کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

فرآیند پیوند عاطفی بین مادر و کودک که به عنوان دلبستگی شناخته می شود، مهمترین وظیفه دوران شیرخوارگی است. موفقیت این رابطه بی کلام کودک را قادر می سازد تا به اندازه کافی احساس امنیت کند تا به طور کامل رشد کند و بر نحوه تعامل، برقراری ارتباط و شکل گیری روابط او در طول زندگی تأثیر می گذارد.

فرآیند پیوند عاطفی بین مادر و کودک که به عنوان دلبستگی شناخته می شود، مهمترین وظیفه دوران شیرخوارگی است. موفقیت این رابطه بی کلام کودک را قادر می سازد تا به اندازه کافی احساس امنیت کند تا به طور کامل رشد کند و بر نحوه تعامل، برقراری ارتباط و شکل گیری روابط او در طول زندگی تأثیر می گذارد. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور خانواده دلبستگی ایمن زمانی شکل می گیرد که شما به عنوان مادر به گرمی و به طور مداوم به نیازهای جسمی و عاطفی کودک خود پاسخ دهید. وقتی کودک شما گریه می کند، به سرعت او را آرام می کنید. اگر کودک شما می خندد یا می خندد، شما هم به همین شکل پاسخ می دهید. در اصل، شما و فرزندتان با هم هماهنگ هستید. سیگنال های احساسی یکدیگر را می شناسید و به آنها پاسخ می دهید.

افسردگی پس از زایمان می تواند پیوند دلبستگی را قطع کند. مادران افسرده می توانند گاهی محبت آمیز و مراقب باشند، اما در مواقع دیگر ممکن است واکنش منفی نشان دهند یا اصلاً پاسخ ندهند. مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان تمایل کمتری به تعامل با نوزادان خود دارند و کمتر به کودکان خود شیر می دهند، با آنها بازی می کنند و برای آنها کتاب می خوانند. آنها همچنین ممکن است در نحوه مراقبت از نوزاد خود ناسازگار باشند. با این حال، یادگیری برقراری ارتباط با کودک نه تنها برای فرزند شما مفید است، بلکه با ترشح اندورفین هایی که باعث می شود به عنوان یک مادر احساس شادی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، برای شما مفید است.

چگونه با کودک خود دلبستگی برقرار کنید؟

اگر در دوران نوزادی دلبستگی ایمن را تجربه نکرده‌اید، ممکن است ندانید که چگونه یک پیوست امن ایجاد کنیداما می‌توانید یاد بگیرید. مغز انسان ما برای این نوع ارتباط عاطفی غیرکلامی آماده شده است که لذت زیادی را برای شما و کودکتان ایجاد می کند.

برای کمک و حمایت به دیگران تکیه کنید

انسان موجودی اجتماعی است. تماس اجتماعی مثبت استرس را سریعتر و موثرتر از هر وسیله دیگری تسکین می دهد. براساس اطلاعات بدست آمده از مرکز مشاوره ازدواج از نظر تاریخی و از منظر تکاملی، مادران جدید هنگام مراقبت از خود و نوزادان خود پس از زایمان از اطرافیان خود کمک می گرفتند. در دنیای امروزی، مادران تازه وارد اغلب خود را تنها، خسته و تنها می بینند تا با بزرگسالان ارتباط حمایتی داشته باشند. در اینجا چند ایده برای اتصال به دیگران وجود دارد:

روابط خود را در اولویت قرار دهید. وقتی احساس افسردگی و آسیب پذیری می کنید، مهم تر از همیشه است که با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید حتی اگر ترجیح می دهید تنها باشید. منزوی کردن خود باعث می شود وضعیت شما حتی بدتر شود، بنابراین روابط بزرگسالان خود را در اولویت قرار دهید. به عزیزانتان بگویید به چه چیزی نیاز دارید و چگونه می خواهید مورد حمایت قرار بگیرید.

احساسات خود را برای خود نگه ندارید. علاوه بر کمک عملی که دوستان و خانواده شما می توانند ارائه دهند، می توانند به عنوان یک خروجی احساسی بسیار مورد نیاز نیز عمل کنند. آنچه را که تجربه می کنید - خوب، بد و زشت - را حداقل با یک نفر دیگر ترجیحا رو در رو به اشتراک بگذارید. مهم نیست با چه کسی صحبت می کنید، تا زمانی که آن شخص مایل است بدون قضاوت گوش کند و اطمینان و حمایت ارائه دهد.

مراقب خود باشید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای تسکین یا جلوگیری از افسردگی پس از زایمان انجام دهید، مراقبت از خود است. هر چه بیشتر به سلامت روحی و جسمی خود اهمیت دهید، احساس بهتری خواهید داشت. تغییرات ساده در سبک زندگی می تواند کمک زیادی به شما کند تا دوباره احساس کنید که خودتان هستید.

کارهای خانه را رها کنید - خودتان و کودکتان را در اولویت قرار دهید. به خود اجازه دهید که روی خود و کودکتان تمرکز کنید این کار 24 ساعته و 7 ساعته بیشتر از نگه داشتن یک شغل تمام وقت است.

به ورزش برگردید مطالعات نشان می دهد که ورزش ممکن است در درمان افسردگی به اندازه داروها موثر باشد، بنابراین هر چه زودتر از جای خود بلند شوید و حرکت کنید، بهتر است. نیازی به افراط نیست: 30 دقیقه پیاده روی هر روز معجزه می کند. تمرینات کششی مانند آنهایی که در یوگا یافت می شوند به ویژه موثر بوده اند.

مراقبه و ذهن آگاهی را تمرین کنید. تحقیقات از اثربخشی مدیتیشن برای ایجاد احساس آرامش و انرژی بیشتر حمایت می کند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا از آنچه نیاز دارید و احساستان بیشتر آگاه شوید.

 

در خواب کوتاهی نکنید. وقتی با یک نوزاد تازه متولد شده سر و کار دارید یک هشت ساعت کامل ممکن است یک تجملات دست نیافتنی به نظر برسد، اما خواب ضعیف افسردگی را بدتر می کند. هر کاری که می توانید برای استراحت زیاد انجام دهید - از کمک گرفتن از شریک زندگی یا اعضای خانواده تا چرت زدن در صورت امکان.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید. داشتن یک رابطه خوب یکی از مواردی است که می تواند شما را چندین قدم در زندگی جلو بیاندازد و موجب ترقی شما در تمام ابعاد زندگی شود. گرچه مسیر درمان می تواند سخت باشد اما به مسیر ادامه دهید و اجازه دهید تا اتفاقات خوب بر سر راه شما قرار گیرند.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی