزه جویی و مخالفت تبدیل کند.بر اساس گفته‌ی مشاور اگر بتوانید به مشکلاتتان عنوان بدهید و این کار از سوی هر دو طرف انجام شود، شرایط بهتری را تجربه خواهید کرد. در ادامه به برخی از موارد اشاره می کنیم.

گفتگو:

زوج های سالم باید بتوانند مشکلات روزمره را با ظرافت از پیش رو بردارند. زمانی که به خاطر بروز مشکلی احساس خشم شما اندکی تحریک می شود از بروز رفتارهایی هشدار می دهد که معمولا رخ نمی دهند. زوجین باید برای اصلاح چنین جریانی در آرامش مسئله را تجزیه و تحلیل کنند و با یکدیگر تصمیم بگیرند و راه حل جدید را تمرین کنند تا به صورت عادت در آید. وقتی از همسر خود انتقاد می کنید، او را سرزنش می کنید و یا تهدید و مجازات می کنید و صدای خود را بالا می برید و یا کاری می کنید که احساس گناه کند در واقع نلاش می کنید با مجبور ساختن او به کاری که مورد نظر شماست، شرایط را تغییر دهید. با این روش ها، به جای این که محترمانه از همسر تقاضای همکاری کنید، سعی می کنید او را کنترل کنید و در ضمن این راهکار ها ماهیت منفی دارند و به جای این که با میل و رغبت طرف مقابل درخواست شما را انجام دهد، حالت تدافعی ایجاد خواهد کرد. و این موارد رابطه شما را زهرآلود می کند و با این کار خواسته های همسرتان نادیده گرفته می شود. اما این در حالی است که با گفتگوی مناسب، زوج ها بدون این که بر یکدیگر تحکم کنند، با درک متقابل و پیدا کردن راه حلی که خواسته هر دو طرف را تامین کند، مشکل را از سر راه بر می دارند.

خشم :

طبق نظر مشاوران ازدواج اگر خشم خود را کنترل نکنیم، آسیبی که به ما وارد می شود برای خودمان بیشتر خواهد بود. انتقال دهنده های عصبی به سرعت وارد جریان خون می شود، و به شما احساس قدرت می دهد و شما را اماده حمله می کند. سریع تر حرف می زنید، صدای شما بلند تر می شود، احساس خطر می کنید و متوجه رفتار تهدید آمیز طرف مقابل می شوید. خشم ما را از وجود مشکل آگاه می کند و باید بدانیم که بهترین کار هنگام خشم، برای حفظ امنیت و صمیمیت سکوت و توقف است. و این گونه است که می توانید مشکل را پیدا کنید و برای مقابله با آن چاره ای بیندیشید اگر بتوانید خود را کنترل کنید بعد از چند لحظه با آرامش بیشتری پاسخ خواهید داد و متوجه می شوید که می توانید سنجیده تر برخورد کنید.

تصمیم گیری مشترک:

به طور کلی، مسائلی که به هر دوی شما مربوط می شود، مانند نحوه خرج کردن، نظم و ترتیب و نظافت خانه، محل سکونت، تعداد فرزندان و روش تربیت آن ها و مسائل مربوط به زندگی روزمره مانند وقت خواب، مهمانی رفتن و مهمانی دادن و ..... ولی تصمیم گیری درباره مسائل شخصی باید جداگانه و توسط فرد انجام شود، مانند لباسی که می پوشد، غذا و یا گذراندن اوقات فراغت. در غیر این صورت دائما حریم یکدیگر را نادیده خواهید گرفت و باعث رنجش یکدیگر خواهید شد. بنابراین برخی از تصمیم گیری ها مشترک است و توسط ما انجام می شود و بعضی از تصمیم ها شخصی است و توسط خود فرد انجام می شود.

حل اختلاف:

بر اساس مطالعات مشاوره خانواده چه بخواهید و چه نخواهید، در زندگی زناشویی، گاه یکی می خواهد که به سمت چپ بپیچد و دیگری به سمت راست بپیچد و در خلاف جهت هم از هم دور می شوند و یا به هم می خوند. این کشمکش ها حاکی از آن است که اختلاف و درگیری وجود دارد. اختلاف و ناسازگاری حاصل شرایطی است که در آن خواسته ها و اولویت های شما با هم هماهنگی ندارند و در جهت مخالف یکدیگر هستند. و این شرایطی است که شما را نسبت به هم خشمگین می کند و شما یک چیز می خواهید و همسرتان چیز دیگر. اگر چه خشم به شما اخطار می دهد که مشکلی وجود دارد و باید حل شود اما عمل کردن در حین عصبانیت معمولا شما را از رسیدن به راه حل های معثول دور می کند.

اکثر مشاجرانی که در زندگی زناشویی رخ می دهند، ناشی از اختلاف عقیده و سلیقه نیست، بلکه ناشی از ضعف مهارت گفت و گوی صحیح، تند مزاجی، حساس بودن موضوع و یا انجماد فکر و اندیشه است. اکثر اختلافات به دلیل مورد اول است و معمولا سوءتفاهم، دفاع و جبهه گیری، احساس شنیده نشدن، شدت گرفتن مشاجره و ... را به همراه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز روانشناسان در ارتباط باشید.

نویسنده: پریا موسوی

 

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی