کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

ارتباط یکی از موارد مهم در انسان است و به همین دلیل باید برای آموزش مهارت ها ی لازم و یادگیری آن هر فردی تلاش کند تا شرایط بهتری را تجربه کند .

 

ارتباط یکی از موارد مهم در انسان است و به همین دلیل باید برای آموزش مهارت ها ی لازم و یادگیری آن هر فردی تلاش کند تا شرایط بهتری را تجربه کند . در ادامه به برخی از مواردی می پردازیم که در زندگی مشترک اهمیت دارد و می تواند ارتباط بهتری را برای هر فردی رقم بزند.

صادق باشید.

طبق نظر مشاور اگر همسرتان بداند که شما همه چیز را، چه خوب و چه بد، به او می گویید به شما اعتماد خواهد کرد چون می داند با او صادق هستید و مجبور نیست که دائما در مورد افکار و احساسات شما حدس و گمان بزند. اگر از همسرتان سوالی دارید بپرسید و اگر چیزی باشد که نتوانید در مورد آن صحبت کنید، کم کم اعتمادتان نسبت به هم کم می شود، صداقت با احساس امنیت شکل می گیرد و زمانی که احساس امنیت می کنید می توانید صداقت داشته باشید. مهارت های ارتباطی و ایجاد روابط آموختنی است و نیاز به تمرین زیادی دارد.

شوخ طبعی و خوش خلقی را حفظ کنید.

هنگام دعوا اغلب افراد بر افروخته می شوند و یادشان می رود که دارند با کسی صحبت می کنند که دوستش دارند. با این که در مورد موضوع مهمی صحبت می کنید قرار نیست که جدی باشید و افرادی که سال ها زندگی موفق داشته اند به این نکته رسیده اند که در محیط دلپذیر و آرام و شوخ طبعی بهتر می توان مسائل مهم را حل کرد.

هدف اصلی را مد نظر داشته باشید.

بر اساس مطالعات مشاوره خانواده بعضی وقت ها می خواهیم چیزی بگوییم ولی می ترسیم طرف مقابلمان ناراحت یا عصبانی شود و یا از حرف ما برداشت اشتباه کند. در این موارد عشق و احساسی که نسبت به او دارید را در درجه اول قرار دهید. وقتی با کسی درباره مشکلی صحبت می کنید، احساساتتان را بروز دهید، و همان موقع بگویید که چه احساسی دارید و بگذارید بداند که چقدر بیان این موضوع برایتان مشکل است و نشان دهید که به آن ها اهمیت می دهید و نمی خواهید دوستی تان به خطر بیفتد .

اول بدانید که خودتان چه می خواهید.

اکثر مردم، چیزهایی را که دوست ندارند و یا نمی خواهند را با صدای بلند فریاد می زنند ولی قادر نیستند بگویند که چه چیزهایی را دوست دارند. پیش از آن که با دلخوری با همسرتان رو به رو شوید و بحث و جدل کنید، واضح و روشن به او بگویید در این موقعیت دوست دارید او دقیقا چه کار کند و از او چه انتظاری دارید اگر به آن چیزی که می خواستید رسیدید، بحث را تمام کنید. و به زندگی تان ادامه دهید. در بحث ها چنان هیجان زده می شویم که بی هدف بحث را ادامه می دهیم بنابراین فراموش نکنید که هدف از این بحث چه بوده و اگر به نتیجه رسیدید بحث را تمام کنید و آن را کش ندهید.

با همسر خود با این پیش فرض که تقصیر اوست رو به رو نشوید.

اگر به این دلیل که فکر می کنید شریک زندگی تان اشتباه کرده و مقصر است به او عکس العمل تندی نشان دهید، احتمالا مرتکب اشتباه می شوید و باید خود را برای مواجهه با نتایج پیش داوری آماده کنید. و انرژی بیشتری بگذارید تا حقیقت روشن شود. وقتی ذهنیت شکل می گیرد دیدن حقیقت دشوار تر است و اگر همسرتان را در موقعیت دفاعی قرار می دهید نمی توانید توقع یک رابطه خوب داشته باشید. اما اگر در مشکلی که پیش آمده مکالمه را به سوی خود برگردانید چون او را مقصر جلوه نمی دهید، و خود را مخاطب قرار می دهید، و نشانه را به خود می گیرید، به این ترتیب به همسرتان کمک می کنید تا کمتر حالت دفاعی بگیرد و بیشتر تمایل داشته باشد که مسئله را حل کند.

همدلی را تمرین کنید.

طبق نظر مشاوران ازدواج وقتی افراد نق می زنند یا جمله ای را بار ها و بار ها تکرار می کنند، معمولا برای این است که فکر می کنند حرفشان شنیده نشده یا مشکل حل نشده ای باقی است. وقتی احساساتشان را بروز می دهند، در واقع به دنبال همدلی هستند. آن ها می خواهند که دیده شوند و درک شوند و پذیرفته شوند. وقتی همسرتان از شما توجه می خواهد به این معنی نیست که می خواهد مشکل او را حل کنید. احتمالا می خواهد احساساتش را درک و تایید کنید  و زمانی که همسرتان می خواهد دلایل بروز احساساتش را برای شما بگوید، سعی کنید بدون هیچ گونه دفاعی فقط گوش کنید.

از جملات خطابی به خود استفاده کنید.

یکی از عوامل شایع در بحث و جدل ها، تقصیر را به گردن دیگری انداختن است. یعنی به جای این که خود مسئولیت احساساتمان را به عهده بگیریم تقصیر را به گردن دیگری می اندازیم. به خاطر داشته باشید که حرف و رفتار دیگران نیست که باعث ناراحتی یا عصبانیت ما می شود بلکه برداشت و قضاوت ما از گفتار و رفتار آن هاست که سبب ناراحتی و عصبانیت می شود. یاد بگیرید که علل درونی احساسات خود را بشناسید و مسئولیت آن را بپذیرید و تقصیر آن را به گردن دیگران نیندازید. سعی کنید که جملاتتان را با من شروع کنید زیرا که اگر در جملات از((تو)) استفاده کنید جنبه ی سرزنش و انتقاد پیدا می کند. و احساس می کند که متهم شده و حالت دفاعی به خودش می گیرد و این کار ارتباط را مشکل تر می کند. برای کسب اطلاعات بشتر با مرکز روانشناسان در ارتباط باشید.

نویسنده: پریا موسوی

 

تلفن :          

22593216

22795735

آدرس : خیابان دولت ، بلوار کاوه ، نبش اخلاقی غربی ، پلاک 29 ، واحد 6 ، طبقه سوم

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی