کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

همه ما خصلت های خود را داریم اما اگر متوجه شده اید که طرز تفکر، احساس یا انجام کارها کاملاً عادی نیست، ممکن است مشکوک شوید که به اختلال طیف اوتیسم (ASD) مبتلا هستید، حتی اگر هرگز در کودکی تشخیص داده نشدید.

همه ما خصلت های خود را داریم اما اگر متوجه شده اید که طرز تفکر، احساس یا انجام کارها کاملاً عادی نیست، ممکن است مشکوک شوید که به اختلال طیف اوتیسم (ASD) مبتلا هستید، حتی اگر هرگز در کودکی تشخیص داده نشدید. براساس اطلاعات بدست آمده از مراکز مشاوره خانواده در سال‌های اخیر، افراد بیشتری تنوع عصبی را پذیرفته‌اند این واژه به این معناست که برخی افراد دارای تفاوت‌های عصبی هستند و این تفاوت‌ها باید به جای «اصلاح» ارزش‌گذاری شوند. با این حال، تشخیص اوتیسم در بزرگسالی می تواند غافلگیر کننده باشد. حتی ممکن است انکار یا اضطراب در مورد تشخیص را تجربه کنید. از سوی دیگر، اگر مدت‌ها مشکوک هستید که ASD دارید یا بیماری دیگری دارید که شما را از همسالان خود متمایز می‌کند، تشخیص می‌تواند به شما کمک کند. ناگهان، بسیاری از تجربیات و تعاملات گذشته شما معنا پیدا می کند و به شما احساس وضوح می دهد. مهم نیست که بعد از تشخیص چه احساسی دارید، به خاطر داشته باشید که مانند بقیه افراد، نقاط قوت و ضعف منحصر به فردی دارید. شما همیشه می توانید برای درک بهتر افکار و رفتارهای خود و رشد به عنوان یک فرد گام های بیشتری بردارید.

چرا زودتر تشخیص داده نشدید؟

والدین و پزشکان گاهی اوقات علائم اوتیسم را در کودکانی که "عملکرد بالایی دارند" از دست می دهند و فرد بدون کمک علمی، این شرایط را زندگی می کنند. ممکن است این را بشنوید که به آن سندرم آسپرگر گفته می شود که یک تشخیص رسمی که اکنون در زیر چتر گسترده تر ASD طبقه بندی می شود. همچنین  براساس اطلاعات بدست آمده از مرکز روانشناسی ازدواج رایج است که اوتیسم در کودکان به اشتباه به عنوان اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) تشخیص داده شود، زیرا ADHD همچنین می تواند باعث ایجاد مشکل در مهارت های ارتباطی و رفتارهای تکراری شود. در حالی که ممکن است هر دو بیماری را داشته باشید، در طول سال ها، متخصصان در تشخیص علائم ADHD از علائم ASD بهتر شده اند.

علائم و نشانه های اوتیسم در بزرگسالان

اوتیسم طیف وسیعی از علائم را دارد. علائم اوتیسم در بزرگسالان در مهارت‌های ارتباطی، علایق، الگوهای احساسی و رفتاری و حساسیت به محرک‌هایی مانند سر و صدا و لمس برجسته‌تر است.

مشکلات ارتباطی

اگر یک بزرگسال مبتلا به ASD هستید، ممکن است در خواندن نشانه های اجتماعی مشکل داشته باشید. این می تواند همه چیز را از حالات چهره فرد دیگر گرفته تا ژست ها یا لحن صدای آنها را در برگیرد و حفظ مکالمات پشت سر هم یا بیان احساسات شخص دیگر را دشوار کند. تشخیص طعنه و اشکال گفتاری می تواند به ویژه دشوار باشد.

علاوه بر این، ممکن است از صدای یکنواخت یا حالات چهره محدود استفاده کنید، که تفسیر افکار و احساسات شما را برای دیگران دشوار می کند. تماس چشمی ممکن است یکی دیگر از نشانه های اجتماعی مهمی باشد که با آن دست و پنجه نرم می کنید. شاید به شما گفته شده باشد که اغلب در طول مکالمه به دور خود نگاه می کنید یا حتی خیره می شوید.

علایق محدود

هر کسی علایق خودش را دارد. اما بزرگسالان مبتلا به ASD اغلب بر روی یک یا دو موضوع تمرکز می کنند که به نظر آنها بسیار جذاب است. برای مثال ممکن است دانش دایره المعارفی از یک رویداد تاریخی یا مجموعه فیلم داشته باشید. در حالی که اغلب برای دیگران تاثیرگذار است، میزان مشارکت شما در مکالمات فراتر از موضوعات مورد علاقه خود نمی رود. تلاش برای برقراری ارتباط با افرادی که علایق شما را درک نمی کنند ممکن است خسته کننده یا به شدت چالش برانگیز به نظر برسد. حتی ممکن است باعث شود که از تعاملات اجتماعی اجتناب کنید.

رفتار تکراری

براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور فردی و تحقیقات؛ حفظ یک برنامه منظم یا منظم نگه داشتن موارد می تواند به شما کمک کند احساس کنید زندگی شما امن و قابل پیش بینی است. ممکن است زمانی که کارهای روزمره و تشریفات شما قطع می شود، احساس ناراحتی کنید، مانند اینکه مجبور شوید مسیر جدیدی را برای رسیدن به محل کار خود انتخاب کنید یا شخصی وسایل شما را جابجا کند. ممکن است آنقدر ناراحت شوید که طغیان احساسات شدیدی مانند خشم داشته باشید.

مسائل حسی

برای افراد مبتلا به ASD، برخی از احساسات غیر قابل تحمل است. اگر کسی به بازوی شما ضربه بزند ممکن است احساس درد کنید. به عنوان مثال، صداها، بوها یا بافت های خاص ممکن است واکنش ناخوشایند مشابهی را برانگیزد. در برخی موارد، ممکن است هر کاری که می توانید برای جلوگیری از این ناراحتی انجام دهید.

چگونه جنسیت بر علائم اوتیسم تأثیر می گذارد؟

مردان حدود چهار برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به ASD هستند. برخی از محققان این نظریه را ممکن است به این دلیل که زنان به طور کلی در تقلید رفتار قابل قبول اجتماعی بهتر عمل می کنند، در نظر بگیرند. برخلاف کودکان مبتلا به ASD، بزرگسالان مبتلا به ASD حتی زمانی که تشخیص داده نشده اند، زمان زیادی برای تمرین مهارت های اجتماعی خود داشته اند. مخصوصا خانم ها اغلب یاد می گیرند که رفتارهای خاصی را که به نظر می رسد توجه افراد دیگر را جلب می کند، «نقاب» کنند.

همچنین این امکان وجود دارد که زنان مبتلا به ASD تمایلات رفتاری تکراری و علایق محدودی داشته باشند که غیرعادی تلقی نشوند. به عنوان مثال، یک زن مبتلا به ASD که میل به نظم دادن به ظروف را دارد یا فقط شیفته تئوری موسیقی است.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به کلینیک است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. اگر در سختی هستید به خود فرصت دهید و بدانید که با کمک تخصصی گرفتن می توان بر سختی ها غلبه کرد و مشکلات را حل نمود.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی