کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

وقتی یک رابطه به پایان می رسد، بهبودی ممکن است زمان ببرد چرا که جدایی یا طلاق یکی از استرس زا ترین و احساسی ترین تجربیات زندگی است.

وقتی یک رابطه به پایان می رسد، بهبودی ممکن است زمان ببرد چرا که جدایی یا طلاق یکی از استرس زا ترین و احساسی ترین تجربیات زندگی است. دلیل جدایی هرچه که باشد -  چه بخواهید یا نه - شکستن یک رابطه می تواند کل دنیای شما را زیر و رو کند و انواع احساسات دردناک و ناراحت کننده را تحریک کند. براساس نظر دکتر روانشناس خانواده حتی زمانی که یک رابطه دیگر خوب نیست، طلاق یا جدایی می تواند بسیار دردناک باشد، زیرا نشان دهنده از دست دادن، نه فقط پارتنر، بلکه همچنین از رویاها و تعهداتی است که به اشتراک گذاشته اید. روابط عاشقانه با هیجان و امید به آینده آغاز می شود. هنگامی که یک رابطه شکست می خورد، ناامیدی، استرس و اندوه عمیقی را تجربه می کنیم. جدایی یا طلاق شما را وارد قلمروی ناشناخته می کند. همه چیز مختل شده است: روال و مسئولیت های شما، خانه شما، روابط شما با خانواده و دوستان بزرگ و حتی هویت شما. جدایی همچنین باعث عدم اطمینان در مورد آینده می شود. زندگی بدون شریک زندگی شما چگونه خواهد بود؟ آیا شخص دیگری را پیدا خواهید کرد؟ آیا در نهایت تنها خواهید ماند؟ این ناشناخته ها اغلب می توانند بدتر از بودن در یک رابطه ناخوشایند به نظر برسند.

درد جدایی

این درد، اختلال و عدم اطمینان به این معنی است که بهبودی پس از جدایی یا طلاق می تواند دشوار و زمان بر باشد. با این حال، مهم است که مدام به خود یادآوری کنید که می‌توانید این تجربه دشوار را پشت سر بگذارید و خواهید کرد و حتی با حس امید و خوش‌بینی دوباره به راه خود ادامه دهید.

کنار آمدن با جدایی یا طلاق

تشخیص دهید که داشتن احساسات متفاوت اشکالی ندارد. طبیعی است که احساس غمگینی، عصبانیت، فرسودگی، ناامیدی و سردرگمی کنید و این احساسات می توانند شدید باشند. همچنین ممکن است در مورد آینده احساس نگرانی کنید. بپذیرید که چنین واکنش هایی با گذشت زمان کاهش می یابد. حتی اگر رابطه ناسالم بود، جسارت به ناشناخته ها ترسناک است.

به خود استراحت دهید و این اجازه را بدهید که احساس کنید و برای مدتی در سطحی کمتر از حد مطلوب عمل کنید. ممکن است برای مدتی نتوانید در کار به همان اندازه کارآمد باشید یا دقیقاً به روشی که به آن عادت کرده اید از دیگران مراقبت کنید. هیچ کس سوپرمن یا سوپرگرل نیست. برای بهبودی و انرژی مجدد وقت بگذارید.

 

این راه را به تنهایی طی نکنید به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دوستان و خانواده می تواند به شما کمک کند این دوره را پشت سر بگذارید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی را در نظر بگیرید که در آن می توانید در موقعیت های مشابه با دیگران صحبت کنید. منزوی کردن خود می تواند سطح استرس شما را افزایش دهد، تمرکز شما را کاهش دهد و مانع کار، سایر روابط و سلامت کلی شما شود. در صورت نیاز از دریافت کمک خارجی نترسید.

به خودتان اجازه دهید که از دست دادن رابطه غمگین شوید: غم و اندوه یک واکنش طبیعی به از دست دادن است، و از هم پاشیدگی یا طلاق یک رابطه عاشقانه شامل ضررهای متعدد است:

*از دست دادن همراهی و تجربیات مشترک (که ممکن است به طور مداوم لذت بخش بوده یا نباشد).

*از دست دادن حمایت، خواه مالی، فکری، اجتماعی یا عاطفی باشد.

*از دست دادن امیدها، برنامه ها و رویاها (که می تواند حتی از ضررهای عملی دردناک تر باشد).

براساس نظر و نگاه کلینیک زناشویی اینکه به خودتان اجازه دهید درد این ضررها را احساس کنید ممکن است ترسناک باشد. ممکن است ترس داشته باشید که احساسات شما بیش از حد شدید باشد که نمی توانید آن را تحمل کنید، یا اینکه برای همیشه در یک مکان تاریک گیر می کنید. فقط به یاد داشته باشید که سوگواری برای روند بهبودی ضروری است. درد غم و اندوه دقیقاً چیزی است که به شما کمک می کند رابطه قدیمی را رها کنید و ادامه دهید. و مهم نیست که اندوه شما چقدر قوی است، برای همیشه دوام نخواهد داشت.

نکاتی برای عزاداری پس از جدایی یا طلاق

با احساسات خود مبارزه نکنید طبیعی است که فراز و نشیب های زیادی داشته باشید و احساسات متناقض زیادی از جمله خشم، رنجش، غم، تسکین، ترس و سردرگمی را احساس کنید. شناسایی و به رسمیت شناختن این احساسات بسیار مهم است. در حالی که این احساسات اغلب دردناک هستند، تلاش برای سرکوب یا نادیده گرفتن آنها فقط روند سوگواری را طولانی می کند.

در مورد احساس خود صحبت کنید. حتی اگر صحبت کردن در مورد احساسات خود با افراد دیگر برای شما سخت باشد، طبق اطلاعات بدست آمده از درمان سکس و سایر مطالعات، بسیار مهم است که در هنگام غمگینی راهی برای انجام این کار بیابید. دانستن اینکه دیگران از احساسات شما آگاه هستند باعث می شود کمتر با درد خود احساس تنهایی کنید و به بهبودی شما کمک می کند. نوشتن در یک مجله همچنین می تواند یک خروجی مفید برای احساسات شما باشد.

 

به یاد داشته باشید که حرکت به سمت هدف نهایی است. ابراز احساسات به نوعی شما را رهایی می بخشد، اما مهم است که روی احساسات منفی تمرکز نکنید یا موقعیت را بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید. گیر افتادن در احساسات آزاردهنده مانند سرزنش، خشم و رنجش، انرژی ارزشمند را از شما می گیرد و از بهبودی و حرکت به جلو جلوگیری می کند. به خود یادآوری کنید که هنوز آینده ای دارید. وقتی به شخص دیگری متعهد می شوید، امیدها و رویاهای زیادی برای زندگی مشترک ایجاد می کنید. پس از جدایی، رها کردن این آرزوها سخت است. همانطور که برای از دست دادن آینده ای که زمانی تصور می کردید غمگین هستید، با این واقعیت که امیدها و رویاهای جدید در نهایت جایگزین امیدهای قدیمی شما خواهند شد، دلگرم شوید.

تفاوت بین واکنش عادی به جدایی و افسردگی را بدانید. اندوه پس از جدایی ممکن است فلج کننده باشد، اما پس از مدتی، اندوه شروع به از بین بردن می کند. روز به روز و کم کم شروع به حرکت می کنید. با این حال، اگر هیچ حرکت رو به جلو احساس نمی کنید، ممکن است از افسردگی رنج ببرید.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز به کمک نیاز دارید و دوست دارید که از یک متخصص کمک بگیرید؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز مشاوره خوب است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. این را بدانید که همه احساسات مهم هستند و باید به آنها توجه کرد. با برچسب خوب یا بد زدن به هیجانات و احساسات، خود را سانسور نکنید و اجازه دهید تا احساسات شما جریان پیدا کنند و مسدود نشوند. اگر هیجانات شما مشکل آفرین شده اند، فراموش نکنید که حتما به یک درمانگر مراجعه کنید و با کمک او، به تدریج اوضاع را بهتر کنید و احساس سلامت داشته باشید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی