کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

  طبق موسسه ملی بهداشت روان اختلالات خلقی رایج ترین مشکل در ایالت متحده به حساب می آید.

  طبق موسسه ملی بهداشت روان اختلالات خلقی رایج ترین مشکل در ایالت متحده به حساب می آید. به طوری که در یک سال معین، حدود 10درصد افراد بزرگسال دارای تشخیص افسردگی، دیس تایمی و یا اختلال دو قطبی هستند. این اختلالات خلقی نه تنها کارکرد جنسی را دچار مشکل می کند، بلکه داروهای مورد استفاده برای مدیریت آن ها نیز می تواند بر کارکرد جنسی تاثیر منفی بگذارد. در مقابل مشکلات جنسی از جمله اختلالات درد لگن، انزال سریع، اختلال نعوظ و فقدان ارگاسم می توانند خلق را تحت تاثیر قرار دهند. و در واقعیت گاهی اوقات تشخیص این که کدام یک زود تر اتفاق افتاده، سخت است. به هر حال، اختلال خلقی می تواند زندگی فرد افسرده و همسرش را با مشکل مواجه کند.

دیس تایمی چیست؟

دیس تایمی یک اختلال خلقی است که به صورت افسردگی خفیف و مزمن تعریف شده و برای مطرح کردن تشخیص دیس تایمی، بلزم است که یک فرد حداقل به مدت دو سال در اکثر روزها غمگین یا افسرده حال باشد.

چه چیزی باعث افسردگی می شود؟

اگرچه پژوهشگران تلاش زیادی در جهت فهم افسردگی کرده اند، اما اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. برخی از پژوهش ها به تغییرات زیستی مثلا در ساختارهای مغز از جمله هیپوکامپ و یا مواد شیمیایی مغز از جمله کاهش در میزان سرتونین و در ژنتیک اشاره می کنند. از دیدگاه روانشناختی یا اجتماعی، سوگ و فقدان، تعارض بین فردی و تغییرات عمده مثل از دست دادن کار، فارغ التحصیلی یا تولد فرزند نیز می تواند باعث بروز خلق افسرده شوند.

نشانه های افسردگی و دیس تایمی چیست؟

افسردگی و دیس تایمی دارای نشانه های مشابهی هستند، اما تعداد و میزان تجربه ذهنی بین این دو اختلال فرق می کند. این نشانه ها عبارت اند از:

طبق مطالعات مرکز مشاوره خانواده خلق افسرده در اکثر اوقات روز و تقریبا هر روز، به طوریکه در گزارشات ذهنی احساس غمگینی و پوچی، یا در مشاهدات دیگران دارای غم و گریه در چهره، مشهود است. مورد دیگر که می توان به آن اشاره کرد، کاهش چشم گیر لذت یا علاقه به همه، فعالیت ها در اکثر اوقات روز و تقریبا در هر روز. و همچنین کاهش چشم گیر وزن در هنگامی که فرد رژیم ندارد یا افزایش وزن، یا کاهش یا افزایش در اشتها تقریبا هرروز. بی خوابی و پرخوابی در هر روز، آشفتگی یا کندی روانی و حرکتی تقریبا هر روز، خستگی یا فقدان انرژی ، احساس نداشتن انرژی و احساس گناه مفرط، افکار در خصوص مرگ و خودکشی می باشد. برای مطرح کردن تشخیص دیس تایمی، لازم است که یک فرد چندین مورد از نشانه ها را داشته باشد و در طی دو سال احساس غمگینی و افسردگی کند. افراد مبتلا به این اختلال واقعا نمی تواند بگوید چه موقع برای اولین بار شروع به احساس افسردگی کرده است. و ممکن است به این نتیجه برسند که غمزدگی بخشی از طبیعت یا شخصیت آن ها است.

طبق نظر بهترین روانشناس ازدواج فقدان لذت و لذت نبردن از چیزهایی که زمانی لذت بخش بودند، یکی از نشانه های افسردگی است. و رابطه ی جنسی یکی از فعالیت هایی است که فرد علاقه به آن را از دست می دهد. خستگی، بی حوصلگی، و تمایل به تنها ماندن و دلایل متعدد دیگر باعث می شوند که افراد مبتلا به افسردگی و همسرانشان کاهش در زندگی جنسی را تجربه کنند. افزون بر این ، داروهای ضد افسردگی علاوه بر تسکین، می توانند عوارض جنسی را در پی داشته باشند. در نتیجه فردی که به موجب افسردگی تحت درمان قرار می گیرد ممکن است در ایفای نقش عاشق یا همسر دچار مشکل شود. احساس گناه به موجب ناتوانی در ایفای این نقش ها علاقه به رابطه جنسی را به میزان بیشتری کمتر می کند.

افسردگی در رابطه جنسی چگونه خود را نشان می دهد؟

زنان و مردان افسرده غالبا از خستگی شکایت می کنند. آن ها احساس می کنند از انرژی کافی برای رابطه جنسی رخوردار نیستند. زیرا که ممکن است افراد افسرده از عزت نفس پایینی برخوردار باشند و احساس می کنند که شریک جنسی خوبی نیستند و به دلیل کاهش و افزایش وزن که از نشانه های افسردگی بود، احساسات بد در خصوص بدن خود دارند و این خود باعث می شود که از رابطه جنسی اجتناب کنند.

افسردگی باعث می شود که افراد هر دو جنس بداخلاق شوند و ممکن است برآشفته شوند و به سادگی آرام نگیرند و این باعث می شود که تجربه احساسات عاشقانه را دشوار کند. و در تمرکز مانند معاشقه دچار مشکل باشند و این وضعیت می تواند باعث راندن همسر شود، و این امر موجب می شود که فرد افسرده بیشتر احساس جدایی کند و خودش را همسری شایسته نداند.

همانطور که گفتیم داروهای ضد افسردگی نیز در ایجاد مشکلات جنسی تاثیر گذار هستند و اگر که هرگونه تغییری در این زمینه دیدید با پزشک خود مشورت نمایید و برای درمان افسردگی خود از مطب روانشناسی راهنمایی و کمک دریافت نمایید تا در کنار بهبود وضعیت سلامت روان، رابطه جنسی تان نیز بهتر شود و در نتیجه رضایت از زندگی و ازدواجتان نیز افزایش پیدا کند. نادیده گرفتن آن باعث می شود که هم خودتان و هم زندگی مشترکتان دچار مشکلات جدی شود به همین دلیل در جهت رشد خود و رابطه تان تلاش نمایید و به این منظور با مشاوران خوب در ارتباط باشید. و این نکته را فراموش نکنید که به دلیل به دست آوردن اطلاعات در این زمینه به خود یا فرد دیگر برچسب اختلال و بیماری را نزنید و تشخیص و درمان اساسی را به متخصصان مربوطه بسپارید.

نویسنده: پریا موسوی

 

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی