کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

دلبستگی یا پیوند دلبستگی، رابطه عاطفی منحصربفرد بین کودک شما و مراقب اصلی اوست. این یک عامل کلیدی در نحوه سازماندهی مغز نوزاد شما و نحوه رشد کودک شما از نظر اجتماعی، عاطفی، فکری و فیزیکی است. 

دلبستگی یا پیوند دلبستگی، رابطه عاطفی منحصربفرد بین کودک شما و مراقب اصلی اوست. این یک عامل کلیدی در نحوه سازماندهی مغز نوزاد شما و نحوه رشد کودک شما از نظر اجتماعی، عاطفی، فکری و فیزیکی است. کیفیت پیوند اتصال متفاوت است. براساس مشاوره روانشناسی و تحقییقات، یک پیوند دلبستگی ایمن از تبادل عاطفی بی کلام ناشی می شود که شما دو نفر را به هم نزدیک می کند و اطمینان می دهد که نوزاد شما به اندازه کافی احساس امنیت و آرامش می کند تا رشد مطلوب سیستم عصبی خود را تجربه کند. دلبستگی ایمن بهترین پایه را برای زندگی کودک شما فراهم می کند: اشتیاق به یادگیری، خودآگاهی سالم، اعتماد و توجه به دیگران.

یک دلبستگی ناایمن، پیوندی که نمی تواند نیاز کودک شما به ایمنی و درک را برآورده کند، می تواند منجر به سردرگمی در مورد هویت خود و مشکلات یادگیری و ارتباط با دیگران در زندگی بعدی شود.

افسانه ها و حقایق در مورد دلبستگی ایمن

افسانه: "کودک من به من وابسته است زیرا من آنها را به دنیا آورده ام."

واقعیت: نوزادان سیستم عصبی مستقلی دارند که ممکن است با شما متفاوت باشد. چیزی که به شما احساس خوبی می دهد ممکن است همان چیزی نباشد که به نوزاد شما احساس خوبی می دهد. بنابراین تا زمانی که به نشانه های عاطفی نوزاد خود نگاه نکنید و به آنها گوش نکنید، نیازهای فردی او را درک نخواهید کرد.

افسانه: "وابستگی ایمن و عشق یکسان هستند."

واقعیت: براساس متخصص ازدواج پیوند و دلبستگی به طور غریزی بین مادر و نوزاد اتفاق می‌افتد، اما متأسفانه، دوست داشتن نوزاد به طور خودکار به دلبستگی ایمن منجر نمی‌شود. دلبستگی ایمن از توانایی شما برای مدیریت استرس، پاسخ دادن به نشانه های کودک و آرام کردن موفقیت آمیز نوزادتان ایجاد می شود.

افسانه: "من در خواندن علائم کودکم مشکل دارم و همیشه نمی توانم بفهمم او چه می خواهد، بنابراین کودک من نباید محکم به من چسبیده باشد."

 واقعیت: درک نیازهای عاطفی کودکتان همیشه برای ایجاد یک پیوند دلبستگی ایمن ممکن یا ضروری نیست. تا زمانی که قطع ارتباط را تشخیص دهید و سعی در تعمیر کنید، این رابطه قوی خواهد ماند و حتی ممکن است در نتیجه ترمیم قطع اتصال قوی تر شود.

 

افسانه: "همیشه پاسخگویی به نیازهای آنها باعث لوس شدن نوزادان می شود."

واقعیت: برعکس، هرچه بیشتر به نیازهای نوزاد پاسخگو باشید، با بزرگتر شدن کودک کمتر «لغزش» می شود. پیوند باعث ایجاد اعتماد می‌شود و کودکانی که وابستگی‌های ایمن دارند بیشتر مستقل هستند، نه کمتر.

افسانه: "کودکان می توانند با بیش از یک نفر پیوند دلبستگی ایمن داشته باشند."

واقعیت: نوزادان تنها با یک نفر یک وابستگی ایمن ایجاد می کنند فردی که بیشترین زمان را صرف مراقبت از آنها می کند. با این حال، آنها می توانند با تمام افرادی که از آنها مراقبت می کنند پیوند یا ارتباط برقرار کنند.

افسانه: "دلبستگی ایمن فرآیندی یک طرفه است که بر خواندن دقیق نشانه های کودک من تمرکز دارد."

واقعیت: دلبستگی یک فرآیند دو طرفه و تعاملی است که در آن کودک شما نشانه های شما را همانطور که شما نشانه های او را می خوانید می خواند.

فرآیند و پروسه دلبستگی امن چیست؟

دلبستگی، فرایندی تعاملی و پویا است  و براساس نظر دکتر روانشناس خانواده هم شما و هم کودکتان در تبادل نشانه های عاطفی غیرکلامی شرکت می کنید که باعث می شود کودک شما احساس درک و امنیت کند. حتی در اولین روزهای زندگی، کودک شما نشانه های احساسی شما - لحن صدا، حرکات و احساسات شما - را دریافت می کند و با گریه، غوغا کردن، تقلید حالات صورت، و در نهایت لبخند، خنده، اشاره و حتی فریاد زدن هم در مقابل، گریه‌ها و صداهای کودکتان را تماشا کرده و گوش می‌دهید، و به نشانه‌های او پاسخ می‌دهید، همزمان با نیاز او به غذا، گرما و محبت. دلبستگی ایمن از موفقیت این فرآیند ارتباط غیرکلامی بین شما و کودکتان رشد می کند.

چرا دلبسستگی ایمن اینقدر مهم است؟

یک پیوند ایمن به کودک شما می آموزد که به شما اعتماد کند، احساسات خود را به شما منتقل کند و در نهایت به دیگران نیز اعتماد کند. همانطور که شما و کودکتان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنید، کودک شما یاد می گیرد که چگونه احساس سالمی از خود داشته باشد و چگونه در یک رابطه محبت آمیز و همدلانه قرار گیرد. دلبستگی ایمن باعث می شود که بخش هایی از مغز کودک شما که مسئول رشد اجتماعی و عاطفی، ارتباطات و روابط هستند، به بهترین شکل ممکن رشد و توسعه پیدا کنند. این رابطه پایه و اساس توانایی فرزند شما برای برقراری ارتباط سالم با دیگران می شود. ویژگی هایی که ممکن است در روابط بزرگسالان بدیهی بدانید - مانند همدلی، درک، عشق، و توانایی پاسخگویی به دیگران - برای اولین بار در دوران نوزادی آموخته می شوند.

 

هنگامی که نوزادان یک پیوند دلبستگی ایمن ایجاد می کنند، بهتر می توانند:

روابط صمیمانه کامل را توسعه می دهند

احساسات را حفظ می کنند

نسبت به خود احساس اعتماد به نفس و خوبی دارند.

از بودن با دیگران لذت می برند.

بازگشت از ناامیدی و باخت.

یک پیوند ایمن برای شما  (به عنوان والد)) نیز خوب است

طبیعت، مادران و همچنین نوزادانشان را برنامه ریزی کرده است تا از طریق دلبستگی ایمن، تجربه «عاشق شدن» را داشته باشند. لذتی که هنگام برقراری ارتباط با نوزاد خود تجربه می کنید، خستگی ناشی از کمبود خواب و استرس ناشی از یادگیری نحوه مراقبت از کودک را کاهش می دهد. فرآیند پیوند باعث ترشح اندورفین در بدن شما می شود که به شما انگیزه می دهد، به شما انرژی می دهد و احساس خوشحالی می کند. ایجاد یک دلبستگی ایمن با نوزادتان ممکن است کمی تلاش کند، اما پاداش آن برای هر دوی شما بسیار زیاد است.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید..

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی