کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

جنسیت به تنهایی تعیین نمی کند که آیا فردی می تواند افسردگی را تجربه کند یا خیر، زیرا همه ممکن است با افسردگی یا بیماری روانی روبرو شوند. با این حال، علائم افسردگی ممکن است به طور خاص بین مردان و زنان متفاوت باشد.

جنسیت به تنهایی تعیین نمی کند که آیا فردی می تواند افسردگی را تجربه کند یا خیر، زیرا همه ممکن است با افسردگی یا بیماری روانی روبرو شوند. با این حال، علائم افسردگی ممکن است به طور خاص بین مردان و زنان متفاوت باشد. تحقیقاتی که در زمینه افسردگی صورت گرفته و نظر دکتر مشاوره ازدواج مردان بیشتر خشم و پرخاشگری را آشکارا نشان می دهند تا غم و اندوه، و خانواده و دوستان ممکن است متوجه نشوند که این می تواند نشانه افسردگی باشد. پس از ارائه یک نمای کلی از افسردگی در مردان، پنج علامت افسردگی عمده که معمولاً در مردان یافت می شود را بررسی می کنیم: افراط در گریز، مسائل پزشکی، اختلال مصرف مواد، تحریک پذیری و رفتارهای پرخطر.

افسردگی در مردان در مقابل زنان

مردان و زنان می توانند علائم و نشانه های متفاوت و مکانیسم های مقابله ای متفاوتی را نشان دهند. افسردگی در مردان اغلب تشخیص داده نمی‌شود، زیرا آنها خود را افسرده نمی بینند،  علائم و نشانه‌ها کم‌اهمیت می‌شوند، عدم تمایل به صحبت در مورد علائم و مقاومت کلی در برابر درمان سلامت روان وجود دارد.

 

مردان و زنان اغلب این علائم رایج افسردگی را شامل می شوند:

خستگی مفرط

مشکل در خوابیدن یا پرخوابی

مشکل در لذت بردن از فعالیت هایی که معمولاً لذت بخش هستند

احساس غم، پوچی یا ناامیدی

از سوی دیگر، مردان ممکن است مشکلات خاصی را تجربه کنند یا رفتارهای مشکل‌ساز خاصی انجام دهند که می‌تواند نشان‌دهنده افسردگی باشد، اما معمولاً به این صورت شناخته نمی‌شوند:

افراط در گریز

مسائل پزشکی

اختلال مصرف مواد

تحریک پذیری

رفتارهای پرخطر

افسردگی می تواند به ویژه برای مردان خطرناک باشد، زیرا بسیاری از ما نمی خواهیم تشخیص دهیم که ممکن است به کمک نیاز داشته باشیم، عمدتاً به این دلیل که ایدئولوژی سنتی مردانگی ما را تشویق می کند تا ابراز احساسات خود را محدود کنیم، به ویژه آنهایی که با افسردگی مرتبط هستند. این به احتمال زیاد باعث می شود که چرا زنان از نظر آماری دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

اکنون، بیایید به برخی از رایج ترین علائم افسردگی در مردان با دقت بیشتری نگاه کنیم.

علائم شایع افسردگی در مردان

علائم افسردگی احتمالی زیادی وجود دارد و برخی از آنها در مردان و زنان دیده می شود. در اینجا شایع ترین علائم افسردگی که به ویژه مردان تمایل دارند نشان دهند، آورده شده است.

 

رفتارهای گریز

ما ممکن است متوجه آن نباشیم، اما افراط در رفتارهای فرار گریز اغلب نشانه تمایل به فرار از واقعیت و افسردگی ما است. این رفتارها می توانند به طور گسترده ای متفاوت باشند، اما شامل مقدار ناسالم یا ناپایدار زمان و هزینه هستند. برخی از رفتارهای گریز توسط روانشناس و مشاور خانواده که در میان مردان افسرده رایج است عبارتند از پورنوگرافی، بازی های ویدیویی، ورزش کردن، قمار و شرط بندی ورزشی، تماشای ورزش، و تماشای نمایش ها یا فیلم ها.

مشکلات پزشکی

استرس شدید می‌تواند نشان‌دهنده افسردگی باشد و نه تنها از نظر روحی، بلکه از نظر جسمی نیز آسیب‌هایی به بار می‌آورد. مردانی که با استرس و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است سردرد، مشکلات گوارشی و سایر بیماری ها را تجربه کنند. سایر تظاهرات فیزیکی افسردگی در مردان ممکن است شامل کاهش یا افزایش ناگهانی یا قابل توجه وزن، خستگی و ضربان قلب تند باشد.

اختلال مصرف مواد

مردان ممکن است برای مقابله با علائم افسردگی خود به الکل یا سایر داروها روی آورند. عجیب است که این احتمال کمتر از زنان به عنوان نشانه افسردگی در مردان دیده می شود. در حالی که زنان زمانی که قبلاً افسرده شده‌اند بیشتر احتمال دارد که اختلال مصرف مواد را تجربه کنند، مردان اغلب این را تجربه می‌کنند که منجر به شروع افسردگی می‌شود، به این معنی که اختلال مصرف مواد ممکن است در احتمال افسردگی در مردان نقش داشته باشد.

تحریک پذیری

زنان بیشتر از مردان غمگینی آشکار نشان می دهند و معمولاً تمایل بیشتری به بحث در مورد احساسات خود دارند. در حالی که مردان مبتلا به افسردگی ممکن است علائم افسردگی خود را باز کنند و در مورد آنها صحبت کنند، آنها به احتمال زیاد رفتارها و ویژگی های مرتبط با افسردگی از جمله عصبانیت و خلق و خوی کوتاه را نشان می دهند. متأسفانه، نمایش خشم و تحریک پذیری در بین مردان بیشتر از زنان پذیرفته شده است، به این معنی که افراد (از جمله متخصصان پزشکی) ممکن است چنین رفتارهایی را به عنوان نشانه افسردگی در مردان تشخیص ندهند.

رفتارهای پرخطر

در کنار اختلال مصرف مواد، مردان افسرده معمولاً نسبت به زنان افسرده رفتارهای مخاطره آمیزی از جمله رانندگی خطرناک، مشروبات الکلی، سکس و قمار و همچنین سایر رفتارهای مالی پرخطر را انجام می دهند. مردان اغلب از این رفتارها به عنوان سپری برای پوشاندن یا منحرف کردن افسردگی خود استفاده می کنند و بنابراین مشاهده آنها دشوارتر است.

مبارزه با افسردگی

راه‌های مختلفی برای مبارزه با افسردگی وجود دارد، اما شاید دو تا از قوی‌ترین راه، مشورت با یک متخصص و انجام تمرینات بدنی باشد. هنگامی که با یک متخصص ملاقات می کنید، فضای اختصاصی خود را برای تقویت سلامت خود و اطمینان از برآورده شدن نیازهای خود دارید. غالباً، مردان در مورد نیاز به قوی بودن یا محکم بودن برای شریک زندگی، خانواده و غیره بحث می کنند و نمی توانند نیازهای خود را بیان کنند

قدم گذاشتن و مشورت با یک حرفه ای می تواند به قدرت زیادی نیاز داشته باشد. اگر هنوز آماده نیستید، ورزش بدنی می تواند کمک کند.

 

ورزش منظم به تقویت مواد شیمیایی حس خوب اندورفین و سروتونین کمک می کند، که مواد شیمیایی مغز هستند که معمولاً توسط چندین نوع داروی ضد افسردگی هدف قرار می گیرند.

سخن پایانی:

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. یک کلینیک روانشناسی تهران به نام کلینیک انتخاب نو با وجود کادری مجرب و حرفه ای می تواند به شما در حل افسردگی کمک کند. افسردگی در مردان بسیار باید جدی گرفته شود چرا که خیلی اوقات مردان به علت مسائل فرهنگی مشکلات را درون خودشان می ریزند و همین موضوع باعث می شود تا بسیار آسیب ببیند.  

نویسنده : محدثه بیاتی
تلفن : 22593216 – 22795735
آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3
 
 
 
 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی