کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

آیا تا به حال متوجه شده اید که چگونه وقتی کمبود خواب دارید، هوس خوردن غذاهای شیرین می کنید که به سرعت انرژی شما را تقویت می کند؟ دلیل خوبی برای آن وجود دارد. کم خوابی ارتباط مستقیمی با پرخوری و افزایش وزن دارد.

 

آیا تا به حال متوجه شده اید که چگونه وقتی کمبود خواب دارید، هوس خوردن غذاهای شیرین می کنید که به سرعت انرژی شما را تقویت می کند؟ دلیل خوبی برای آن وجود دارد. کم خوابی ارتباط مستقیمی با پرخوری و افزایش وزن دارد. طبق اطلاعات بدست آمده از تلفن مرکز مشاوره خانواده دو هورمون در بدن شما وجود دارد که احساس طبیعی گرسنگی و سیری را تنظیم می کند. گرلین اشتها را تحریک می کند، در حالی که لپتین سیگنال هایی را به مغز می فرستد زمانی که شما سیر هستید. با این حال، زمانی که خواب مورد نیاز خود را نمی‌بینید، سطح گرلین بالا می‌رود و اشتهای شما را تحریک می‌کند، بنابراین غذای بیشتری از حد معمول می‌خواهید. در همان زمان، سطح لپتین شما کاهش می یابد، به این معنی که احساس سیری نمی کنید و می خواهید به خوردن ادامه دهید. بنابراین، هر چه خواب بیشتری از دست بدهید، بدن شما به غذای بیشتری میل خواهد کرد.

علت پرخوری به علت کم خوابی چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود شما شب‌ها خوب نخوابید، از عادات روزانه و محیط خوابتان گرفته تا وقفه‌ها در روال عادی زندگی‌تان به دلیل استرس، مسافرت یا بیماری، برای مثال، با مشخص کردن علت کم خوابی خود، می توانید اقداماتی را برای رفع مشکل انجام دهید و استراحت مورد نیاز بدن و ذهن خود را دریافت کنید.

برخی از شایع ترین علل کم خوابی عبارتند از:

استرس و نگرانی کنترل نشده. ما در دوران پرتلاطمی زندگی می کنیم و بسیاری از ما در مورد کار، امور مالی و سلامت و رفاه خود یا عزیزانمان استرس داریم. در طول روز، احتمالاً چیزهای دیگری دارید که حواس شما را پرت می کند، بنابراین اغلب تا زمانی که شب دراز نکشید و بخوابید، سرانجام با افکار مضطرب خود خلوت می کنید. هیچ چیز نمی‌تواند راحت‌تر از نگرانی در مورد چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده یا ممکن است در آینده رخ دهد، خواب خوب شبانه را خراب کند.

نوبت کاری می تواند ریتم شبانه روزی یا چرخه خواب و بیداری 24 ساعته شما را مختل کند و باعث شود شما احساس کسالت و خستگی کنید. اگر مرتباً شب‌ها، صبح‌های زود یا شیفت‌های چرخشی کار می‌کنید، ممکن است نسبت به زمانی که در شیفت روزانه کار می‌کردید، کیفیت خواب کمتری داشته باشید.

 

عادات بد در طول روز یا محیط خواب. منشا خواب ناکافی یا بی کیفیت در شب اغلب می تواند ناشی از رفتار شما در طول روز باشد. کافئین زیاد، ورزش کم یا بدون ورزش، تماشای صفحه نمایش درست قبل از خواب، یا داشتن اتاق خواب خیلی گرم، روشن یا پر سر و صدا، همگی می توانند به استراحت شبانه ضعیف کمک کنند.

 

اختلال خواب، مانند آپنه خواب، نارکولپسی، یا سندرم پای بیقرار، می تواند بر توانایی شما برای داشتن خواب با کیفیت کافی در شب تأثیر بگذارد و باعث محرومیت از خواب شود.

مصرف مواد. در حالی که نوشیدن الکل ممکن است به شما کمک کند سریعتر بخوابید، همچنین می تواند خواب شما را با بدتر کردن خروپف، مختل کردن فاز خواب REM ترمیمی و بیدار کردن شما زودتر از حد معمول، مختل کند. استفاده از محرک هایی مانند کوکائین یا آمفتامین ها نیز می تواند خواب شما را مختل کند و شما را در شب بیدار نگه دارد.

مسائل پزشکی مشکلات خواب طبق اطلاعات بدست آمده از افرادی که اخد نوبت مشاوره ازدواج داشتند، آنهایی که مشکل بی خوابی داشته اند، ممکن است یک دلیل پزشکی مانند درد جسمی، سوزش سر دل، بیماری تیروئید یا یک مشکل سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال دوقطبی داشته باشد. افراد مسن مبتلا به زوال عقل اغلب خواب تکه تکه را تجربه می کنند، در حالی که موارد اخیر کووید طولانی مدت نیز با خواب ضعیف مرتبط است. عوارض جانبی برخی داروها نیز می تواند باعث مشکلات خواب شود.

وظایف مراقبتی فرقی نمی‌کند مراقب والدینی باشید که سالخورده هستند یا از یک نوزاد مبتلا به کولیک، مراقبت از یک عزیز در طول شب می‌تواند کمیت و کیفیت خواب شما را مختل کند.

استفاده از دفترچه خاطرات خواب برای ردیابی علائم و الگوهای خواب

استفاده از دفتر خاطرات خواب برای ثبت الگوهای خواب و عادات روزانه می تواند به مشخص کردن علت کم خوابی شما کمک کند. در دفتر خود می توانید، این جزئیات را وارد کنید؛  جزئیاتی مانند موارد زیر را یادداشت کنید:

زمانی که به رختخواب رفتی و بیدار شدی.

مقداری که خوابیدید و احساس شادابی در صبح.

چقدر در طول روز ورزش کردید.

اگر از خواب بیدار می شدید و نمی توانستید دوباره بخوابید چه می کردید.

چه غذاها و نوشیدنی هایی قبل از خواب مصرف کرده اید.

احساسات و خلق و خوی شما هنگام خواب (مثلاً تحت فشار، مضطرب، غمگین).

هر دارو یا دارویی که استفاده کردید.

پس از نگه داشتن دفترچه خاطرات به مدت یک هفته یا بیشتر، ممکن است بتوانید رفتارها یا خلق و خوی خاصی را به اختلال در خواب خود مرتبط کنید.

رفع یا پیشگیری از کم خوابی

اگر مرتباً بدون سرحال از خواب بیدار می شوید و در طول روز خسته هستید، وقت آن است که برای به دست آوردن خواب مورد نیاز خود اقدام کنید. می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد که به سادگی یک قرص بخورید، زمانی که از استراحت ناامید هستید. اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود کمیت و کیفیت خواب خود انجام دهید، بدون اینکه به دارو تکیه کنید.

در حالی که قرص‌های خواب‌آور یا داروهای خواب‌آور می‌توانند برای استفاده کوتاه‌مدت مفید باشند، اما درمان نیستند و به دلایل زمینه‌ای مشکل خواب شما رسیدگی نمی‌کنند و به مرور زمان ممکن است علائم شما را بدتر کنند. در عوض، تعدادی از تغییرات در سبک زندگی و رفتار وجود دارد که می توانید برای رفع کمبود خواب و برگرداندن برنامه خواب خود به مسیر درست خود ایجاد کنید.

ذهن مضطرب خود را در شب آرام کنید. یک ساعت قبل از خواب از نمایشگرها، محل کار و گفتگوهای پر استرس خودداری کنید.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به کلینیک روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در این زمینه، مرکز مشاوره انتخاب نو است که شماره کلینیک روانشناسی در پایان متن آمده است. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند. خواب را جدی بگیرید و به ان به چشم یک فعالیت بی معنی نگاه نکنید چرا که خواب نه تنها تمدید کننده و ترمیم کننده جسم شما است، بلکه روح و روان شما را نیز صیقل می دهد و برای داشتن یک زندگی خوب، بسیار کمک کننده است.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی