کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

ازدواج آغاز و شروعی تازه برای ایجاد خانواده و یک تعهد طولانی مدت با فردی است که خودتان تصمیم گرفته اید تا در ادامه مسیر پرفراز و نسیب زندگی، کنار او طی کنید.

ازدواج آغاز و شروعی تازه برای ایجاد خانواده و یک تعهد طولانی مدت با فردی است که خودتان تصمیم گرفته اید تا در ادامه مسیر پرفراز و نسیب زندگی، کنار او طی کنید. یک ازدواج خوب می تواند بستری برای ایجاد رشد و شکوفایی در شما باشد و مسیر زندگی را کمی آسانتر کند چرا که براساس نظر مشاوران خانواده دیگر شما همراه خود پارتنری را دارید که می توانید در زمان غم و شادی کنار او احساس آرامش کنید و همین حس آرامش و امنیت، موجب می شود تا در بسیاری از زمینه ها، پیشرفت و ترقی کنید. ازدواج بسیار فراتر از یک پیوند فیزیکی است و بلکه یک پیوند همه جانبه است که شامل پیوند عاطفی و روانی نیز هست. هر انسانی دارای نیازهایی است و همین نیازها، مسیر حرکت او در زندگی را تعیین می کند، برای مثال نیاز به گرسنگی موجب می شود تا نوزاد گریه کند یا به چشمان مراقبش برای رفع نیاز خیره شود، و یا در بزرگسالی برای نیاز به عشق و تعلق، تصمیم به شروع یک رابطه سالم و در انتها ازدواج کند. اصولا انسان ها وارد هر رابطه‌ای که می شوند هدف از آن ارضای یکی سری از نیازهای انسانی در بستر آن رابطه است. ازدواج دارای اهمیت بسیاری است زیرا که نحوه برطرف شدن بسیاری از نیازهای ما از جمله نیاز به ارتباط جنسی و در سطوح بالاتر نیاز به عشق و تعلق، در بستر ازدواج فراهم می شود. البته باید به این نکته توجه داشت که تمام این اتفاقات خوب در بستر یک ازدواج امن و خوب اتفاق می افتد و در عوض یک ازدواج ناایمنف نه تنها سودی ندارد، بلکه می تواند بسیار آسیب زا باشد و طرفین را از مسیر متعالی خود دور کند. به همین دلیل اگر مطلبی در این مقاله بیان می شود، منظور ازدواج خوب و عاقالانه است.

یک ازدواج خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ازدواج باعث افزایش حس امنیت و اعتماد می‌شود و همین حس اولین قدم برای پیشرفت در هر زمینه ای است.

در یک ازدواج خوب، افراد  می‌توانند در موقعیت‌های دشوار زندگی از یکدیگر حمایت کنند و حامی یکدیگر باشند. .

ازدواج از شما در مقابل بیماری‌های روانی تا حد قابل توجهی محافظت می‌کن و یک عامل محافظت کننده بسیار خوب به شمار می رود.

چگونه می توان در برابر زخم های روانی جدی از همسرمان محافظت کنیم؟

*قبل از هر چیز باید با رفتار و سخن‌تان نشان دهید که عمق رنج و ناراحتی همسرتان را درک کرده‌اید و به آن اهمیت می‌دهید نه این‌که آن را انکار کنید. اولین مرحله برای رفع هر مشکلی، پذیرش آن است. هر فردی دارای جهان بینی منحصر به فرد خود است و همین جهان بینی موجب می شود تا جهان متفاوت از آن چیزی که ما درک میکنیم، درک کند برای همین اولین مرحله این است که به همسرمان نشان دهیم تا درد او را می فهمیم و برای او ارزش قائل هستیم.

*به همسرتان بگویید که رنجش او منطقی و طبیعی است و احساسات او را تایید کنید، نه این‌که با گفتن جملاتی همچون «حالا این قدر هم ناراحتی نداره» یا «خیلی بزرگش نکن»، احساسات او را دست کم بگیرید. اعتبار دادن به احساسات یعنی ارزش قائل شدن به حس و هیجانی که طرف مقابل تجربه می کند. براساس اطلاعات بدست امده از روانشناسان ازدواج و مطالعات، وقتی فردی این نوع اعتبار و ارزش را دریافت می‌کند، احساس می‌کند دیگران نه‌ تنها به احساسات و هیجاناتش توجه می‌کنند و حرفش را می‌شنوند، بلکه آنها را می‌پذیرند. اگر فردی احساس کند افکار، احساسات و عواطفش شنیده و درک نمی‌شوند، ممکن است دست به انزوا و گوشه‌گیری بزند. بی‌اعتباری احساسی حتی ممکن است باعث شروع اختلالات روانی شود و زندگی فرد را مختل کند.

*بپذیرید کاری که مرتکب شده‌اید تا چه حد برای او دردناک بوده و به اشتباه خود اقرار کنید. اگر فکر می کنید که کاری انجام داده اید که موجب رنجش همسرتان شده اید، از او عذ خواهی کنید و اجازه دهید تا  او درک کند که شما برای او فرد امنی هستید که با مسائل منطقی برخورد می کنید و ابایی ندارید از اینکه عذر خواهی کنید و به اشتباه خود، اقرار کنید. قبل از عذرخواهی کردن مهم است که بدانید ممکن است چیزی که بریا شما عادی باشد و شما را دل آزرده نکند، برای فرد دیگری ناراحت کننده و خشم آور باشد.

*ابراز تاسف و عذرخواهی کنید.

*در مرحله آخر و پنجم، به او اطمینان خاطر بدهید که برای التیام بخشیدن به زخم او تلاش خواهید کرد و درصدد جبران خواهید بود. اجازه دهید تا همسرتان درک کند که چقد برای او اهمیت قائل هستید و به مشکلات او توجه می کنید. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از اختلالات روانی من جمله افسردگی با دریافت حمایت از فرد افسرده می تواند روند درمان را تسریع ببخشد و شرایط را بهبود دهد. به همین خاطر سعی کنید در سختی ها بیشتر از روزهای خوشی، حامی پارتنر خود باشید و از او در برابر مشکلات حمایت کنید. این حمایت، سازنده اعتماد است و حضور حس اعتماد و امنیت، پایه و اساس هر گونه رشد و شکوفایی است.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مرکز مشاوره است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر خوب در سختی ها و مشکلات زندگی کارآمد است و موجب تا سختی ها با آرامش و صبر بیشتری طی شوند و با گذر زمان و بینش یابی حل و فصل شوند. این را بدانید که برای داشتن آرامش در یک رابطه نیاز هست که هر دو طرف تلاش کنند و آن را بسازند، پس هر گونه تلاش در جهت بهبود زخم های همسرتان، زندگی شما را نیز سرشار از حس آرامش می کند.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی