کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

در آغاز یک رابطه عاطفی شاید اولین چیزی که احتمالاً به آن نگاه می کنید تصویر آن شخص است. اگر در نگاه اول برای شما جذاب به نظر رسد، معمولا مشخصات آنها را بیشتر بررسی می کنید و سپس تصمیم می گیرید که آیا می خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید یا خیر.

در آغاز یک رابطه عاطفی شاید اولین چیزی که احتمالاً به آن نگاه می کنید تصویر آن شخص است. اگر در نگاه اول برای شما جذاب به نظر می رسد، معمولا مشخصات آنها را بیشتر بررسی می کنید و سپس تصمیم می گیرید که آیا می خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید یا خیر. به طور مشابه و براساس اطلاعات بدست آمده از بهترین مراکز روانشناسی وقتی وارد اتاقی مانند رستوران، دفتر یا اتاق کنفرانس می‌شوید، احتمالاً یک اسکن سریع از اتاق انجام می‌دهید. اگر کسی از نظر جسمی برای شما جذاب به نظر می رسد، ممکن است چشمان شما به او معطل شود یا به او بازگردید و ممکن است متوجه شوید که به کارهایی که او انجام می دهد یا می گوید علاقه مند هستید. جاذبه فیزیکی اغلب آنی است و می تواند به احساس هیجان، افزایش سطح انرژی و اشتیاق برای ارتباط فیزیکی با اولین بار دیدن کسی کمک کند. جذابیت فیزیکی آنی و واکنش عاطفی متعاقب آن عواملی هستند که به چیزی کمک می کنند که مردم آن را «عشق در نگاه اول» می نامند.

عوامل موثر در جذب فیزیکی

اینها برخی از عواملی هستند که در جذابیت فیزیکی نقش دارند:

ویژگی های صورت: طبق یک مطالعه در سال 2015، ویژگی های صورت و تقارن صورت مهمترین عوامل تعیین کننده جذابیت فیزیکی هستند.

ابعاد فیزیکی: مطالعات تحقیقاتی نیز نشان می دهد که به غیر از ویژگی های صورت، عوامل تن سنجی دیگری مانند ابعاد و نسبت های فیزیکی نیز در جذابیت ظاهری نقش دارند.

حالات چهره: طبق نظر دکتر روانشناسی ازدواج و مطالعه‌ای در سال 2021، چهره معمولاً مهمترین نقش را در تعامل اجتماعی ایفا می‌کند و حالات چهره را به یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در جذابیت فیزیکی تبدیل می‌کند. برای مثال، این مطالعه خاطرنشان می‌کند که لبخند زدن نشانگر هوش و اعتماد است و جذابیت فیزیکی را افزایش می‌دهد.

نشانه های غیر بصری: یک مطالعه در سال 2015 نشان می دهد که سایر نشانه های غیر بصری مانند صدا و رایحه نیز به جذابیت فیزیکی کمک می کنند.

عوامل تکاملی

روان‌شناسی تکاملی نظریه‌ای بحث‌برانگیز در مورد جذابیت فیزیکی دارد. این نظریه نشان می‌دهد که از آنجایی که جذابیت فیزیکی به افراد کمک می‌کند جفت خود را جذب کنند، عوامل تکاملی در آنچه مردم جذاب می‌دانند، نقش دارند. مطالعات روانشناسی تکاملی خاطرنشان می‌کند که ویژگی‌ها و ابعاد فیزیکی که نشان‌دهنده جوانی، سلامت جسمانی، سلامت روانی و عاطفی، قدرت و باروری هستند، از نظر جسمی جذاب تلقی می‌شوند، زیرا این ویژگی‌ها از منظر بیولوژیکی و تولید مثلی ویژگی‌های مطلوبی هستند.

عوامل اجتماعی و فرهنگی

عواملی مانند جامعه، فرهنگ، و دوره تاریخی نیز می‌توانند در تعیین اینکه چه چیزی جذاب و غیرجذاب تلقی می‌شود، نقش داشته باشند. به عبارت دیگر، اگر یک فرهنگ بر برخی از انواع بدن نسبت به دیگران ترجیح دهد، افراد می‌توانند تحت تأثیر این ترجیحات قرار گیرند.مردم ممکن است این استانداردها را درونی کرده و آنها را دنبال کنند البته که گاهی اوقات به ضرر سلامتی یا رفاه آنها.

نشانه های جذابیت فیزیکی

یک متخصص مشاوره زناشویی و مشاوره می گوید جاذبه فیزیکی با تغییرات فیزیولوژیک در بدن مشخص می شود، مانند آزاد شدن مواد شیمیایی دوپامین و نوراپی نفرین در مغز. جاذبه همچنین قشر اوربیتوفرونتال مغز را فعال می‌کند، که بخشی از مغز شما است که پاداش‌های حسی را پردازش می‌کند.این تغییرات فیزیولوژیکی می‌تواند باعث تغییرات عاطفی و رفتاری شود.

به گفته دکتر رومانوف، اینها برخی از نشانه های جذابیت فیزیکی هستند:

لبخند زدن

حفظ تماس چشمی طولانی مدت

انعکاس ناخودآگاه حرکات بدن، عبارات، گفتار و حالات بدنشان

کاهش اشتها و مشکل در خوابیدن

احساس بی ثباتی، خلسه و متحرک

جاذبه های فیزیکی و روابط

جذابیت فیزیکی یک جزء مهم در روابط عاشقانه است. این اغلب نقطه شروع روابط است، به افراد کمک می کند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و یک وابستگی عاطفی ایجاد کنند جذابیت فیزیکی مهم است زیرا منجر به صمیمیت فیزیکی و ارتباط بیشتر می شود و به شرکای زندگی کمک می کند تا احساس پیوند و وابستگی بیشتری به یکدیگر داشته باشند. جاذبه فیزیکی نیز به افراد کمک می کند تا روابط خود را حفظ کنند. طبق اطلاعات بدست آمده از متخصص سکس و یک مطالعه در سال 2015، جذب جسمی به شریک زندگی با رضایت بیشتر ازدواج و طول عمر ارتباط دارد. با این حال، روابط نباید تنها بر اساس جاذبه فیزیکی باشد. دکتر رومانوف می‌گوید: زوج‌ها باید پایه‌ای قوی و گسترده برای روابط خود داشته باشند - این شامل همسویی ارزش‌ها، اهداف و اولویت‌ها است. جذابیت فیزیکی اغلب یک واکنش اولیه و غریزی به شخص دیگری است که بر اساس عواملی مانند ظاهر، حالت‌ها، صدا و عطر و بوی آن‌ها انجام می‌شود. در حالی که جذابیت فیزیکی یکی از جنبه های رابطه است، همچنین مهم است که ارزش های مشترکی مانند اعتماد، شفقت، احترام و صداقت را در نظر گرفته و بر اساس آن ها بنا شود.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز در یک رابطه عاطفی هستید و نیاز به کمک دارید و دوست دارید که از یک متخصص کمک بگیرید و نیاز به راهنما دارید؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز روانشناسی خوب است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید و اجازه دهید تا احساسات شما جریان پیدا کنند و مسدود نشوند. اگر هیجانات شما مشکل آفرین شده اند، فراموش نکنید که حتما به یک درمانگر مراجعه کنید و با کمک او، به تدریج اوضاع را بهتر کنید و احساس سلامت داشته باشید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی