کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی ، مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، مشاوره کودک و نوجوان ، زوج درمانی و ...

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مرکز مشاوره انتخاب نو
آدرس: تهران، بلوار کاوه، بالاتر از دولت، نبش اخلاقی غربی، پ29، واحد6 ، ط3
تلفن: 22593216
ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره
مشاوره ازدواج
مشاوره خانواده
مشاوره کودکان
مشاوره نوجوانان
مشاوره فردی
مشاوره تحصیلی
مشاوره شغلی
مشاوره طلاق
مشاوره خیانت
درمان افسردگی
درمان وسواس
درمان اضطراب
درمان استرس
روانپزشکی
روانکاوی
نوروفیدبک
بیوفیدبک یا بایوفیدبک
کارگاه روانشناسی
تور روانشناسی

بلوغ از دوران مهم زندگی می باشد و تغییرات فیزیولوژیکی و روانی موجب بروز تحولات عمیق در فرد می شود . در این دوره فرد از لحاظ عاطفی نارس و شکننده و آسیب پذیر است .

بلوغ از دوران مهم زندگی می باشد و تغییرات فیزیولوژیکی و روانی موجب بروز تحولات عمیق در فرد می شود . در این دوره فرد از لحاظ عاطفی نارس و شکننده و آسیب پذیر است .

طبق مطالعات مرکز مشاوره ازدواج  وجود تعارض های شدید درونی ، لزوم توجه بسیار به نوجوان را یاد آوری می کند . شناخت این تحولات از بروز مشکلات رفتاری و عاطفی جلوگیری می کند . عدم اطلاعات کافی از این دوره احتمال بروز مناقشات خانوادگی را افزایش می دهد . در این دوره فرد با چالش های بسیاری مواجه است . از یک سو باید با تغییرات درونی خود و از سوی دیگر با خانواده و گروه همسالان سازگار گردد . نوجوانی زمان بر انگیختگی و اضطراب ، رضایتمندی و نارضایتی ، اکتشاف و اغتشاش است و امید ها ، چالش ها ، ترس ها و موفقیت های نوجوان با خیالبافی و مبالغه همراه است. برای داشتن برخورد بهتر با کودکان و نوجوانان و همچنین دریافت بازخورد مثبت از آن ها آشنایی با روانشناسی نوچوان ضروری است.

ناسازگاری های دوران بلوغ یا نوجوانی یعنی از 14 تا 20 سالگی بیشتر مربوط به اختلاف عقیده و سلیقه نوجوان با والدین و نحوه زندگی آن هاست. اختلاف های این دوره عموما در زمینه آرایش ، پوشیدن لباس ، برنامه تفریح ، گذراندن اوقات فراغت ، انتخاب دوست ، رشته تحصیلی و شغلی ، امور سیاسی ، مذهبی ، اخلاقی و امثال آن بروز می کند.

اعتماد به نفس پایین و حساسیت بیش از حد:

نوجوان افسرده می تواند احساس زشت بودن و بی ارزشی کند و نسبت به حرف های دیگران خیلی سریع واکنش دهد و ناراحت شود و به همین دلیل از بسیاری از مکان ها و فعالیت های گروهی می پرهیزد و تنهایی را ترجیح می دهد.

 تغییرات خلق و خو:

مطالعات مشاور روانشناس اشاره می کند که زمانی که نوجوان با اضطراب و استرس همراه است  تغییرات مربوط به خلق و خو را نیز می توان در او مشاهده کرد و  علائم افسردگی را در آن ها دید یعنی علائمی مانند ناراحتی ، گوشه گیری ، کج خلق و پرخاشگری و عصبانیت ناگهانی و بی دلیل از مواردی است که نوجوان دارای اضطراب از خود نشان می دهد

آسیب رساندن به خود:

در این سنین زمانی که نوجوان از روش های مختلف برای اسیب رساندن به خود استفاده می کند مثلا سر خود  را به دیوار می کوبد و یا زمانی که موهای خود را می کند باید این مسئله را جدی گرفته و نسبت به پیدا کردن دلایل آن و رفع این مشکل اقدام نمایند.

اختلال های تغذیه ای:

مرکز مشاوره ازدواج اشاره می کند که نوجوانان در این سن به میزان زیادی نسبت به بدن خود حساس هستند و ممکن است به میزان زیادی به وزن خود حساسیت نشان دهند و حتی با وجود این که ممکن است وزن بالایی نداشته باشند از خوردن بپرهیزند و یا زمانی که می خورند احساس گناه کرده و به دنبال راهی برای رفع آن باشند . بی اشتهایی عصبی از مواردی است که در بین دختران بیشتر دیده می شود و حتی با وجود این که وزن معمولی دارد و یا کمتر از حد طبیعی می باشد فکر و ذهن او به داشتن اضافه وزنی درگیر است و دائم وزن خود را کنترل می کنند و از روش های مختلف رژیم برای پایین نگه داشتن وزن خود استفاده می کنند.

عصبانیت و پرخاشگری:

طبق نظر مشاور روانشناس همه نوجوانان گاهی عصبانی و سرکش می شوند و این احساسات را به شکل های گوناگون نشان می دهند . والدین باید به فرزندان خود کمک کنند تا احساسات و خشم آن ها به صورتی متناسب ظاهر شود و از انباشته شدن عصبانیت در آن ها جلوگیری به عمل آید . نوجوانان به روش های مختلف با خشم خود برخورد می کنند . بعضی با دیگران دعوا می کنند و یا ناسازگاری با خانواده ، غرق شدن در تلفن همراه و ... نیز می تواند باشد .در صورت مشاهده چنین مواردی نیازمند مشورت با متخصص خواهد بود.

چه زمانی می توان گفت که رفتار نوجوان نرمال است ؟

بر اساس تحقیقاتی که در مطب روانشناسی انجام شده اکثر نوجوانان یعنی حدود 75 درصد این دوره ی رشد را به صورت موفقیت آمیز در زمینه ی تغییرات جسمانی ، شناختی و هیجانی  سپری می کنند اما در 20 در صد نوجوانان انطباق ضعیف روانی ، بیزاری از خود ، اختلال سلوک ، سوءمصرف مواد ، اختلالات عاطفی و سایر اختلالات روانپزشکی مختل کننده بروز می کند.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی