کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

اگرچه هر رابطه صمیمی فراز و نشیب های خود را دارد، اما قرار گرفتن با فردی که تحت تأثیر یک اختلال مانند اختلال وسواسی اجباری قرار دارد می تواند چالش های بیشتری را ایجاد کند.

اگرچه هر رابطه صمیمی فراز و نشیب های خود را دارد، اما قرار گرفتن با فردی که تحت تأثیر یک اختلال مانند   وسواسی اجباریقرار دارد می تواند چالش های بیشتری را ایجاد کند. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور خانواده و مطالعات، مهم است که به یاد داشته باشید که یک بیماری چیزی است که یک فرد دارد، نه آن چیزی که واقعا هست. این استراتژی ها را برای ایجاد و حفظ یک رابطه سالم امتحان کنید. پس اگر این موضوع برای شما جالب است و دغدغه ذهنی تان هست، با درک علائم، علل و درمان های این بیماری، بهتر می توانید به شریک زندگی خود کمک کنید و رابطه موفقی را حفظ کنید.

هنگام قرار ملاقات با فردی مبتلا به OCD چه انتظاری باید داشت؟

وسواس و اجبار

وسواس و اجبار از علائم اولیه OCD هستند. وسواس فکری، تصاویر، یا تمایلات ناخواسته و مداومی هستند که باعث ایجاد احساس پریشانی و اضطراب می شوند. افراد مبتلا به این عارضه اغلب برای مقابله با ناراحتی ناشی از وسواس، به اجبار روی می آورند. اجبارها رفتارهای تکراری هستند که افراد برای به حداقل رساندن اضطراب یا جلوگیری از وقوع حوادث نامطلوب مجبور به انجام آنها می شوند.

علائم شایع OCD

افکار وسواسی، مزاحم، ناخواسته

ترس از کثیفی یا آلودگی

نیاز به متقارن بودن یا منظم بودن چیزها

افکار ترسناک متمرکز بر آسیب رساندن به خود یا دیگران

اعمال اجباری و تکراری برای کاهش اضطراب ناشی از وسواس

استرس و اضطراب

علاوه بر مقابله با استرس ناشی از علائم بیماری، افراد مبتلا به OCD ممکن است استرس بیشتری را از نگرانی در مورد اینکه چگونه شرایط آنها ممکن است بر روابط آنها تأثیر بگذارد، تجربه کنند. اگر آنها رابطه های عاطفی قبلی داشته اند که درک نشده اند، ممکن است بترسند که شما نیز به همین شکل پاسخ دهید. همدلی و درک می تواند به شریک زندگی شما کمک کند که احساس حمایت و درک کند.

اضطراب اغلب می تواند نشانه OCD باشد و چالش های بیشتری را در رابطه شما ایجاد کند. می‌توانید با آگاهی از موقعیت‌هایی که علائم اضطراب و OCD را در همسرتان ایجاد می‌کنند؛ اطلاعات کسب کنید و سپس به او کمک کنید راه‌هایی برای مقابله یا مدیریت آن موقعیت‌ها پیدا کند.

عملکرد جنسی

OCD همچنین می تواند عملکرد جنسی را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج و تحقیقات، برای افرادی که وسواس های متمرکز بر آلودگی یا بهداشت دارند، داشتن روابط جنسی می تواند پیچیده باشد. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان OCD می توانند عوارض جانبی جنسی داشته باشند، از جمله علائمی که بر میل جنسی یا عملکرد تأثیر می گذارد.

چگونه روابط خود را سالم نگه دارید؟

اگر با فردی مبتلا به OCD رابطه دارید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که در مورد این بیماری بیشتر بدانید. آگاهی بیشتر از آنچه که شریک زندگی شما ممکن است تجربه کند می تواند به شما کمک کند علائم مشکلات را بهتر بشناسید و به شما این امکان را می دهد که وقتی می بینید که او در حال مبارزه است، حمایت کنید. به یاد داشته باشید که این عارضه روی هر فرد متفاوت است. همه علائم مشابهی ندارند یا آنها را به یک شکل تجربه نمی کنند.

ایجاد اعتماد

برای افراد مبتلا به OCD غیرمعمول نیست که ماهیت یا شدت علائم خود را از دیگران - به خصوص کسانی که ممکن است به صورت عاشقانه با آنها درگیر هستند - از ترس خجالت و طرد شدن پنهان کنند. اگر هستید و رابطه تان را دوست دراید، برای شریک زندگی خود روشن کنید که OCD چیزی است که مایلید در مورد آن صحبت کنید و می خواهید بیشتر در مورد آن بفهمید. هنگامی که شریک زندگی شما تصمیم می گیرد وسواس یا اجبار خاصی را که با آنها مشکل دارد فاش کند، حواستان باشد که به او بگویید که چقدر سخت بوده است که در مورد آنها به شما بگوید. همدلی و پذیرش می تواند تا حد زیادی به ایجاد اعتماد و صمیمیت کمک کند.

به حریم خصوصی شریک خود احترام بگذارید

در حالی که ممکن است شریک زندگی شما راحت باشد که ماهیت و شدت علائم خود را برای شما فاش کند، ممکن است آنقدر راحت در مورد این مسائل با خانواده، دوستان یا همکاران صحبت نکند. هرگز تصور نکنید که سایر افراد در زندگی شریک زندگی شما می دانند که آنها OCD دارند. اظهار نظر به ظاهر بی ضرر به یکی از دوستان یا اعضای خانواده شریک زندگی شما می تواند بسیار آزاردهنده یا شرم آور باشد. این می تواند اعتماد در رابطه را تضعیف کند یا پیامدهای ناخواسته دیگری داشته باشد.

صادق باش

اگر نگرانی دارید یا تحت تأثیر علائم شریک زندگی خود قرار دارید، این موضوع را با شریک زندگی خود آشکارا و صادقانه در میان بگذارید.  براساس نظر روانشناسی و مشاوران، کمی ارتباط می تواند کمک زیادی به جلوگیری از سوء تفاهم هایی کند که در نهایت می تواند منجر به درگیری یا حتی قطع رابطه شود.

آموزش ببینید

بودن در یک رابطه صمیمی یا حتی صرفاً آشنایی با فردی که  OCDدارد به این معنی است که باید در علائم و درمان‌ها سریع باشید. در ظاهر، بسیاری از وسواس‌ها و اجبارهای همراه با OCD می‌توانند عجیب و غیرمنطقی به نظر برسند. ، یا حتی ترسناک درک اینکه علائم OCD چیست و از کجا می آیند می تواند به شما کمک کند تا با آنها کنار بیایید و سطح کلی استرس را در رابطه خود کاهش دهید. همچنین مهم است که بدانیم بسیاری از افراد مبتلا به OCD اشکال دیگری از اختلالات اضطرابی یا افسردگی را تجربه می کنند که می تواند علائمی را که تجربه می کنند پیچیده کند.

 

سخن پایانی:

امید داریم که این مقاله برای شما سودمند بوده باشد. اگر در چنین رابطه ای هستید، بهترین و امن ترین کار، مراجعه به مرکز مشاوره خوب و صحبت با یک روانشناس حاذق می توانید مشکلات را بهبود دهید و شرایط را بهبود دهید. حضور یک درمانگر در سختی های زندگی همچون نوری است که سیاهی ها را تبدیل به نور می کند و موجب می شود تا شما با انگیزه و تلاش بیشتری به مسیر ادامه داد.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی