کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

ممکن است که شما درباره کلستروفوبیا ترس از مکان های بسته مطالبی شنیده اند اما به ندرت از آگورافوبیا که بیماری بسیار ناراحت کننده تری است چیزی می دانند.

ممکن است که شما درباره کلستروفوبیا ترس از مکان های بسته مطالبی شنیده اند اما به ندرت از آگورافوبیا که بیماری بسیار ناراحت کننده تری است چیزی می دانند. طبق مطالعات روانشناسی خانواده آگرافوبیا از یک کلمه یونانی مشتق شده که مفهوم ترس از محیط های باز بازاری را تداعی می کند. اما معنای واقعی آن ترک ایمنی و امنیت منزل به تنهایی یا در معیت دیگران است. از جمله ناراحتی های مرتبط با این بیماری می توان به ترس دور شدن از منزل، ورود به فروشگاه ها و در مواقعی حتی رفتن در خیابان اشاره کرد. اغلب افرادی که درگیر با کلسترو فوبیا هستند، صریح و بی پرده درباره تاراحتی خود حرف می زنند اما بیماران آگورافوبیا به ندرت به ناراحتی خود اشاره می کنند و این افراد برای دیدن دوستان و رفت و آمد سرباز می زنند.

اگورافوبیا شیوع بیشتری دارد زیرا که اغلب از اضطراب ریشه می گیرد و کسی که از اضطراب رنج می برد، می کوشد تا در جایی که احساس امنیت داشته باشد زندگی کند و ترجیح می دهد در جایی باشد که در صورت نیاز بتواند از کسی کمک بگیرد.

نشانه های این اختلال چیست؟

تشخیص این اختلال شامل ترس یا اضطراب بارز در مورد دست کم یک موقعیت از دو یا چند موقعیت زیر است یعنی استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی مانند اتوبوس، قطار، اتومبیل و هواپیما، بودن در مراکز باز مانند پارک ، مراکز خرید، پارکینگ و .... بودن در فضاهای بسته مانند مغازه ها، آسانسور ها، تئاتر و .... و ایستادن در صف یا شلوغی، تنها ماندن بیرون از خانه و ایتن ترس باید دس کم 6 ماه طول کشیده باشد.

افراد مبتلا به این اختلال از هر گونه موقعیتی که در آن به دست آوردن کمک مشکل باشد سرسختانه اجتناب می کنند. در اماکنی مثل خیابان های شلوغ، مغازه های پر ازدحام و فضاهای سربسته ماند تونل، زیر پل و آسانسور و وسایل نقلیه دربسته دلشان می خواهد یکی از دوستان یا اعضای خانواده همراهی شان کند و حتی ممکن است اصرار ورزند که هر وقت خانه را ترک کنند کسی با آن ها همراه شود. طبق نظر بهترین مشاور ازدواج چنین رفتاری ممکن است به اختلاف زناشویی بینجامد و همین مشکل به غلط مشکل اولیه فرد تشخیص داده شود. افرادی که بیماری شان شدید است حتی ممکن است هیچ وقت پا از خانه ی خود بیرون نگذارند. بیماران مبتلا به بازار هراسی به ویژه پیش از آن که درست تشخیص داده شوند ممکن است از این بترسند که مبادا دیوانه شوند.

ناراحتی تان از چه زمانی آغاز شده است؟

اگر می ترسید که محل امن منزل خود را ترک کنید، به احتمال زیاد در گذشته تجربه ناخوشایندی داشته اید و چنان روی شما اثر گذاشته که شما را حساس کرده است. اگر شما تجربه ناخوشایندی دارید بدانید که در واقع از محیط های باز یا فضای بازار نمی ترسید. و می دانید که مغازه سرکوچه مشکلی ایجاد نخواهد کرد و ساختمان ها نیز روی شما خراب نخواهند شد. شما از احساساتی می ترسید که در این شرایط به سراغ شما می آیند، و جوری در شما چیره می شوند که امکان اندیشیدن را از شما می گیرند. و در واقع به خود اطمینان نمی کنید و به همین دلیل از ترک منزل می ترسید. به جای این که حادثه ناخوشایندی را چیش بینی و بدنتان را سخت و محکم کنید حالت آرام بگیرید و بی خیال شوید و خود را رها کنید. اگر بتواید تا حد امکان تنش های خود را آزاد کنید و حاضر شوید که هر اتفاق ممکن را بپذیرید اگر حاضر به تسلیم شوید که هر اتفاق ممکن را بپذیرید و اگر حاضر به تسلیم شوید و تن در دهید، آن قدر ها ناراحت نخواهید شد. سعی کنید که برای درمان این اختلال و داشتن زندگی بهتر با فردی متخصص در ارتباط باشید.

در حالت کلی درمان این اختلال با دارو درمانی، روان درمانی بینش مدار، رفتار درمانی، شاخت درمانی و درمان های مجازی امکان پذیر است. برای مثال در روان درمانی بیشن مدار هدف افزایش رشد بینش فرد در مورد تعلرضات روانشناختی است که در صورت عدم حل و فصل آن ها ممکن است به صورت رفتارهاب علامتی تظاهر کنند.  و یا در رفتار درمانی با استفاده از فنونی نظیر تقویت مثبت و منفی، حساسیت زدایی نظام مند، غرقه سازی تصوری، مواجهه ی ترجیحی، جلوگیری از پاسخ، توقف فکر، فنون آرام سازی و درمان کنترل پانیک و هیپنوتیزم است.

شناخت درمانی نیز مبتنی بر این است که رفتار غیر انطباقی ثانویه به تحریفاتی است در مورد نحه ی ادراک خود و برداشت آن ها از ادراک دیگران. درمان کوتاه مدت و تعاملی است و همراه با تکالیفی است که باید اجام شوند و بر اصلاح افکار تحریف شده ی فرد تمرکز دارد. تشخیص چنین اختلال هایی باید از سوی افراد متخصص انجام شود و به همین راحتی نمی توان به هر فردی برچسب این اختلال را زد. البته این اختلال افراد را در شرایط دشواری قرار می دهد که می تواند روی زندگی فرد تاثیر مفی زیادی بگذارد و به طور کلی عملکرد های فرد را مختل سازد. به همین دلیل درمان آن برای داشتن زندگی بهتر توصیه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مطب روانشناسی در ارتباط باشید.

نویسنده پریا موسوی

شماره تماس:

-22593216

22642681

آدرس: آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی