کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

خنده، بر هر درمان بی درمانی دوا است و این موضوع دقیقا درست است چرا که خیلی اوقات میتوان با شوخ طبعی بسیاری از مشکلات را حل نمود.

خنده، بر هر درمان بی درمانی دوا است و این موضوع دقیقا درست است چرا که خیلی اوقات میتوان با شوخ طبعی بسیاری از مشکلات را حل نمود. براساس نظر بهترین مشاوره خانواده حس شوخ طبیعی یکی از کلید های ارتباطی است که می تواند رابطه را قوی تر کند و پیوند بین زوجین را تقویت کند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به چند نکته که می تواند به شما کمک کند تا با شوخ طبعی مشکلات را مدیریت کنید، بپردازیم.

یک: مطمئن شوید که هر دو درگیر شوخی هستید

مانند هر ابزاری، طنز را می توان در جنبه های منفی و همچنین مثبت استفاده کرد. به عنوان مثال، اظهارات توهین آمیز و آزاردهنده، سپس انتقاد از طرف مقابل برای اینکه نمی تواند شوخی کند، مشکلات بیشتری ایجاد می کند و در نهایت به یک رابطه آسیب می رساند. طنز تنها زمانی می تواند به شما کمک کند که بر تعارض غلبه کنید که هر دو طرف در حال شوخی باشند. مهم این است که نسبت به طرف مقابل حساس باشید. اگر شریک، همکار، یکی از اعضای خانواده یا دوست شما به احتمال زیاد از این شوخی قدردانی نمی کند، آن را نگویید یا انجام ندهید، حتی اگر "همه چیز سرگرم کننده باشد". وقتی شوخی یک طرفه باشد نه دو طرفه، اعتماد و حسن نیت را تضعیف می کند و می تواند به رابطه آسیب برساند.

طنز باید برای همه خوشایند باشد!

طنز باید برای همه افراد درگیر به همان اندازه سرگرم کننده و لذت بخش باشد. اگر دیگران فکر نمی کنند شوخی یا مسخره کردن شما خنده دار است - فورا متوقف شوید. قبل از شروع بازی کردن، لحظه ای به انگیزه های خود و همچنین وضعیت روحی و شوخ طبعی طرف مقابل توجه کنید.

سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا احساس آرامش، شفافیت و ارتباط با طرف مقابل می کنید؟

آیا قصد واقعی شما از برقراری ارتباط با احساسات مثبت است - یا در حال حفاری، ابراز خشم یا خندیدن به هزینه طرف مقابل هستید؟

آیا مطمئن هستید که این شوخی قابل درک و قدردانی خواهد بود؟

آیا از لحن احساسی پیام های غیرکلامی که ارسال می کنید آگاه هستید؟ آیا سیگنال های مثبت و گرم می دهید یا لحن منفی یا خصمانه می دهید؟

آیا به سیگنال های غیرکلامی که طرف مقابل ارسال می کند حساس هستید؟ آیا آنها به نظر باز و پذیرای شوخ طبعی شما هستند یا بسته و توهین آمیز؟

اگر طرف مقابل به شوخی پاسخ منفی داد، آیا مایل و قادر به عقب نشینی هستید؟

اگر چیزی که باعث رنجش شما می شود بگویید یا انجام دهید، آیا عذرخواهی فوری برای شما آسان است؟

دو: از طنز برای پوشاندن احساسات دیگر استفاده نکنید

شوخ طبعی به شما کمک می کند در مواجهه با چالش های زندگی انعطاف پذیر باشید. اما مواقعی وجود دارد که شوخ طبعی سالم نیست  و براساس نظر مشاور ازدواج خوب در آن زمان است که از آن به عنوان پوششی برای اجتناب و نه مقابله با احساسات دردناک استفاده می شود. خنده می تواند پوششی برای احساس آسیب، ترس، عصبانیت و ناامیدی باشد که نمی خواهید احساس کنید یا نمی دانید چگونه بیان کنید. شما می توانید در مورد حقیقت خنده دار باشید، اما پوشاندن حقیقت خنده دار نیست. وقتی از شوخ طبعی و بازیگوشی به عنوان پوششی برای احساسات دیگر استفاده می کنید، در روابط خود سردرگمی و بی اعتمادی ایجاد می کنید.

برای سرنخ هایی در مورد اینکه آیا از طنز برای پنهان کردن احساسات دیگر استفاده می شود، از خود بپرسید:

آیا شوخی به قیمت اذیت کردن شخص یا گروه دیگری است؟ آیا به جای اینکه بسازد و متحد کند، ویران می کند و تقسیم می کند؟

آیا واقعاً در تلاش برای به اشتراک گذاشتن یک خنده متقابل هستید یا برنامه دیگری دارید (انتقاد گرفتن، قرار دادن طرف مقابل به جای او، اثبات اینکه حق با شماست و غیره)؟

آیا شما اغلب از طنز برای سرکوب کردن خود استفاده می کنید؟ هیچ ایرادی ندارد که خوش اخلاقانه خودتان را مسخره کنید، اما شوخی های مکرر تحقیر آمیز ممکن است مکانیزم دفاعی برای کاهش عزت نفس و عدم امنیت باشد.

آیا طنز پیش فرض شماست، حتی در موقعیت های جدی که نیاز به حساسیت و پختگی دارد؟ آیا بیش از یک نفر به شما گفته اند که شوخی های شما نامناسب یا بی موقع هستند؟

برخی از افراد استفاده از طنز را آسان تر از دیگران می دانند، به خصوص در موقعیت های پرتنش. اگر تلاش‌های شما خوب پیش نمی‌رود، نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند.

نکات زیر می تواند به شما کمک کند:

نشانه های غیرکلامی را زیر نظر بگیرید. اگر کسی از تلاش های شما در شوخ طبعی لذت نمی برد، می توانید از زبان بدن او متوجه شوید. آیا لبخند آنها ساختگی یا اجباری به نظر می رسد؟ آیا آنها از شما متمایل می شوند یا به سمت شما متمایل می شوند و شما را به ادامه کار تشویق می کنند؟

از شوخ طبعی بدجنس پرهیز کنید. ممکن است برای برخی از کمدین‌ها روی صحنه کار کند، اما استفاده از یک به یک، نه تنها خراب می‌شود، بلکه ممکن است به رابطه شما نیز آسیب برساند. گفتن چیزی آزاردهنده یا توهین آمیز، حتی زمانی که به عنوان شوخی در نظر گرفته شود، ممکن است طرف مقابل را بیگانه کند و پیوند بین شما را ضعیف کند.

جوک های درونی ایجاد کنید. شوخی درونی چیزی است که فقط شما دو نفر می فهمید. اغلب می توان آن را به یک کلمه یا عبارت کوتاه تقلیل داد که هر دوی شما را به یاد یک حادثه خنده دار یا داستان سرگرم کننده می اندازد و معمولاً باعث ایجاد لبخند یا خنده از طرف مقابل می شود.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز تخصصی روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. اگر زندگی شما هم اکنون در سربالایی قرار دارد، سخت نگیرید و به خود فرصت بهبود دهید.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی