کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

بیشتر ما، زندگی خانوادگی را به شکل های گوناگون تجربه کرده ایم و رویدادهای خانوادگی را مهم ترین و ارزشمندترین جنبه زندگی خود می دانیم.

بیشتر ما، زندگی خانوادگی را به شکل های گوناگون تجربه کرده ایم و رویدادهای خانوادگی را مهم ترین و ارزشمندترین جنبه زندگی خود می دانیم. بدون تردید اعضای خانواده به آموزش نیاز دارند، زیرا که انسان اکثر رفتارها را یاد می گیرد و باید این رفتار ها را به او آموزش داد. اعضای خانواده به آموزش مستمر و پویا نیاز دارند و ارائه خدمات مشاوره ای به خانواده ها در روند شکل گیری آن نقش خاصی دارد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چه آموزش هایی مادر و پدر باید یاد بگیرند و در اصول فرزند پروری رعایت کنند؟

در ادامه برخی از اصول فرزند پروری که والدین باید ئر زندگی خانوادگی رعایت کنند و به آن ها توجه داشته باشند، اشاره می کنیم. ولی برای یادگیری اصولی و اساسی این مبحث باید از متخصص روانشناسی خانواده کمک و راهنمایی دریافت نمایید.

ایجاد امنیت روانی در خانواده:

نخستین شرط تامین سلامت روانی کودک و نوجوان، احساس امنیت روانی است. تعلیم و تربیت کودک باید در یم کحیط امن صورت بگیرد و بدون احساس آرامش و امنیت، تمام تلاش ها بی اثر خواهد بود. و به همین دلیل تمام تلاش خانواده و مسئولیت پدر و مادر این است که فضای خانه باید سرشار از امنیت، محبت و آرامش باشد. و احساس وابستگی و تعلق وجود داشته باشد و کانون خانواده را بهترین و امن ترین محل بداند. اگر که فرزند شما کار اشتباهی می کند به او نگویید که دوستش ندارید و یا او بچه خوبی نیست. این گونه حرف ها باعث سرخوردگی کودک می شود و امنیت روانی او را به هم می ریزد و سلامت روانی او را به خطر می اندازد. از مهم ترین عوامل ایجاد امنیت روانی، اعتماد سازی، توجه به نیازهای روانی کودک و تامین آنهاست. اگر نیازهای روانی کودک تامین نشود، آسیب های جبران ناپذیری بر او وارد می شود. در واقع می توان گفت که رابطه ی شما با فرزندتان باید به نحوی باشد که کودک بتواند آزادانه، احساسات، افکار، اضطراب ها و نگرانی های خود را بدون احساس ترس از طرد شدن با شما در میان گذارد.

برقراری ارتباط عاطفی و کلامی:

تحقیقات متعدد روانشناس ازدواج نشان داده است که هر چه ارتباط کلامی و پیوند عاطفی بین اعضای خانواده بیشتر باشد، روابط اعضای آن خانواده سالم تر خواهد بود. بنابراین در فرصت های مختلف سعی کنید با فرزندتان صحبت کنید و با او در یک فضای محبت آمیز و صمیمانه ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنید. برای این منظور تلاش کنید فضایی ایجاد شود که فرزندتان به شما اعتماد کند و بتواند آزادانه با شما در مورد نگرانی ها، علاقه ها، خواسته ها و احساسات و مسائل و مشکلات خود با شما حرف بزند در موقعیت های مختلف فعالانه به صحبت های کودک گوش کنید و واکنش های مناسب نشان دهید و به او اطمینان دهید که وجود او برای شما ارزش دارد.

پذیرش و احترام متقابل فرزندان و والدین

محترم شمردن کودک و نوجوان، احترام به شخصیت او و پذیرش او همانگونه که هست، و عشق ورزیدن و توجه به نیازهای او از مهم ترین اصول برقراری رابطه انسانی است. کودک و نوجوان خود را باید همانگونه که هست بپذیرید و کودک باید بداند که با هر حالتی و با هر ویژگی نزد پدر و مادرش مورد احترام است. پذیرش کودک و نوجوان یعنی صمیمیتی که پدر و مادر برای پذیرفتن و قبول کردن فرزند از خود ابراز می کنند و از طرفی باید به تمام جنبه های کودک نیز توجه کنید و در واقع احترام گذاشتن به فرزند، فعالانه گوش دادن به حرف های کودک، توجه به نیازهای او، پذیرفتن و تایید کردن رفتار های مطلوب او، فرصت ابراز وجود، و ... نشان می دهد که او را دوست دارید و کودک احساس اعتماد به نفس می کند و تصویری واقعی و مثبت از خود دارد. و نکته ی مهم که باید به آن اشاره کرد این است که احترام گذاشتن یک امر متقابل است و در یک رابطه سالم و با نشاط مادر و پدر به کودک احترام می گذارند و در نتیجه کودک یاد می گیرد که او هم باید به پدر و مادر خود احترام بگذارد.

پرهیز از مشاجره کردن:

طبق نظر مشاور هر کودکی نیاز به امنیت روانی دارد و والدین باید این نیاز را برای کودک تامین کنند . روش هایی مانند عیب جویی، لج بازی، کتک زدن، فریاد زدن، سرزنش کردن، بد دهنی و مشاجره با کودک موجب می شود کودک احساس نا امنی کند و اضطراب زیادی را تجربه کند. با فرزندتان همواره در محیطی آرام و صمیمانه صحبت کنید و بدانید که سر به سر گذاشتن، یکی به دو کردن و مشاجره کردن مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.و باعث می شود که احترام متقابل از بین برود.

خودشناسی والدین:

نگرش و احساسات پدر و مادر از فرزند آوری، فرزند پروری و داشتن فرزند بر سبک تربیتی و شیوه رفتار آن ها با کودک اثر می گذارد. بنابراین خود شناسی و خودآگاهی والدین لازمه برقراری رابطه انسانی با کودک ونوجوان محسوب می شود. و به این منظور مادر و پدر باید نسبت به احساسات، افکار و نگرش های خود نسبت به کودک و نوجوان آگاهی و شناخت درست داشته باشند. و در این شرایط است که والدین از نقش خود خسته نمی شوند و فرزندشان مانع پیشرفت خودشان نمی دانند. در اکثر مواقع خستگی افراد روانی است ولی پدر و مادر آگاه کمتر دچار چنین بحران هایی می شوندو بنابراین خود آگاهی و شناخت انگیزه و ارزش ها و نگرش های خود می تواند در تربیت فرزندان تلاثیر گذار باشد.

همانطور که دیدید خانواده و تربیت فرزندان مسئله ای مهم است و آگاهی و شناخت مناسب و کافی را می طلبد به این منظور برای داشتن رابطه بهتر با فرزندتان و رشد فردی و خانوادگی با مراکز روانشناس نظیر انتخاب نو در ارتباط باشید و اطلاعات و راهنمایی های لازم و همچنین آموزش هایی که می تواند به شما در داشتن خانواده سالم کمک کند را یاد بگیرید.

 

نویسنده: پریا موسوی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی