کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

ابراز وجود مبتنی بر این نظریه است که نیاز ها، خواسته ها و احساسات شما نه مهم تر و نه بی اهمیت تر از خواسته ها و احساسات دیگران است.

ابراز وجود مبتنی بر این نظریه است که نیاز ها، خواسته ها و احساسات شما نه مهم تر و نه بی اهمیت تر از خواسته ها و احساسات دیگران است. بر اساس مطالعات مشاوره روانشناسی هر دو به یک اندازه مهم و یکسان هستند. به عبارت دیگر حق دارید، احساسات خود را داشته باشید ونسبت به دیگران اظهار نظر داشته باشید. و دیگران هم مانند شما این امتیاز را دارند . بنابراین مهارت های مهم در این زمینه به شما کمک می کند که چگونه می توانید نظرات خود را ابراز کنید و چگونه تضمین می کنید که دیگران به نظرات شما توجه کنند و چگونه به نظرات دیگران بها بدهید. ممکن است دیگران بخواهند شما به طرزی دیگر فکر و احساس کنید و شما هم ممکن است از دیگران بخواهید که این کار را کنند.

ابراز وجود کردن چه چیزهایی در ارتباط ایجاد می کند؟

طبق نظر بهترین مشاور ازدواج ابراز وجود کردن از اضطراب احتمالی برخورد با دیگران می کاهد. کسانی که قدرت ابراز وجود ندارند زندگی شان در کنترل خودشان نیست و امیال و خواسته های خود را در خود نگه می دارند .  ابراز وجود، روشی مهم برای مقابله با مشکلاتی از قبیل خشم، اضطراب و افسردگی در نظر گرفته می شود. همچنین در مشاوره های گروهی و زوج درمانی نیز استفاده می شود. فردی که قاطعیت دارد بدون خود سرزنش گری، اشتباهات و محدودیت های خودش را می پذیرد . آموزش ابراز وجود ، روشی متداول برای دستیابی به اعتماد به نفس بیشتر و کنترل بر شرایط زندگی است و این کار به نوبه ی خود احساس درماندگی و ناامیدی را کاهش می دهد.

افراد با ابراز وجود یا قاطع چه ویژگ هایی دارند؟

این افراد واقع بین و منعطف هستند و هم حق و حقوق خود و هم حق و حقوق دیگران را محترم می دانند و به جای متهم کردن خود یا دیگران به مسئله و چگونگی حل آن توجه می کنند و نکات مثبت و منفی را هم در خود و هم در دیگران به صورت منصفانه می بینند و برای خود و دیگران احترام قائل هستند و در حل تعارض قادر هستند که دیدگاه های خود را واضح بیان کنند و هم احترام را حفظ کنند. البته این نکته فراموش نشود که قبل از این که ابراز وجود کنید و برای آن وقت و انرژی بگذارید از خود بپرسید که ایا این موقعیت ارزش آن را دارد که به خاطرش ابراز وجود کنید ؟ شما باید توانایی تشخیص زمان درست ابراز وجود را بدانید و در این صورت است که می توانید از اثرات مثبت آن بهره مند شوید.

در ادامه می خواهیم بدانیم که چه موانعی باعث می شود که ابراز وجود نکنیم . ترس های زیر باعث می شوند که قاطعانه رفتار نکنیم. این ترس ها عبارت اند از:

ترس از جریحه دار شدن احساسات:

مثلا برای ای که کسی شما را وادار به اطاعت از خواسته خود کند، ممکن است شما را با خشونت فیزیکی تهدید کند و یا در رابطه ای گیر می افتید که طرف مقابل به طور دائم به شما توهین می کند و یا شما را تحقیر می کند.

ترس از شکست:

مثلا شما خودتان به طوور مستقل دست به کاری نمی زنید به خاطر این که فکر می کنید کارتان موفقیت آمیز نخواهد بود و از پسش بر نمی آیید و از پیامد های ناگوار آن می ترسید.

ترس از جریحه دار شدن احساسات دیگران:

مثلا اگر به همسرم بگویم انتظارات من را برآورده نمی کند، در واقع به او توهین کرده ام و احساس گناه شدیدی می کنم و این ترس و احساس گناه ما را از ابراز وجود باز می دارد.

ترس از طرد شد:

مثلا همواره در حال تلاش هستید که دیگران را از خودتان راضی نگه دارید چون که فکر می کنید بدون تایید از جانب دیگران و دریافت محبت از آن ها نمی توانید به زندگی ادامه دهید.

ترس از نا امنی مالی:

مثلا یک شغلی که علاقه ندارید را ادامه می دهید زیرا که از نظر مالی نگران هستید و می دانید که اگر آن کار را کنار بگذارید و یا اخراح شوید ، مشکلات مالی زیادی را تجربه خواهید کرد.

ترس از انتقام گرفتن:

می ترسید وقتی که گله ها و شکایت هایتان را مطرح می کنید، طرف مقابل طوری رفتار کند که زبانتان بند بیاید و هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشید و در آخر نیز از کاری که کرده اید پشیمان شوید و در واقع فکر می کنید اگر با دیگران قاطعانه رفتار کنید وضع از این که هست بد تر می شود.

ترس از دست دادن کنترل:

ابراز وجود می تواند برانگیختگی فیزیولوژی شما را زیاد کند و به همین دلیل، ممکن است رفتار و گفتار شما بازداری شود . برای مثال ممکن است با خود فکر کنید که اگر قاطعانه رفتار کنید، کنترل خود را از دست خواهید داد و بر سر همسرتان فریاد خواهید کشید و رفتارهای نامناسبی از خود نشان خواهید داد.

سرزنش خود:

خودتان را به خاطذ ایجاد مشکل برای دیگران سرزنش می کنید و در حالی که دیگران مسئول چنین مشکلاتی هستند مثلا تقصیر من است که همسرم مرا کتک می زند و وقتی که خشم دارد نباید با او حرف بزنم!

نگران قضاوت از سوی دیگران:

فکر می کنید قاطعانه رتار نکردن یک ویژگی مثبت است و نشانگر خوبی و دلسوزی شماست . از سوی دیگر قاطعانه رفتار کردن را نشانه خودخواهی و غرور می دانید.

در حالت کلی طبق نظر اسمیت می توان گفت که این دسته از افراد فکر می کنند که جرات مندی باعث می شود دیگران آن ها را دوست نداشته باشند و این کار باعث می شود محبوبیت خود نزد دیگران را از دست بدهند.

مهارت های ابراز وجود و رفتار قاطعانه همانطور که گفتیم نیازمند یادگیری هستند و برای کسب این مهارت ها و بهره مندی از اثرات مثبت آن می توانید از افردی متخصص در این زمینه در مرکز مشاوره خوب کمک و راهنمایی دریافت نمایید.

نویسنده پریا موسوی

شماره تماس:

-22593216

22642681

آدرس: آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی