کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

تمایز قائل شدن بین دردهای عادی رشد نوجوانان و افسردگی همیشه آسان نیست. سال های نوجوانی می تواند بسیار سخت باشد و افسردگی بیشتر از آنچه که بسیاری از ما تصور می کنیم، نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.

تمایز قائل شدن بین دردهای عادی رشد نوجوانان و افسردگی همیشه آسان نیست. سال های نوجوانی می تواند بسیار سخت باشد و افسردگی بیشتر از آنچه که بسیاری از ما تصور می کنیم، نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع، براساس اظلاعات بدست آمده از مشاوره خانواده تخمین زده می‌شود که از هر پنج نوجوان از تمام طبقات زندگی، یک نفر در دوره‌ای از دوران نوجوانی خود از افسردگی رنج می‌برد. با این حال، در حالی که افسردگی بسیار قابل درمان است، بیشتر نوجوانان افسرده هرگز کمک دریافت نمی کنند. افسردگی نوجوانان فراتر از بدخلقی است. این یک مشکل جدی سلامتی است که بر هر جنبه ای از زندگی یک نوجوان تأثیر می گذارد. خوشبختانه، قابل درمان است و والدین می توانند کمک کنند. عشق، راهنمایی و حمایت شما می تواند کمک زیادی به نوجوان شما در غلبه بر افسردگی و بازگرداندن زندگی خود به مسیر درست کند.

اگر نوجوانی هستید که احساس افسردگی می کنید

کمک های زیادی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید  و شما بیش از آن چیزی که فکرش را می کنید بر خلق و خوی خود قدرت دارید. مهم نیست که زندگی در حال حاضر چقدر ناامید کننده به نظر می رسد، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا خلق و خوی خود را تغییر دهید و از امروز احساس بهتری داشته باشید.

آیا نوجوان من افسرده است؟

در حالی که تغییرات خلقی در دروان نوجوانی بسیار اتفاق می افتد اما  افسردگی چیزی متفاوت است. تأثیرات منفی افسردگی نوجوانان بسیار فراتر از یک حالت مالیخولیایی است و براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور ازدواج باید گفت که افسردگی می تواند جوهر شخصیت نوجوان شما را از بین ببرد و باعث ایجاد حس غمگینی، ناامیدی یا خشم شود.  بسیاری از رفتارها یا نگرش های سرکش و ناسالم در نوجوانان می تواند نشانه افسردگی باشد. در زیر برخی از راه‌هایی که نوجوانان در تلاش برای کنار آمدن با درد عاطفی‌شان نشان می دهند، آمده است:

خلق و خوی منفی مداوم، گریه مکرر به دلیل احساس ناامیدی شدید از علائم رایج افسردگی است. با این حال، نوجوانان مبتلا به افسردگی ممکن است لزوماً غمگین به نظر نرسند. در عوض، تحریک پذیری، عصبانیت و بی قراری ممکن است برجسته ترین علائم باشند.

مشکلات در مدرسه به علت افسردگی می تواند باعث کاهش انرژی و مشکلات تمرکز شود. در مدرسه، این ممکن است منجر به حضور ضعیف، افت نمرات، یا ناامیدی از تکالیف مدرسه در دانش‌آموزی که قبلاً خوب بوده باشد.

از دست دادن علاقه به فعالیت ها. در خارج از مدرسه. ممکن است متوجه شوید که نوجوان شما علاقه کمتری به سرگرمی های مورد علاقه خود نشان می دهد. آنها ممکن است به عنوان مثال یک تیم ورزشی یا سرگرمی را ترک کنند یا از خانواده و دوستان خود کناره گیری کنند.

گریختن. بسیاری از نوجوانان افسرده از خانه فرار می کنند یا در مورد فرار صحبت می کنند. چنین تلاش هایی معمولاً فریاد کمک است.

سوء مصرف مواد مخدر و الکل. نوجوانان ممکن است برای درمان افسردگی خود از الکل یا مواد مخدر استفاده کنند. متأسفانه، سوء مصرف مواد فقط اوضاع را بدتر می کند.

عزت نفس پایین. افسردگی می تواند باعث تحریک و تشدید احساس زشتی، شرم، شکست و بی لیاقتی شود.

اعتیاد به گوشی های هوشمند نوجوانان ممکن است برای فرار از مشکلات خود آنلاین شوند، اما استفاده بیش از حد از تلفن هوشمند و اینترنت تنها انزوای آنها را افزایش می دهد و آنها را افسرده تر می کند.

 

رفتار بی پروا نوجوانان افسرده ممکن است رفتارهای خطرناک یا پرخطری مانند رانندگی بی احتیاطی، مشروبات الکلی و رابطه جنسی ناامن داشته باشند.

تغییرات ناگهانی در خواب و رژیم غذایی. نوجوانان افسرده ممکن است زمان بیشتری را نسبت به معمول در رختخواب بخوابند یا برعکس، بی خوابی را تجربه کنند. همچنین ممکن است متوجه شوید که نوجوان شما بیشتر یا کمتر از حد معمول غذا می خورد.

در حالی که افسردگی می تواند باعث درد شدید برای نوجوان شما شود - و زندگی روزمره خانوادگی را مختل کند - کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به کودک خود کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشد. اولین قدم این است که بیاموزید افسردگی نوجوانان چگونه به نظر می رسد و در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده چه باید کرد.

افسردگی در نوجوانان در مقابل بزرگسالان

افسردگی در نوجوانان می تواند بسیار متفاوت از افسردگی در بزرگسالان باشد. علائم و نشانه‌های زیر در نوجوانان بیشتر از همتایان بزرگسالشان دیده می‌شود:

خلق و خوی تحریک پذیر یا عصبانی. همانطور که اشاره شد، تحریک پذیری، به جای غم و اندوه، اغلب خلق و خوی غالب در نوجوانان افسرده است. یک نوجوان افسرده ممکن است بدخلق، خصمانه، به راحتی ناامید یا مستعد طغیان خشم باشد.

دردهای غیر قابل توضیح. نوجوانان افسرده اغلب از بیماری های جسمی مانند سردرد یا معده درد شکایت دارند. اگر یک معاینه فیزیکی کامل علت پزشکی را نشان ندهد، این دردها ممکن است نشان دهنده افسردگی باشند.

حساسیت شدید نسبت به انتقاد. نوجوانان افسرده دچار احساس بی ارزشی می شوند که آنها را در برابر انتقاد، طرد شدن و شکست بسیار آسیب پذیر می کند. این یک مشکل خاص برای "کسب بیش از حد" است.

کناره گیری از برخی، اما نه همه مردم. در حالی که بزرگسالان تمایل دارند زمانی که افسرده هستند خود را منزوی کنند، نوجوانان معمولاً حداقل برخی از دوستان خود را حفظ می کنند. با این حال، نوجوانان مبتلا به افسردگی ممکن است کمتر از قبل معاشرت کنند، از والدین خود دور شوند یا با جمعیت دیگری شروع به معاشرت کنند.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به کلینیک روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی